Problematika sovětské intervence v Afghánistánu - (Mezinárodní vztahy) Daniel Fuksa OV-Ze, 4. ročník, podzim 2008 PdF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mise AČR v letech
Advertisements

Ledopády v Pískové rokli
Slovní úlohy o společné práci − 2
OP VVV a OP Z Ing, Jan ŠILD, partner HOPE GROUP s.r.o.
VI. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Počítačová chemie: reakce zblízka
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Výpočet rychlosti Stručný návod pro žáky. Jiřík jede na sáňkách z kopce. Venku mrzne, je -5°C. Sníh má hustotu 700 kg/m 3. Sáňky měří 1,3 metrů a na výšku.
 Poskytujeme všeobecné studium, některé studijní obory jsou zaměřeny na rozšířenou výuku angličtiny.  Patříme mezi gymnázia v Brně s nejdelší historií.
Časové rozlišení - příklad
Bibliotheca academica , Ostrava EIZ na VŠ po roce 2008 – koordinace a spolupráce Barbora Ramajzlová
Měříme elektrický proud
RYCHLOST PŘENOSU INFORMACE
Diskrétní matematika Opakování - příklady.
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
základní pojmy posloupností
Název školy: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF Autor: Mgr. Jaroslava Novotná, Název: VY_12_INOVACE_35_PŘÍRODA Téma: Zvířata.
Vzorce na umocnění.
Goniometrické funkce (práce s kalkulačkou)
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ebrary Business & Economics Ramis Václavík Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Optimalizace tramvajové dopravy s cílem redukce dopravních výkonů metodou preference nízkého počtu frekventovaných linek (Jeden z původních návrhů, nyní.
Grafický editor GIMP (11) Ještě jednou si pohrajeme s filtrem mapování na objekt. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Srdečně Vás zveme a těšíme se na Vás na pochodu Okolo Bohdanče.
Měříme elektrické napětí
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Statistika VŠ knihoven NOVĚ Daniela Tkačíková Ústřední knihovna VŠB-TU Ostrava.
Pojistné systémy 6. cvičení.
Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s r. o.
Největší společný dělitel
Vědecká spolupráce se zeměmi mimo EU Vladislav Čadil, Daniel Frank, Miloš Chvojka, Zdeněk Kučera, Michal Pazour, Tomáš Vondrák.
Pojistné systémy 9. cvičení. Běžně placené pojistné - področně Základním předpokladem je placení pojistného častěji než jedenkrát do roka Vzorec pro výpočet.
Procvičování vzorce.
Pojistné systémy 7. cvičení. Opakování Urči JNP, které musí zaplatit 45letý klient, chce-li si zajistit roční důchod Kč vyplácený na konci roku,
THÉVENINOVA VĚTA Příklad č. 1 - řešení.
System Builder Windows Server 2008 R2 10: :00 Windows Server 2008 R2 - základní přehled 11: :20 Windows Server 2008 R2 - novinky v oblasti.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Ledový blok rozřízneme na dva různě velké kusy (viz obrázek). Porovnejte teplotu obou kusů ledu. A.Teplota většího kusu A je nižší. B.Teplota menšího kusu.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
5.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
VY_32_INOVACE_SVF32960DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Rychlost rovnoměrného pohybu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IFA Česká republika 1 International Fiscal Association, Česká republika Mezinárodní spolupráce v oblasti DPH a judikatura Nejvyššího správního soudu Václav.
Tvorba štítků Jana Habrovanská, 4Y2.
Vypracovávání nové mezinárodní dohody EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
Stanoviska podnikatelů k přijetí společné měny Zájmy České republiky a přijetí společné evropské měny Praha.
Kreditní systém v doktorském studiu na FF UK Ivan Šedivý
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Seminární práce shrnutí nejčastějších chyb. 1. osobní forma  „v naší práci se budeme zabývat“ = „seminární práce se orientuje na problematiku“  „budeme.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Příroda a já Otázky.
CPVŠK 2003 Asociace knihoven vysokých škol v roce 2003 Barbora Ramajzlová ČVUT Praha.
Jak tvořit magické čtverce?
PRÁCE S DOTAZY Eva Karmazínová, 4. Y. Postup při vytváření dotazů: 1) Vytvoříte vlastní aplikaci 2) Vytvoříte tabulku v aplikaci 3) Vytvoříte strukturu.
ERD Články v odborném časopise. Zadání Vytvořte databázi pro odborný časopis. Požadavkem organizace je evidence článků (název, anotace, klíčová slova,
Vyhledávání dat podle určitých kritérií Lenka Havránková, 4.Y.
Výpočty tiskových sestav Průvodce problematikou tiskových sestav.
Já Tobě nyní chválu vzdávám
Max Planck Encyclopedia of Public International Law Mgr. Alena Doláková Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu.
Prázdniny a co dál … Nejdříve se mi nebude chtít odejít od mojí třídy (ze školy) bude se mi po nich stýskat nevím s kým zažiju ještě takovou srandu nikdo.
Jak řešit kakuro Autor: Jakub Solovský. Jak řešit kakuro Nejdříve najdeme místa kde je jen jedna možnost řešení Tady můžeme napsat jen čísla 1; 2; 4 Tady.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Kulatý stůl – Systematická podpora v oblasti zaměstnanosti pro město Brno Markéta Chkheidze.
Terorismus.
Má lithium těžit stát? 1 Obecné problémy průzkumu a těžby surovin
Transkript prezentace:

