1 Reforma veřejných financí Reforma veřejných financí 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany
Advertisements

Dopad sociální reformy
4. Cvičení – Vliv zdanění na finanční rozhodování 1FP211.
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Panelová diskuse ČSSD Daňová reforma
Odměňování za práci Plat =odměňování zaměstnanců – státu, územních samosprávných celků (krajů a obcí), státních fondů, příspěvkových organizací, jejíž.
Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany 1.
Příjmy do rodinného rozpočtu
Mateřská a rodičovská dovolená
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Struktura daní v ČR.
Výpočet mzdy.
DAŇ Z PŘÍJMŮ ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Konference €FPA ČR řešení případové studie
– – Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Praha, 29. března 2010 Sliby ČSSD: Cesta k bankrotu.
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
1 Reforma je škrtforma (a to jsme pořád na začátku) Milan Štěch Senátor Parlamentu České republiky a předseda ČMKOS BŘEZEN 2008 Reforma je škrtforma (a.
1 Reforma je škrtforma (a to jsme pořád na začátku) Milan Štěch Senátor Parlamentu České republiky a předseda ČMKOS BŘEZEN 2008 Reforma je škrtforma (a.
Národní protikrizový plán vlády Miroslav Kalousek ministr financí.
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Návrhy změn právních předpisů v oblasti daňové Daňová reforma 2008 – 2010 Návrhy změn právních předpisů v oblasti daňové Daňová reforma 2008 – 2010 Miroslav.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Vyplatí se (více) pracovat? Jan Pavel MF, oddělení Koordinace hospodářských politik Smilovice – květen 2005.
Připravované úpravy daňových zákonů ke snížení deficitu a jejich dopad na malé a střední podniky 1. prosince 2009 Ing. Eduard Janota.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
1 Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Generali pojišťovna Penzijní připojištění se státním příspěvkem.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
1 Co přinese daňová reforma? (aneb její přednosti a zápory) Seminář Mladých konzervativců při VŠE 20. listopadu 2007 Co přinese daňová reforma? (aneb její.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.05 Ročník2. ročník.
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Daňová soustava – přímé daně I. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Daňová teorie a politika
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května 2012 – IFA. 1. Úvod 2. Změny Protischodkový balíček 2013 Protischodkový balíček 2.
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Základní prvky daňové techniky
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_17 Název materiáluZákonná.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
DANĚ a jak na ně. daň odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) daň: přímá z příjmů z příjmů z nemovitostí,
Státní rozpočet a daně Občanský výchova 9. ročník.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Daně.
Transkript prezentace:

1 Reforma veřejných financí Reforma veřejných financí 2007

2 Je reforma dobře připravená? mnoho priorit často v rozporu s cílem – nápravou veřejných financí jednostranná argumentace reforma pouze výdajové strany veřejných rozpočtů chybí opatření na příjmové straně nezohledňují se již dříve přijatá opatření

3 cílem reformy není řešit deficit veřejných financí, ale snížení daní pro příjmově a majetkově nejsilnější skupiny změna struktury daní ve prospěch nepřímých výsledek – pokračující schodky veřejných rozpočtů

4 reforma je v rozporu s předvolebními sliby veřejné rozpočty v roce 2010 ztratí 140 mld. a bude se muset škrtat znovu Takto připravená reforma vyvolá neustále se opakující reformu.

5 O co vládě jde? omezit společenské přerozdělování a solidaritu výrazně snížit daně výrazně zvýšit příjmy u nejbohatších občanů a firem prostřednictvím likvidace daňové progrese snížení přímých daní snížení sociálního a zdravotní pojištění redukcí majetkových daní a daní z kapitálových výnosů Celkově tyto subjekty v roce 2010 získají 78 mld. Kč.

6 Přenese daňové břemeno na středně a nízkopříjmové skupiny zvýšení sazby daně z přidané hodnoty z 5 % na 9 % zavedením ekologických daní u elektrické energie, plynu a uhlí zvýšením spotřební daně u tabákových výrobků Dotčené subjekty zvýšením daní v roce 2010 zaplatí navíc 39 mld. Kč. Co způsobí?

7 zvýší přímé platby ve veřejných službách (ve zdravotnictví) privatizaci veřejných služeb (zdravotnictví, školství) a sociálních transferů (důchody, nemocenské dávky, podpora v nezaměstnanosti)

8 Přehled některých opatření v sociální a daňové oblasti, ve zdravotnictví, v zaměstnanosti a odměňování

9 Zavádí se horní hranice příjmu pro odvod pojistného Pojistné důchody-3,6-4,1 nemocenské-0,6-0,4 zaměstnanost-0,2 zdravotnictví-1,8-2,0 celkem-6,2-6,7 Dopad na příjmy v mld. Kč

10 Nemocenské pojištění zavádí se 3 denní karenční doba snižuje se výše nemocenského ruší se ochranná lhůta po skončení pracovního poměru

11 Nemocenské se sníží všem zaměstnancům Výše nemocenské zaměstnance pobírajícího průměrnou mzdu (v Kč) Délka pracovní neschopnosti Stávající stav Vládní návrh Změna 14 dní PN dní PN

12 Zisk státního rozpočtu v roce 2008 současný zákonnávrh Příjmy46,1 Výdaje38,128,9 Přebytek+8,1+17,2 Nemocenské pojištění (mld. Kč)

13 Dávky státní sociální podpory Cílem vlády je uspořit 8-10 mld. Kč v roce 2008 Škrty se dotknou téměř všech dávek: přídavku na dítě sociálního příplatku porodného pohřebného ruší se příspěvek na školní pomůcky Zrušení automatické valorizace životního minima, na kterou je napojen nárok na testované dávky.

