Aktivita č.2: Podnikání a právo ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Reklama Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č. 19 Autor: Hana Mužíková
Reklama je placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky cílem je zvýšení prodeje slovo reklama vzniklo z latinského „clamare“ (křičet, volat)
Definice reklamy definice reklamy, schválená Parlamentem České republiky v roce 1995, říká, že „reklamou se rozumí přesvědčovací proces, kterým jsou hledáni uživatelé zboží, služeb nebo myšlenek prostřednictvím komunikačních médií“
Etické normy reklamy reklamní sdělení může v zásadě obsahovat cokoliv, co neodporuje etickým normám a zákonům společnosti reklamu využívají především obchodní společnosti, ale i neziskové organizace a profesní či sociální organizace
Reklama a zákon nesmí být klamavá, skrytá, podprahová či v rozporu s dobrými mravy nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob nebo majetku nesmí podporovat jednání poškozující zájmy ochrany životního prostředí nesmí propagovat výrobky či služby, které jsou zákonem zakázané
Zvláštní podmínky pro reklamu se vztahují na reklamu uvádějící zvláštní nabídku reklamu zaměřenou na mládež do 18 let reklamu na tabákové výrobky, alkoholické nápoje, léčiva, zdravotnické prostředky, potraviny, kojeneckou výživu, prostředky na ochranu rostlin, střelné zbraně a střelivo a pohřebnictví
Druhy reklamy 1. všeobecná: podpora poptávky po výrobcích bez rozdílu značky 2. značková: propagace výrobku nebo služby určité značky 3. instituční: cílem je vytvořit pozitivní mínění o firmě v očích veřejnosti
Základní funkce reklamy 1.informativní: upozorňuje na nový výrobek a slevy 2. přesvědčovací: popisuje nutnost výrobku pro zákazníka 3. připomínací: upozorňuje zákazníka na existenci oblíbeného výrobku
Druhy reklamy podle média televizní reklama tisková reklama (inzerát, akční leták) rozhlasové spoty spoty v kinech internetová reklama OOH (out of home) reklama: plakáty a billboardy reklama na dopravních prostředcích atypické reklamní plochy
Reklama firem BTL reklama – below the line advertising, podlinková reklama, nemediální reklama spotřebitelské soutěže direct mail telemarketing propagační předměty product placement
Reklamní sdělení musí upoutat pozornost musí obsahovat: pohodu fantazii romantiku dobrodružství domov hudbu animaci osobnost jako symbol
Reklamní kampaň vychází z marketingové analýzy, která poskytuje potřebné informace o trhu, zákaznících, konkurenci, okolí atd.
(1)
Něco pro pamětníky PAN VAJÍČKO (2)
Zdroje Knihy: Internetové zdroje: Obrázky: Moudrý, Marek. 2008. Základy marketingu. Kralice na Hané : Computer Media s.r.o., 2008. 978-80-7402-002-5. Internetové zdroje: ČR, Ministerstvo financí. 2014. státní rozpočet. You Tube. [Online] 01. 01 2014. [Citace: 15. 08 2014.] http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/prognozy/statni-rozpocet. 1. Commons, Wikimedia. reklama. Wikipedie. [Online] 24. 08 2014. [Citace: 05. 10 2014.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Reklama. Obrázky: 1. Batovec, F. B. reklama. Wikipedia Commons. [Online] 23. 09 1873. [Citace: 05. 10 2014.] 1. Commons, Wikimedia. reklama. Wikipedie. [Online] 24. 08 2014. [Citace: 05. 10 2014.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Reklama.. 2. Hofman, Eduard. Pan Vajíčko. Wikipedie. [Online] 07. 04 2014. [Citace: 08. 10 2014.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Pan_Vaj%C3%AD%C4%8Dko.