VET starověk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod.
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Starověká Čína 1.A.
Základy ekonomických teorií
KASTY.
Peníze v tržní ekonomice. Nejvýznamnější objev v dějinách V penězích vyjadřujeme ceny veškerého zboží – jsou všeobecným ekvivalentem Plní v tržní ekonomice.
Vznik státních útvarů III.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_1.
Sociální konstruktivismus
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
PENÍZE Historie peněz Hlavní funkce peněz Domácí a zahraniční měna
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Mikroekonomie I Formování trhu
Základní ekonomické pojmy
Jak souvisí s penězi, štěstím a demokracií. V čem spočívá bohatství?
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Nejstarší prameny ekonomického myšlení spojeno s písmem –každá kultura má své kořeny ekonomického myšlení Čína Indie Islám „naše“ kultura –Bible –řecká.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Řecká filosofie Hesiodos (pol. 8. stol. př. n. l.)
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Sparta.
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Německá historická škola
STAROVĚK.
Peníze, majetek prima gymnázia. Peníze uspokojování potřeb – existenční podmínka potřeby uspokojují: statky – předměty služby – užitečné činnosti výměna.
Dějepis Starověký Egypt 1.
Základy ekonomie, managmentu a marketingu Podzim 2006 Mgr. Oldřich Racek.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Demokracie Seminář politologie.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Ekonomie Makroekonomie Úvod do historie ekonomického myšlení.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Právo sociálního zabezpečení
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Státověda.
Ekonomika – základní pojmy.
Starověk.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Úvod do starověku; Vznik písma
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Stát Definice, funkce, typy.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ekonomie 1 Magistři Čtvrtá přednáška Analýza trhu zápůjčních fondů
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Výrobní faktory CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Trh a tržní mechanismus TNH 1 (S-2)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
INDIE.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

VET starověk

Základní charakteristika Ve starověku - nejedná se o samostatné ekonomické myšlení, vždy součást něčeho většího (filosofie, teologie, práva …) Většinou normativní charakter – co by mělo být, tedy nikoliv jen popis co je

Co nás čeká Mezopotámie a Egypt Indie a Čína Řecko Řím

Egypt a Mezopotánie Cca 2000 let před naším letopčtem Zákony (Chamurapiho zákoník – Mezopotámie) upravovaly ekonomické vztahy Samotné státy pravděpodobně vznikly z ekonomických důvodů - nutnost budování zavlažovacích systémů – nutnost organizace spoelčnosti

Indie a Čína aneb přesahy které trvají tisíce let První státy na území Indie a Číny rovněž cca 2000 let před naším letopočtem, kontinuální vývoj až do středověku Významnou roli hraje náboženství nebo filosofie

Indie – kastovní systém Již před naším letopočtem– člověk od narození členem určité kasty, nemůže se z ní vymanit, uzavřít manželství s člověkem z jiné kasty, jednotlivé kasty mohou vykonávat určité činnosti (povolání) Pravděpodobná příčina vzniku: snaha uchránit vládce – původně nepůvodní obyvatelstvo

Indie - náboženství Hinduismus: stěhování duší, budoucí život závisí na současném snaha o únik z koloběhu stěhování duší vzor: asketismus, mnišství Budhismus: žití je strast, cíl dosažení nirvány = plamen, který zhasl b. říká, že nic není trvalé – čili nemá cenu se o něco snažit Důsledky do dnes

Čína - filosofie Konfuciánství, taoismus, monismus Praktické systémy zaměřené na člověka Usilují o zlatý střed, nemají rádi extrémy Zdůrazňují poslušnost k vladaři, vladař je vzor Vladaři by neměli činit ostatní vzdělanými, ale prostými Samotný člověk není nic, vždy jen jako součást kolektivu Důsledky dodnes

Řecko - východiska Malé městské státy – nutnost specializace a dělby práce Státy si konkurovaly – snaha o pokrok Státy mezi sebou obchodovaly – obchodem k bohatství Myšlení poplatné době: otroci jsou OK

Řecko - Xenofón (430 – 355 př. n. l.) – spis Oikonomikos Je možné, že autorem spisu je Platón Blíže viz Mirvald (text na IS)

Platón (427 – 347 př. n. l. Řešil otázky uspořádání státu Tvrdil, že každý se hodí k určité činnosti (bez ohledu na původ) Navrhoval obyvatele rozdělit do tří skupin (tříd) – 1. vládci, 2. vojáci, 3. řemeslníci a rolnici Jen 3. by směli vlastnit majetek. Třídu by nešlo změnit Demokracie je škodlivá. Je spíše proti obchodu.

Aristoteles (384 – 322 př. n. l.) Podpora soukromému vlastnictví – společenský majetek není spravován tak efektivně jako soukromý - ale přirozené /zemědělci/ kontra nepřirozené /obchodníci/ ekonomika (přirozené vl). krát chermastika (nepřirozené) Definuje funkce peněz: prostředek směny a uchovatel hodnoty Směna – stejné za stejné, stejné vychází z hodnoty zboží, jež je dána objektivně důsledek – nákladové (pracovní) teorie hodnoty Odsuzuje úrok – peníze nechápe jako kapitál a produktivní faktor. Důvod – v té době se půjčovalo převážně v případě katastrof, dlužníci často nespláceli a končili v otroctví

Řím Význam – římské právo, chrání soukromé vlastnictví Stoická filosofie – smíření se životem, přesvědčení že život je dobrý, čili nikoliv útěk ze světa, umožňuje podnikavost Praktické spisy – jak vést statek (viz ML)