Evropská unie jako globální a regionální bezpečnostní aktér - cíle a perspektivy 10. listopadu 2006 Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR doc. PhDr. Jan Eichler,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regionální dimenze sítě TEN-T
Advertisements

Kontrola exportu vojenského materiálu a ručních zbraní pro civilní použití – role MZV.
OSN OSN= organizace spojených národů
Svět na rozcestí Evropa Supervelmoci – SSSR, USA Atomové zbraně.
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
Svět Západu a vznik NATO
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_18.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
ZÁKLADNÍ TENDENCE SOUČASNÉHO VÝVOJE MEZINÁRODNÍCH VZTAHŮ
Ochrana kritické infrastruktury
Vývoj politické mapy světa
Arabsko – izraelský konflikt 1. část
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Koncepce environmentální bezpečnosti
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Terorismus.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Tato prezentace byla vytvořena
Jižní Kavkaz a EU Michal Thim Praha Angažmá EU v regionu  Program TACIS  344,4 z mil. € ( )  „velké“ rozšíření EU (2004) 
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
 U Středozemní ho moře  Jihozápad – Egypt  Jih, východ a sever – Izrael  Rozloha 362 km 2.
Mezinárodní vztahy Bc. Lukáš Vacík
Evropská Unie.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Aktuální otázky NATO a nový Strategický koncept Obsah 1.Nový Strategický koncept NATO 2.Kolektivní obrana 3.Spolupráce s Ruskem 4.Zahraniční operace 5.Nejnovější.
Postavení Evropy ve světě
Suezská krize Jan Wolf, Ov/Vv, IV. r..
Společná bezpečnostní a obranná politika EU Tomáš Weiss. 1
Doc. PhDr. Vlastimil Fiala, CSc.
1 Vyhodnocení splnění hlavních úkolů Armádou České republiky v roce 2007 Generální štáb Armády České republiky.
TRANSATLANTICKÉ VZTAHY EU Vývoj vztahů mezi ES/EU a USA po r
Hizballáh Klvač Radim.
Dopady změn bezpečnostního prostředí v Evropě a ve světě na bezpečnostní politiku ČR ve střednědobém (3-5 let) a dlouhodobém horizontu (10 let) Alžběta.
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ UNIE.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
AKTUÁLNÍ PRIORITY ČESKÉ REPUBLIKY V OBLASTI BOJE PROTI TERORISMU Ivan Langer ministr vnitra.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Kybernetická obrana české republiky
Priority Poslaneckého klubu ELS-ED na období
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
FORMOVÁNÍ SPOJENECKÉ KOALICE
Úspěchy českého předsednictví v oblasti zdravotnictví
Relevantní legislativa a dokumenty – viz dále
EU Moravskoslezský kraj a příležitosti budoucí kohezní politiky
Evropské hospodářství
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Anotace Žák se seznámí s problematikou vzniku, historií a fungováním Severoatlantické aliance a jejím významem pro obranyschopnost České republiky Autor.
Severoatlantická aliance
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ
Transkript prezentace:

Evropská unie jako globální a regionální bezpečnostní aktér - cíle a perspektivy 10. listopadu 2006 Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR doc. PhDr. Jan Eichler, CSc. FMV VŠE

Struktura prezentace 1.Úloha EU v době OIF 2.ESS - platforma pro globálního aktéra 3.Důsledky zamítnutí Evropské ústavy 4.EU jako regionální aktér v Libanonu 5.Hlavní úkoly na cestě k úloze globálního aktéra

1. Úloha EU v době OIF (dopad na bezpečnostně- politickou kohezi)

4 druhy evropských reakcí na OIF 1.skupina: plná politická i vojenská podpora (VB, Španělsko, Polsko) 2. skupina: plná politická podpora, vyslání bojové jednotky až po (Nizozemí) 3. skupina: politická podpora, ale bez jakékoliv přímé vojenské účasti na bojových akcích, jednotky týlového či humanitárního charakteru (Itálie, Portugalsko) 4. skupina: politický nesouhlas spojený s odmítnutím jakékoliv vojenské účasti (Francie, Německo)

1. skupina zemí EU

2. skupina zemí EU

3. skupina zemí EU

4. skupina zemí EU

Dezinterpretace postoje SRN nešlo jen o předvolební kalkul G. Schroder Transatlantic Trends 2004 v SRN: pouze 4 % „jestřábů“, 35 % pragmatiků a 52 % „holubic“a 9 % izolacionistů SRN : nejvíce „holubic“ v celé záp.Evropě, bez ohledu na vládu a její záměry!