Problematika sovětské intervence v Afghánistánu - (Mezinárodní vztahy) Daniel Fuksa OV-Ze, 4. ročník, podzim 2008 PdF MU

>>V Afghánistánu jsme již 6 let. Nezměníme li přístup, budeme tam ještě let. Hlavní co musíme nyní udělat, je ukončit naši přítomnost v Afghánistánu co nejdříve.<< M. Gorbačov, 1985

Poloha: Svět - Asie - Afghánistán

Geografické okénko: Hlavní město: Kábul, Obyvatelstvo: 30 milionů Rozloha: km², Jazyk: paštó, afg. perština St. zřízení: islám. republika Vnitrozemský stát Sousedé v regionu: Uzbekistán, Tádžikistán, Čína, Pákistán, Írán, Turkmenistán

Historické okénko 1: STAROVĚK, STŘEDOVĚK Afghánistán v proměnách času součástí: Médská říše: 6. stol. př. Kr. Perská říše: od 550 př. Kr. Alexandr Veliký: 4. stol. př. Kr., vyvrácení říše Kušantská říše: stol. n.l. Islamizace: od 7. století dobytím Perské říše Mongolská nadvláda: od 13. do 16. století

Kušantská říše: (území dnešního AFG, PAK, TAD, sever IND) Důležitá obchodní křižovatka na střetu Asie a Evropy – Hedvábná stezka Diplomatické kontakty s Čínou, Persií i Římem Vrcholného postavení dosáhlo tzv. Ghandárské umění (obast Ghandár) Pod vlivem Antiky se zde poprvé objevuje antropomorfizace Buddhy, první zobrazení Probuzeného v lidské podobě v umění (do té doby se jednalo o symboliku jako kolo Dharmy apod.)

Historické okénko 2: NOVOVĚK, MODERNÍ DĚJINY Vznik moderní Afghánské říše: V roce 1747 se Ahmad Chán Abdalí chopil moci v Kandaháru a položil tak základ Afghánské říše. Sjednotil tak do té doby od 16. stol. rozdrobené území. Po jeho smrti v roce 1772 se vláda přenášela na jeho potomky. Afghánská říše zabírala oblast dnešního Afghánistánu, severní Indie, většinu Pákistánu a východního Íránu.

Historické okénko 3: NOVOVĚK, MODERNÍ DĚJINY století: Oblast jako trn sváru britské a ruské expanzivní politiky, tzv. Velké hry, vyúsťující v sérii válečných konfliktů mezi Afghánistánem a Británií 1919: Vyhlášení nezávislosti na Británii Mezi lety 1919–1929 byl vládcem Afghánistánu Amanulláh Chán, který zavádí proevropské sociální reformy Mezi lety 1933–1973 v zemi vládl král Záhir Šáh

Historické okénko 4: OD KRÁLE K REPUBLICE 1973: Záhirův švagr Muhammad Dáúd Chán zahajuje nekrvavý puč. Vzniká Afg. republika 1978: Komunistický puč, Dáúd a celá jeho rodina byli zavražděni, během převratu v zemi. Vzniká Afg. Demokratická republika Ještě téhož roku počíná odpor k novému režimu, který se postupně šíří celou zemí

: Sovětská intervence země: ( Afghánská demokratická republika) Prosocialistická vláda v Kábulu několikrát žádá SSSR o vojenskou pomoc s odpůrci režimu Nejužší vedení SSSR na to reaguje schůzkou, kdy se špičky politbyra rozhodnou pro vojenskou intervenci za nastolení pořádku Prameny udávají pouze Leonida Brežněva (šéf ÚV KSSS), Jurije Antropova (šéf KGB), Dmitrije Ustinova (maršál Rudá armáda) a Andreje Gromykoa (Min. Zahraničí)

Vstup: : Sovětské jednotky se začínají vyloďovat za použití leteckého mostu v Kábulu : Počátek masivní operace za účasti jednotek KGB, GRU a komand zvláštního určení Specnaz. Cíl: Prezidentský palác Bleskurychlé dobytí paláce: Za podmínek „nebrat zajatce“ je zdecimován pučista Hafizulláh Amín včetně osobní ochranky

Sovětské logistické předpoklady o operaci: * stabilizace země rozmístěním vojenských posádek kolem důležitých měst, letišť a infrastruktury * poskytnutí vojenského, logistického a zpravodajského zabezpečení * tím umožnění afghánské armádě se plně soustředit na boj s povstalci * rychlé rozdrcení povstalců a následné stažení okupačních vojsk * především ovšem minimální styk sovětských vojáků s místním obyvatelstvem

Realita: Palác je dobyt, realita se ovšem mění na vleklou zákopovou válku, USA počínají finanční pomoc protivládním a tedy protisovětským odpůrcům z řad místních, hojně podporovaných též: Pákistánem, Íránem a dokonce Čínou Namísto rozlehlých polí byla sovětská kvantitativně orientovaná armáda konfrontována s územím vhodnějším pro operace menšího a specializovanějšího rázu. Jednoduše ruské celiny nahradily středoasijské velehory, kde početní převaha není zaručeným lékem na vítěztví.