14 Změna přídavku na dítě podle výše příjmu rodiny (v Kč měsíčně) Rodina s dětmi s příjmem nejnižšímpodprůměrným průměrným a mírně nadprůměrným Dítě do 6 let let let

15 Další změny v sociální oblasti Sociální příplatek bude nižší o 70 – 100 Kč měsíčně Porodné se sníží o Kč – Kč Omezí se poskytování pohřebného Valorizace životního minima nebude povinná

16 Reforma v daňové oblasti Daň z příjmu fyzických osob ruší se progresivní systém zdanění - jedna sazba 15 % daň se bude platit i z pojistného zvyšují se slevy na poplatníka a vyživované osoby – bez valorizace To podle stávajícího stavu odpovídá zdanění sazbou 23,1 %

17 osvobození sociálních výhod hrazených z FKSP a ze sociálního fondu zvýhodněné jízdenky pro zaměstnance ve veřejné dopravě osvobození příjmů z pronájmu nemovitostí a úroků z vkladů odborových organizací minimální základ daně pro podnikatele Zruší se:

18 Daň z příjmu právnických osob Snížení sazeb na: 22 % pro rok % pro rok % pro rok 2010 ČR patří k zemím s nejnižším daňovým zatížením. Reforma základu daně ruší se daňová uznatelnost výdajů na stravování zaměstnanců

19 Dopady daňové a sociální reformy na domácnosti

20 Celková hrubá mzda obou rodičů Vliv změny daně z příjmu, sociálních dávek a DPH (Kč měsíčně na rodinu) 93 tis. měsíčně tis. měsíčně tis. měsíčně Kdo na reformě nejvíce vydělá Rodina se 2 dětmi, oba rodiče výdělečně činní

21 Kdo na reformě nejvíce prodělá (Kč měsíčně) Hrubá mzda rodiče Vliv změny daně z příjmu, sociálních dávek a DPH (Kč měsíčně na rodinu) s 1 dítětem - 18 tis. Kč měsíčně tis. Kč měsíčně se 2 dětmi - 18 tis. Kč měsíčně tis. Kč měsíčně Úplná rodina, 1 rodič výdělečně činný, druhý pobírá podporu v nezaměstnanosti

22 K tomu je nutno ještě připočítat: zvýšení nájemného v nájemním bytě (na průměrnou domácnost) až Kč měsíčně růst cen elektrické energie (na průměrnou domácnost) Kč měsíčně ekologické daně (na průměrnou domácnost) - 50 až - 60 Kč měsíčně poplatky ve zdravotnictví: u lékaře za návštěvu- 30 Kč za léky na předpis (za každý lék) - 30 Kč při hospitalizaci (za každý den) - 60 Kč a další platby v roce 2009 a 2010

23 Skrytá podpora „švarcsystému“ Přechodem zaměstnance s měsíčním příjmem Kč na „živnostníka“ dělá roční ztráta Kč (bývaly zaměstnanec vydělá Kč čistého a zaměstnavatel Kč). Při měsíčním příjmu zaměstnance Kč to činí již cca Kč ztráty ročně pro veřejné rozpočty. Přechodem zaměstnance s hrubou mzdou Kč do švarcsystému, přijdou veřejné finance o takový objem peněz, který by stačil na roční výplatu dvou důchodců s průměrnými důchody.

24 Platy zaměstnanců ve veřejné správě a službách Pro rok 2008 s 1,5 % zvýšením prostředků na platy při inflaci cca 4 % k propadu reálných platů o cca 2,4 % snížení počtu zaměstnanců o 3 %

25 Co navrhujeme? Zpracovat nezávislou a objektivní analýzu veřejných financí Reformu směřovat k jednomu cíli - snížení deficitu veřejných financí Přijímat opatření jak na výdajové, tak i na příjmové straně Podporovat udržení vysokého tempa ekonomického růstu. Procento nominálního růstu HDP = 15 mld. Kč příjmů

26 Nepřipustit její další pokles Nesnižovat přímé daně Opatření ke stabilizaci daňové kvóty směřovat k rovnoměrnému rozložení daňového břemene na jednotlivé skupiny obyvatelstva Stabilizovat celkovou složenou daňovou kvótu Co navrhujeme?

27 provedením auditu odpočitatelných položek snížit objem daňových nedoplatků audit výdajových programů ve všech kapitolách veřejných rozpočtů Odstranit z daňového systému privilegia Co navrhujeme?

28 Vládní škrtforma = Jánošík naruby

29 Děkuji za pozornost