Důsledky hodnocení irácké hrozby D. Rumsfeld : Francie, SRN, Belgie a Lucembursko = banda čtyř Švédsko, Finsko a Rakousko - země s dlouhou tradicí vysílání vojáků do misí OSN od bandy čtyř k sedmi statečným je otázka, jak by to vypadalo v případě další podobné akce

Základní poučení v době OIF si EU nepočínala jako globální aktér, byla rozštěpena její rozhodování a chování i nadále bude především reaktivní v případě dalších krizových situací nelze vyloučit opakování štěpných procesů nejvážnější úskalí: vojenské údery bez mandátu RB OSN

2. ESS - platforma globálního aktéra

ESS “Bezpečná Evropa v lepším světě. Evropská bezpečnostní strategie”

Základní ctižádost ESS posun od mocnosti čistě ekonomického rozměru k velmoci politického i bezpečnostního charakteru je to platforma pro přeměnu EU na aktéra globálního charakteru

Analytická rovina nové hrozby a nové bezpečnostní prostředí - terorismus = hrozba strategické povahy proliferace ZHN = nejzávažnější hrozba mezinárodního míru a bezpečnosti zhroucené státy - základní příčinou je špatné vládnutí

Přístup EU k dnešním hrozbám - odlišnost od USA žádná z nich není hrozbou čistě vojenského charakteru žádné z nich nelze čelit jenom vojenskými nástroji každá z nich naopak vyžaduje kombinaci různých nástrojů

Programová rovina 2. kapitola: Strategické cíle EU 1. cíl EU = rozšiřování zóny bezpečnosti kolem Evropy 2. strategický cíl = vyřešení arabsko- izraelského konfliktu 3. strategický cíl = posílení mezinárodního řádu v rámci stávajícího globalizovaného světa

Sedm směrů preventivního působení EU proti terorismu mezinárodní spolupráce kontrola finančních zdrojů prevence teroristických úderů bezpečnost mezinárodní dopravy zvládání důsledků případných úderů boj proti náboru do teroristických organizací preventivní působení ve třetích zemích, z nichž se mohou rekrutovat případní teroristé

EU jako velmoc svého druhu EU: nesdílí americkou ideologii rogue states a osy zla, ani její posedlost vojenskými technologiemi jakožto odpovědí na nové hrozby (Javier Solana) ESS –není doktrínou vojenské intervence –nezaměřuje se na Regime Change Policy

Vyváženost hard power a soft power Hard power : –zdokonalování vojenských schopností, –zvyšování počtu vojáků EU v zahraničních misích Soft power : –šíření stability na východ a na jih od hranic EU –rozvojová pomoc –pomoc uprchlíkům

Vnitroatlantický dialog Bushova administrativa : Evropa je neschopná a příliš hédonistická N. Gnesotto : je dnešní svět složitější (EU) nebo nebezpečnější (USA)? Stanley Hoffmann : od odstrašování k vojenským operacím a k unilateralismu

Vztah EU k USA EU není protiváha, nýbrž strategický spojenec má stejné priority, ale odlišné způsoby pro jejich dosahování cooperative and not competitive relations

USA - Vnitroamerická debata Ideologizace boje proti terorismu ”buď jste s námi, nebo s nimi” Z. Brzezinski “teologizace hrozby terorismu” F. Fukuyama, S. Huntington, Stanley Hoffmann - ti všichni a mnozí další, hlavně pod vlivem Iráku, volají po zásadní změně bezpečnostní strategie USA.

3. Důsledky zamítnutí Evropské ústavy

Institucionální rovina EU nemá svého MZV se statutem Vice - Prezidenta Komise (návrh Evropské ústavy) zdokonalování vojenských kapacit probíhá především na národní úrovni, ne na úrovni EU, jak navrhovala Evropská ústava chybí koordinace z postu MZV EU, který by měl jasné pravomoci

Rozhodovací rovina základem je rozhodování jednotlivých států akce EU závisí především na jejich ochotě a prostředcích zatím převažuje i vliv národních forem vedení bojové činnosti

Rovina společného postupu EU zatím nemá společný postup při zvyšování kritérií vojenských kapacit EU se zatím neshodla na vynutitelnosti závazků čl. států v př. náročných misí tím se omezuje prostor trvalé strukturované spolupráce v rámci EU