Stejně tak, jak lid čelil úspěšně britskému pokusu o anexi, traumatizoval i mnohem většího a nepoučeného soupeře, kterým se stala sovětská okupační vojska na celých deset let. Do té doby neporažená Rudá armáda odchází z Afghánistánu jako okupant, který ničemu vlastně nepomohl, byl vtažen do vleklých bojů, které vlastně ještě neskončily. Na příslušníku sovětských ozbrojených sil se zúčastnilo operací. Statistiky hovoří o příslušnících pravidelné armády, z řad KGB a 5000 z řad Ministerstva vnitra.

Počítání mrtvých: Téměř půl milionu sovětských vojáků došlo během bojů zranění, asi invalidních, na prohlášeno za mrtvé či nezvěstné. Působivá jsou i čísla udávající počet osob, které zemřely na nějakou nemoc: osob. Z nich zemřelo na zánět jater (infekční hepatitida) a na tyfus.

Obrat: Obrat přichází po zvolení M. Gorbačova do šéra ÚV KSSS v roce 1985, který již za rok předesílá potřebu celou sovětskou společnost více a více traumatizující záležitost řešit V prosinci 1986 pak velení 40. (Afghánské) armády začíná s přípravou na odsun celé Rudé armády z Afganistanu V r 1987 se již Sověti podílí na udržení posádek v provinciích a čelí hlavně útokům na správní a posádková centra. Výpady mimo ně již probíhají velmi zřídka. Povstalci tak mají volný pohyb na cca 85% území.

Pryč: 14.dubna 1988: Afganistan, Pákistán, SSSR a USA podepisují v Ženevě Dohodu o stažení sovětských vojsk /k , ve skutečnosti o devět měsíců později/ : Poslední zbytky sovětské armády opouští Afganistan až cynickým způsobem, totiž po mostu „Družby“ přes řeku AMU-Darju. Během následujících dvou let dochází k mnoha kmenovým bojům končícím Afghánským islámským státem v roce 1992

Důsledky: Na jeden a půl milion mrtvých, převážně Afghánců, pět a půl milionu uprchlíků ze země a další dva miliony migrující v rámci Afghánistánu toť obraz zničené společnosti Zničení země nejen materiálně, ale především sociálně, zpřetrhané vazby, desetiletí bojů, vyrůstající generace rozených uprchlíků Mezinárodní izolace Sovětského svazu, materiální zničení supervelmoci, mající jeden z důvodů právě neskutečně „drahou a zbytečnou“ okupaci

Hodnocení: Je nutné si uvědomit, jak byla tato válka pro sovětskou společnost /o humanitární a ekonomické katastrově Afghánistánu nemluvě!/ traumatizující. Mnohdy mladí a nezkušení branci, kteří nemohli uniknout povolávacímu rozkazu, působili svým rodinám ve vzdálené domovině traumatizující otázku: Proč mají naše dětí bojovat v daleké cizině? Má tato válka smysl? Co bylo smyslem konfliktu, který stažením Rudé armády počátkem roku 1989 rozhodně neskončil? Konfliktu, který zanechal na jeden a půl milion mrtvých, převážně Afghánců, pět a půl milionu uprchlíků ze země a další dva miliony migrující v rámci Afghánistánu. Jako naprosto plochý se zde jeví původní předpoklad špiček Sovětského svazu o minimálním styku okupační armády a místního obyvatelstva. Nemyslíte?

Nedlouho poté se rozpadá Sovětský svaz a následně celý Sovětský blok, symbolicky ukončující Studenou válku Afghánský islámský emirát, spojen s nástupem hnutí Taliban k moci Od r Afghánská islámská republika, vzniká na troskách tentokráte Spojeneckými vojsky intervenované bašty Talibanu, označené po událostech ve Spojených státech jako semeniště zla a domovina protizápadního terorismu Boje i pokus o dovoz demokracie do Afghánistánu stále trvá

Afghánská republika ( )

Afghánská demokratická republika ( )

Afghánský islámský stát ( )

Afghánský islámský emirát ( )

Afghánská islámská republika (od r. 2001)

Zdroje: Sarin, O. Afghánský syndrom : sovětský Vietnam. Brno : Jota, ISBN Ministerstvo obrany ČR [online]. Dostupné na Internetu. Fórum webu Palba.cz: Válka v Afghánistánu [online]. Dostupné na Internetu.