Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

Jak ovlivňuje můj život současná technika
Expresionismus ve výtvarném umění
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
Umělecké směry 19. století
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
Zakladatel moderního malířství?
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
Adam Kučera, Jan Starý Vincent van Gogh.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Egyptské umění.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Vincent van Gogh ŽIVOT Nizozemský malíř a kreslíř Byl jednou z největších osobností světového výtvarného umění a je dnes pravděpodobně.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý záznam smyslového vjemu! Barva není jen odraz světla na naší sítnici… Konstruovat objemy.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
S E N N E B O R E A L I T A... Láska je jako slunce,kdo ji má může mnohé postrádat. Komu však chybí láska,tomu chybí všechno.
Vincent van Gogh MgA. Lukáš Psík
Autoportrét Název školy
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Evropské umění počátku 20. století
IMPRESIONISMUS 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Kodexy Výtvarná dílaSochy & plastiky Věda & vynálezy ČLOVĚK - VYNÁLEZCE - GÉNIUS „Mezi malířstvím a sochařstvím neshledávám jiný rozdíl, nežli že sochař.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Obrazy jakou autobiografie
Teplé a studené barvy Název školy
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VZTAHY UMĚNÍ A SKUTEČNOSTI Z HLEDISKA TVORBY I RECEPCE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Psychologické působení barev
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Zrak a optické klamy.
Výtvarná výchova pre 9. ročník
Novoplatonismus.
Výtvarné umění starověkého Egypta
Zázrak přírody Vlna - Arizona
Transkript prezentace:

Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý Barva není jen odraz světla na naší sítnici… Umělecké dílo není pouhý záznam smyslového vjemu! Malíř může pomocí barvy: Konstruovat objemy a prostory Analyzovat vnímání barev a tvarů Vyjadřovat symbolické a mystické významy Vyjadřovat emoce a duševní stavy

Pro mne jsou skuteční malíři ti, kteří věci nemalují, tak jak jsou, ale tak, jak je cítí. Toužím dospět k takovým deformacím, které vyjádří můj cit. Impresionisté se zaměřovali na zrakové vjemy. Jejich oko bylo „nevinné“, nechtělo vědět, na co se dívá. Zajímaly jej jenom proměny barev závislé na změnách osvětlení. Ale co lidské životy? Radost, láska, osamění, neštěstí, zloba, smrt? Tomu všemu se impresionismus záměrně vyhýbal. Zrakový vjem o ničem takovém nevypovídá. (1, 2, 3, 4, 5) Vincent van Gogh (Z dopisu bratru Theovi)

Impresionisté viděli svět v okouzlujících barvách. Ale byl opravdu celý tak barevný? Žili v něm lidé nešťastní a osamělí, nemocní a trpící. Žili v něm i lidé chudí a sedření nekonečnou prací, která jim nepřinášela radost a bohatství. Jen je chránila před hladověním. Na takovém životě přece není nic barevného! (1, 2) Vincent van Gogh od mládí citlivě vnímal vztah mezi emocí a jejím barevným vyjádřením. Impresionismu nedůvěřoval, protože vnímal svět složitěji než jenom jako zrakový vjem. Barva pro něj znamenala cit, prožitek, vztahy, celou lidskou situaci. (3, 4) V rodném Holandsku viděl spíš nebarevný svět chudých lidí a ani Paříž ho nepřesvědčila, že by měl vidět jinak. Vincent van Gogh, Jedlíci brambor

Vidím ve vší přírodě výraz duše. (1, 2, 3, 4)) Příroda v jihofrancouzském Arles přesvědčila Vincenta van Gogha, že barvám, které se ho tolik vnitřně dotýkaly, může důvěřovat. (5) Slunce bylo zlaté, tráva zelená a květy zářily ve všech barvách. Malíř krátkou dobu prožíval soulad mezi svým vnitřním prožitkem a cítěním a vnějším světem. (Z dopisu Theovi)

Symbolická funkce barvy Gogh vnímal barvy a jejich kombinace v symbolických významech. Žlutá byla barvou životního elánu a optimismu. Slunečnice, které často maloval, i žlutý dům v Arles, v němž nějakou dobu bydlel, byly pro něj příslibem dobré budoucnosti. Symbolická funkce barvy

Miluji přírodu, která téměř hoří… (Z dopisu Theovi) Energie ukryté v hvězdách a Měsíci na noční obloze, v cypřiši, který se vzpíná ke hvězdám, jsou vyjádřeny rytmickými výraznými tahy štětce. Dělený rukopis, který impresionisté používali k rozechvění barevné plochy, sloužil Vincentu van Goghovi k vyjádření vnitřního napětí a vášnivého prožitku. Výrazný rytmizující rukopis

Expresivní funkce barvy Snažil jsem se ukázat, že kavárna je místo, kde člověk může zešílet a stát se zločincem. Snažil jsem se vyjádřit červenou a zelenou barvou strašné lidské vášně. Sál je krvavě červený a tupě žlutý, …čtyři citrónově žluté lampy vysílají oranžové a zelené paprsky. (z dopisu Theovi) Barva má symbolickou funkci, je nositelem emocí, vyjadřuje vztahy a postoje. Může být líbezná a něžná, ale také děsivá, odporná, depresivní. Kombinací barev můžeme vyjádřit všechny myslitelné emoce. I beznaděj člověka, jehož po návratu z kavárny nečeká domov, jen pokoj v laciném hotelu. A že již dnes Goghovy obrazy vnímáme jako obvyklé a běžné? Umělecké postupy, které před sto lety šokovaly, se během času staly součástí běžné komerční produkce. Kalendáře, reprodukce, ale i reklamy, komiksy a filmy běžně využívají všechny umělecké postupy moderního umění. Vincent van Gogh, Noční kavárna

Kontrasty komplementárních barev Kontrasty komplementárních barev, především červené se zelenou a modré se žlutou vnímal Vincent van Gogh jako vyjádření harmonie nebo naopak napětí v přírodě, v lidských vztazích, ve vlastní duši. Posunutí barevného odstínu, které místo harmonického akordu vyvolává znepokojení, je pro Gogha typické. Symbolické a expresivní využívání barev a energického malířského rukopisu je v přímém rozporu s lehkým rukopisem a nevinným okem impresionismu. Noční kavárna 2 Zahrada doktora Gacheta

Úzkost a napětí Bolestná citlivost, s níž Vincent van Gogh od mládí vnímal svět, se postupně změnila v trýznivou duševní chorobu. Stavy úzkosti a napětí se stupňovaly a ani léčení nepomáhalo. V roce 1890 v Goghových obrazech narůstají křečovité deformace tvaru, ostré hrany a hroty vypovídají o bolesti, kterou mu způsobovalo vnímání okolního světa.

EXPRESIVITA = VÝRAZ, VYJÁDŘENÍ EMOCÍ SYMBOLICKÉ HODNOTY BARVY Řekli bychom: slunná letní pohoda. Ale nebe je bouřlivé a tlačí se nízko k zemi. Černí ptáci nám letí přímo do tváře a cesta se ztrácí v obilí, vlastně nikam nevede. Život je u konce. V červenci 1890 se Vincent van Gogh smrtelně postřelil. Za svého života prodal jediný obraz. Dnes jeho díla patří mezi nejdražší a jeho umělecká reakce na impresionismus se stala jedním ze základů moderního malířství dvacátého století. KONTRAST RUKOPIS, GESTO

Vincent van Gogh 1853 - 1890

L. Kitzbergerová Gymnázium Na Zatlance 2006