4. EU jako regionální aktér v době Libanonu

Příčiny války v létě 2006 Libanon si nedokázal poradit s teroristickou organizací HAMAS z Libanonu byly odpalovány rakety na převážně civilní cíle v Izraeli „mladá libanonská demokracie dostávala těžké údery od izraelských pilotů v amerických letadlech“ (Boston Globe)

Odmítavý vztah EU k islamistickému terorismu EU i její členské státy jednoznačně odsuzují teroristické útoky proti Izraeli zvláště tvrdě odsuzují sebevražedné útoky, které způsobují nejtěžší ztráty shodují se, že je nelze ničím ospravedlnit

Evropské výhrady vůči IDF od targetted killings k plošnému zabíjení prvky teroristické úskočnosti (Ch. Bertram, SRN) komunikační strategie: nátlak na palestinské vůdce zastrašování civil. obyvatelstva

UNIFIL/ FINUL při samotných bojích měl vážné problémy při komunikaci s Izraelem 6 mrtvých a 13 raněných jeho posílení evropskými vojáky bylo reakcí na „červencovou válku“ v Libanonu

Politická rovina EU nebyla pasivní, ale ani rozštěpena jako v případě OIF zasedání Rady ministrů EU (25) : vyjádření plné podpory gen. taj. OSN a rezoluci 1701 je to zásah regionální, ale s celosvětovým dopadem

Vojenská rovina postupné posílení ze dvou až na vojáků vojáků z EU největší příspěvek : Itálie, Francie a SRN - státy bez podílu na bojových akcích OIF krátké období francouzského váhání SRNSRN - akce historického významu - ano bezpečnosti Izraele, ne pašování zbraní

Základní poučení z Libanonu krize ani tzv. periferní války nejsou pro kohezi EU velkým problémem, je to pozitivní výzva klíčový je mandát RB OSN a multilaterální charakter zásahu NATO zůstává základem jejich kol. obrany“ (návrh textu Evropské ústavy)

5. Hlavní úkoly na cestě k úloze globálního aktéra

Dosavadní operace EU Prozatím to byly akce regionálního významu : Artemis Kongo, vojáků Concordia FYROM, 450 vojáků obě měly mandát RB OSN, obě skončily velice úspěšně

Scénáře působení EU jako globálního aktéra 1.1. Rozsáhlá operace na podporu míru 2.2. Humanitární intervence vysoké intenzity 3.3. Regionální válka (strateg. zájmy EU) 4.4. Zásah proti úderu za použití ZHN 5.5. Obrana vlastního území

Největší slabiny - politické 25 rozhoduje o akcích, do nichž nejdou všechny členské země sjednocování národních zájmů v rámci SZBP EU vytváření SZBP tak, aby zohlednila rozdíly mezi členskými státy

Rozpočtový gap Nejen nedostatky v hard security... US: 2,8%, země EU: pouze 1,41% výdaje na hlavu ku 323 euro … ale i pozitiva v soft security EU hlavní část nákladů na peace – keeping na Balkáně 40% rozpočtu OSN na peace keeping ve světě na rozvojovou pomoc: třikrát více než USA

Největší slabiny - vojenské Nedostatek: –letadlových lodí –dopravních letounů –útočných vrtulníků –JDAM –speciálních sil –logistiky

Scénáře a skutečnost EU má na scénář č. 1 - př-: Libanon do určité míry i na scénáře č. 2 a 3 zatím není schopna naplnit scénáře č. 4 a 5.

Hard security - hlavní výzvy Překonávat vojensko-technický gap nejmodernější zbraňové systémy překonat ekonomický gap navyšovat výdaje na hlavu: 1055 : 320 Euro zvyšovat počet evropských vojáků mimo oblast NATO (2 % z celkového počtu 2 milionů)

Soft security - hlavní výzvy od národních BP ke skutečně celoevropské BS zdokonalit systém vnitřního fungování

Strategická kultura EU Nicole Gnesotto - ISS EU: zatím stále jsou rezervy v oblasti : společného myšlení kompatibilních reakcí koherentních analýz

Celkové shrnutí EU má potenciál, aby se postupně stala aktérem globálního významu její přístupy k mezinárodní bezpečnosti jsou již dnes velmi přínosné bude to ale běh na velmi dlouhou trať

Partnerství EU - USA EU potřebuje USA USA: 50% celosvětových výdajů na zbrojení mají nejsilnější a nejvyspělejší armádu světa USA potřebují EU : EU má „multifaced approaches“ dlouhodobé pozemní operace s vysokými rizik

Děkuji za pozornost