POLÁRNÍ PÁS Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Rostliny okolo naší školy
VÝPRAVA DO VESMÍRU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Polární oblasti Anotace
Neživá příroda – Slunce
ŽIVOT V OCEÁNECH A MOŘÍCH
  CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_530_Př5     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Pří_059_Rozmanitost přírody _Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Autor: Mgr. Helena Nováková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
SLUNEČNÍ TEPLO A SVĚTLO
PODNEBNÉ PÁSY.
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Neživá příroda - vzduch
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Tundry a polární oblasti
Chráněná území v České republice
SLUNEČNÍ TEPLO A SVĚTLO
Riskuj Podnebné pásy - Polární pás a oceány
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
POLÁRNÍ PÁS 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Přírodověda – Podnebné pásy ( Polární pás )
Polární pásy se rozkládají na nejsevernější části severní polokoule - což je Arktida a nejjižnější části jižní polokoule - což je Antartktida.
Polární pás – Arktida VY_V/2_INOVACE_33_Polární pás - Arktida
  CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_527_Př5     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Pří_024_Rozmanitost přírody _Polární pás Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Biosféra Tundry a polární pustiny
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Helena Koždoňová
Planety sluneční soustavy – Velké planety
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Obojživelníci - ocasatí
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Šířkové pásy studený pás.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Pří_023_Rozmanitost přírody – Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Podnebné pásy IV. – 5. ročník / polární podnebný pás /
Pří_081_Rozmanitost přírody_Denní motýli Autor: Mgr. Marie Boučková
Pří_059_Rozmanitost přírody – Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04 Autor: Marcela Holíková Anotace: Tento výukový materiál slouží k výuce zeměpisu na základní škole. Zeměpis – tundra a polární.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Podnebné pásy - polární pás. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Podnebné.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_14_Z_POLÁRNÍ PUSTINY
Šablona III/2 Polární pustiny
VY_52_INOVACE_36_ Život v oceánech a mořích
Název : VY_32_inovace_16 - PŘ – PODNEBNÉ PÁSY – TROPICKÝ PÁS
VY_32_INOVACE_20_Z_TUNDRA
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_15_Podnebné pásy
14. g Tundra Subpolární p. pás.
Šablona III/2 Tundra a lesotundra
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_21_PODNEBNÉ PÁSY
Transkript prezentace:

POLÁRNÍ PÁS Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. POLÁRNÍ PÁS Pří_024_Rozmanitost přírody – Polární pás Autor: Mgr. Renata Krajíčková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro práci za pomoci počítače s interaktivní tabulí. Je součástí tematického okruhu „Rozmanitost přírody“. Materiál seznamuje žáky se základními pojmy týkající se polárních zemských pásů, uvádí příklady rostlin a živočichů žijících v těchto oblastech. Je určen pro předmět přírodověda 5. ročník. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: Člověk a jeho svět. Bratislavská 23d, 602 00 Brno: NOVÁ ŠKOLA s.r.o., 2011. ISBN 978-807289-301-0.

Polární pás

Povrch Země se neohřívá od Slunce rovnoměrně. Vlivem odlišných teplot se na Zemi vytvořily čtyři podnebné pásy. subtropický pás tropický pás polární pás mírný pás

V různých podnebných pásech se vyskytují rozdílné rostliny a živočichové. Odlišují se vzhledem, způsobem života i potravou.

V oblasti kolem pólů se nacházejí _______________. (tajenka) POLÁRNÍ PUSTINY 4. Stepi jsou pokryté především… 3. Zvíře charakteristické pro poušť… 2. Mezi živé organizmy patří… 5. Největší poušť světa… 6. Největší suchozemské zvíře… 1. Celou poušť pokrývá… 8. Tropickým deštným lesům říkáme… 7. Nejteplejší oblast na Zemi je okolo… 14. Stepi v Jižní Americe se nazývají… 9. Velké kopce navátého písku… 13. Podnebný pás, ve kterém leží Evropa… 10. Na poušti rostou… 12. Stepi v Severní Americe se nazývají… P Í S E K __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ 11. Nelétavý obrovský pták… H O U B Y V E L B L O U D T R Á V O U S A H A R A S L O N R O V N Í K U P R A L E S Y D U N Y K A K T U S Y P Š T R O S P R É R I E M Í R N Ý P A M P Y

Polární pásy rozkládají se v nejsevernější části severní polokoule a nejjižnější části jižní polokoule

Polární pásy Kdyby led na pólech roztál, hladina moří by vystoupila o několik desítek metrů a zaplavila by New York, Londýn, Paříž. nejchladnější oblasti na Zemi jsou po většinu roku zaledněné sníh taje jen za krátkého polárního léta, kdy slunce svítí po celých 24 hodin Víš, co by se stalo, kdyby led na pólech roztál?

V polárních oblastech panuje půl roku polární noc a půl roku polární den. Polární záře – světelné pruhy, které vznikají tehdy, když se nabité částice přilétající od Slunce srážejí s částicemi v zemské atmosféře.

