1 Reforma veřejných financí Reforma veřejných financí 2007
2 Je reforma dobře připravená? mnoho priorit často v rozporu s cílem – nápravou veřejných financí jednostranná argumentace reforma pouze výdajové strany veřejných rozpočtů chybí opatření na příjmové straně nezohledňují se již dříve přijatá opatření
3 cílem reformy není řešit deficit veřejných financí, ale snížení daní pro příjmově a majetkově nejsilnější skupiny změna struktury daní ve prospěch nepřímých výsledek – pokračující schodky veřejných rozpočtů
4 reforma je v rozporu s předvolebními sliby veřejné rozpočty v roce 2010 ztratí 140 mld. a bude se muset škrtat znovu Takto připravená reforma vyvolá neustále se opakující reformu.
5 O co vládě jde? omezit společenské přerozdělování a solidaritu výrazně snížit daně výrazně zvýšit příjmy u nejbohatších občanů a firem prostřednictvím likvidace daňové progrese snížení přímých daní snížení sociálního a zdravotní pojištění redukcí majetkových daní a daní z kapitálových výnosů Celkově tyto subjekty v roce 2010 získají 78 mld. Kč.
6 Přenese daňové břemeno na středně a nízkopříjmové skupiny zvýšení sazby daně z přidané hodnoty z 5 % na 9 % zavedením ekologických daní u elektrické energie, plynu a uhlí zvýšením spotřební daně u tabákových výrobků Dotčené subjekty zvýšením daní v roce 2010 zaplatí navíc 39 mld. Kč. Co způsobí?
7 zvýší přímé platby ve veřejných službách (ve zdravotnictví) privatizaci veřejných služeb (zdravotnictví, školství) a sociálních transferů (důchody, nemocenské dávky, podpora v nezaměstnanosti)
8 Přehled některých opatření v sociální a daňové oblasti, ve zdravotnictví, v zaměstnanosti a odměňování
9 Zavádí se horní hranice příjmu pro odvod pojistného Pojistné důchody-3,6-4,1 nemocenské-0,6-0,4 zaměstnanost-0,2 zdravotnictví-1,8-2,0 celkem-6,2-6,7 Dopad na příjmy v mld. Kč
10 Nemocenské pojištění zavádí se 3 denní karenční doba snižuje se výše nemocenského ruší se ochranná lhůta po skončení pracovního poměru
11 Nemocenské se sníží všem zaměstnancům Výše nemocenské zaměstnance pobírajícího průměrnou mzdu (v Kč) Délka pracovní neschopnosti Stávající stav Vládní návrh Změna 14 dní PN dní PN
12 Zisk státního rozpočtu v roce 2008 současný zákonnávrh Příjmy46,1 Výdaje38,128,9 Přebytek+8,1+17,2 Nemocenské pojištění (mld. Kč)
13 Dávky státní sociální podpory Cílem vlády je uspořit 8-10 mld. Kč v roce 2008 Škrty se dotknou téměř všech dávek: přídavku na dítě sociálního příplatku porodného pohřebného ruší se příspěvek na školní pomůcky Zrušení automatické valorizace životního minima, na kterou je napojen nárok na testované dávky.
14 Změna přídavku na dítě podle výše příjmu rodiny (v Kč měsíčně) Rodina s dětmi s příjmem nejnižšímpodprůměrným průměrným a mírně nadprůměrným Dítě do 6 let let let
15 Další změny v sociální oblasti Sociální příplatek bude nižší o 70 – 100 Kč měsíčně Porodné se sníží o Kč – Kč Omezí se poskytování pohřebného Valorizace životního minima nebude povinná
16 Reforma v daňové oblasti Daň z příjmu fyzických osob ruší se progresivní systém zdanění - jedna sazba 15 % daň se bude platit i z pojistného zvyšují se slevy na poplatníka a vyživované osoby – bez valorizace To podle stávajícího stavu odpovídá zdanění sazbou 23,1 %
17 osvobození sociálních výhod hrazených z FKSP a ze sociálního fondu zvýhodněné jízdenky pro zaměstnance ve veřejné dopravě osvobození příjmů z pronájmu nemovitostí a úroků z vkladů odborových organizací minimální základ daně pro podnikatele Zruší se:
18 Daň z příjmu právnických osob Snížení sazeb na: 22 % pro rok % pro rok % pro rok 2010 ČR patří k zemím s nejnižším daňovým zatížením. Reforma základu daně ruší se daňová uznatelnost výdajů na stravování zaměstnanců
19 Dopady daňové a sociální reformy na domácnosti
20 Celková hrubá mzda obou rodičů Vliv změny daně z příjmu, sociálních dávek a DPH (Kč měsíčně na rodinu) 93 tis. měsíčně tis. měsíčně tis. měsíčně Kdo na reformě nejvíce vydělá Rodina se 2 dětmi, oba rodiče výdělečně činní
21 Kdo na reformě nejvíce prodělá (Kč měsíčně) Hrubá mzda rodiče Vliv změny daně z příjmu, sociálních dávek a DPH (Kč měsíčně na rodinu) s 1 dítětem - 18 tis. Kč měsíčně tis. Kč měsíčně se 2 dětmi - 18 tis. Kč měsíčně tis. Kč měsíčně Úplná rodina, 1 rodič výdělečně činný, druhý pobírá podporu v nezaměstnanosti
22 K tomu je nutno ještě připočítat: zvýšení nájemného v nájemním bytě (na průměrnou domácnost) až Kč měsíčně růst cen elektrické energie (na průměrnou domácnost) Kč měsíčně ekologické daně (na průměrnou domácnost) - 50 až - 60 Kč měsíčně poplatky ve zdravotnictví: u lékaře za návštěvu- 30 Kč za léky na předpis (za každý lék) - 30 Kč při hospitalizaci (za každý den) - 60 Kč a další platby v roce 2009 a 2010
23 Skrytá podpora „švarcsystému“ Přechodem zaměstnance s měsíčním příjmem Kč na „živnostníka“ dělá roční ztráta Kč (bývaly zaměstnanec vydělá Kč čistého a zaměstnavatel Kč). Při měsíčním příjmu zaměstnance Kč to činí již cca Kč ztráty ročně pro veřejné rozpočty. Přechodem zaměstnance s hrubou mzdou Kč do švarcsystému, přijdou veřejné finance o takový objem peněz, který by stačil na roční výplatu dvou důchodců s průměrnými důchody.
24 Platy zaměstnanců ve veřejné správě a službách Pro rok 2008 s 1,5 % zvýšením prostředků na platy při inflaci cca 4 % k propadu reálných platů o cca 2,4 % snížení počtu zaměstnanců o 3 %
25 Co navrhujeme? Zpracovat nezávislou a objektivní analýzu veřejných financí Reformu směřovat k jednomu cíli - snížení deficitu veřejných financí Přijímat opatření jak na výdajové, tak i na příjmové straně Podporovat udržení vysokého tempa ekonomického růstu. Procento nominálního růstu HDP = 15 mld. Kč příjmů
26 Nepřipustit její další pokles Nesnižovat přímé daně Opatření ke stabilizaci daňové kvóty směřovat k rovnoměrnému rozložení daňového břemene na jednotlivé skupiny obyvatelstva Stabilizovat celkovou složenou daňovou kvótu Co navrhujeme?
27 provedením auditu odpočitatelných položek snížit objem daňových nedoplatků audit výdajových programů ve všech kapitolách veřejných rozpočtů Odstranit z daňového systému privilegia Co navrhujeme?
28 Vládní škrtforma = Jánošík naruby
29 Děkuji za pozornost