Severní polární pás - Arktida oblast kolem severního pólu typickým rostlinným společenstvem je tundra zmrzlá půda v létě půda taje pouze na povrchu, voda z tajícího sněhu nemůže vsakovat – oblast je v létě plná jezírek a bažin

Rostliny rostlinám stačí krátké léto k rychlému rozkvětu a dozrání plodů rostou zde traviny, mechy, lišejníky daří se i zakrslým dřevinám (břízy, vrby) plazivý vzrůst je chrání před prudkými větry a tíhou sněhu

Živočichové málo druhů, žijí ve velkých skupinách před zimou je chrání dlouhá srst a silná vrstva tuku dovedou si udržet teplo nejen srstí, peřím, tukem, ale i bohatým prokrvení končetin lední medvědi, vlci, pižmoni, polární lišky typickým zvířetem jsou sobi – využívají se jako hospodářská zvířata

vlk polární liška sob pižmoň

Víš něco o ledním medvědovi? V Arktidě se potuluje 25 000 – 45 000 ledních medvědů. Bílý kožich jim poskytuje dokonalé maskování. Před chladem je chrání 10 cm vrstva tuku. Od dubna do července se živí lovem tuleňů. Bez potravy vydrží až 8 měsíců. Když hledají kořist, dokáží uplavat až 150 km.

Obyvatelé tundry Eskymáci v Kanadě, Grónsku, Aljašce Laponci na severu Skandinávského poloostrova

Jižní polární pás - Antarktida nejdrsnější podnebí na Zemi v zimě krutý mráz nejnižší teplota naměřena v roce 1983 -89,2 °C

Toto území nikomu nepatří, jsou tu jen základny vědců z různých zemí Toto území nikomu nepatří, jsou tu jen základny vědců z různých zemí. Víš, jak se těmto vědcům říká? V E L B L O U D 1. Zvíře charakteristické pro poušť __ __ __ __ __ __ __ __ S A H A R A 2. Největší poušť světa __ __ __ __ __ __ M E D V Ě D I 3. V polárních pustinách žijí __ __ __ __ __ __ __ P A L M Y 4. V tropických deštných pralesích rostou __ __ __ __ __ K A K T U S Y __ __ __ __ __ __ __ 5. Na poušti rostou P Í S E K __ __ __ __ __ 6. Celou poušť pokrývá L E D __ __ __ 7. V polárních pustinách kryje zem D É Š Ť __ __ __ __ 8. V tropických pralesích je častý POLÁRNÍ BADATELÉ.

První člověk na jižním pólu Nor Roald Amundsen 14. 12. 1911 jeho výprava předhonila tým Roberta Scotta o pouhý měsíc Amundsenův náklad táhli psi

Robert Falcon Scott britský polárník dosáhl jižního pólu o měsíc později než Amundsen jeho výprava zahynula na cestě zpět hladem, zimou a vyčerpáním

František Běhounek český fyzik, spisovatel, polární badatel první Čech, který přeletěl nad severním pólem na vzducholodi Italia ztroskotání vzducholodi při návratu a několikatýdenní pobyt na ledové kře popsal v knize Trosečníci polárního moře

Rostliny ve vnitrozemí jen organizmy, které se dovedou přizpůsobit drsným podmínkám na ledových polích lišejníky a mechy

Živočichové žijí hlavně při pobřeží potravu si opatřují výhradně v moři tučňáci, rypouši, tuleni, lachtani

Test Jak se nazývají lidé, kteří obývají oblasti za severním polárním kruhem? a) polární lidé b) Indiáni c) Eskymáci 2. Polární noc trvá: a) půl roku b) rok c) čtvrt roku

Test 3. Rostliny za severním polárním kruhem rostou v krátkém létě: a) pomalu b) rychle c) nerostou 4. Živočichové na jižním pólu žijí hlavně: a) ve vodě b) ve vnitrozemí c) při pobřeží

Test 5. Zakrslé dřeviny rostoucí na severním polárním pásu se nazývají: a) vrby a bonsaje b) vrby a břízy c) bonsaje a břízy 6. V Antarktidě byly naměřeny teploty nižší než: a) 60°C b) 80°C c) 70°C

Zdroje office.microsoft.com. Http://commons.wikimedia.org. File:Capt. Roald Amundsen.png [online]. 2009 [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Capt._Roald_Amundsen.png Http://commons.wikimedia.org. File:Arctocephalus pusillus 2.jpg [online]. 2012 [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arctocephalus_pusillus_2.jpg Http://commons.wikimedia.org. File:Mirounga leonina.jpg [online]. 2012 [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mirounga_leonina.jpg South-pole.com/. Robert Falcon Scott [online]. 2013 [cit. 2014-11-29]. Dostupné z: http://www.south-pole.com/p0000089.htm I60.cz/. Vědec, spisovatel, dobrodruh. To byl František Běhounek [online]. 2013 [cit. 2014-11-29]. Dostupné z: http://www.i60.cz/clanek_6028_vedec-spisovatel-dobrodruh-to-byl-frantisek-behounek.html#.VHm1EzGG-gE František Běhounek. Magazin.ceskenoviny.cz [online]. 2014 [cit. 2014-11-29]. Dostupné z: http://magazin.ceskenoviny.cz/cestovani/index_img.php?id=77043 BŘEZÍKOVÁ, Ivona a Milan STARÝ. Velká dětská encyklopedie. Havlíčkův Brod: Fragment, 2002. ISBN 80-7200-673-8 VYSKOČIL, Josef. Co to je...?. Praha: Svojtka & Co., s.r.o., 2004. ISBN 80-7352-090-7. KHOLOVÁ, Helena. Život na zemi. Všeň: ALTER,s.r.o., 1997. ISBN 80-85775-61-1. pracovní sešit, Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu, PaedDr. Hana Mühlhauserová zápisy a přípravy autorky