ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/01.0009 ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ V ODBORNÉM VZDĚLÁVÁNÍ NA SOŠ LUHAČOVICE Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
VÝTVARNÉ BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH (PODMÍNKY VÝVOJE A ARCHITEKTURA)
Výtvarné baroko v českých zemích Charakteristika epochy: třicetiletá válka začala pražskou defenestrací epidemie a hladomory – úbytek obyvatel habsburský útlak – okleštění práv české šlechty popravy a násilná rekatolizace odpůrců (jezuité a jejich činnost) poněmčování v této souvislosti – příchod baroka, jeho zdomácnění a dosažení vysoké úrovně specifické rysy i v lidovém prostředí Kaple Božího těla jezuitského konviktu v Olomouci
Výtvarné baroko v českých zemích Specifika: snaha o nové a originální tvůrčí počiny významných osobnosti bez vnější okázalosti architektura v 17. stol. – příchozí cizinci, především církevní stavby, drastické zásahy do středověké zástavby 18. stol. - česká stopa sochařství použití pískovce místo mramoru, náboženské motivy pro kostely, ale i reprezentace v šlechtických sídlech malba plynulé pokračování rudolfínského manýrismu J. B. Santini: Hlavní oltář kostela sv. J. Nepomuckého na Zelené hoře
Architektura většinou cizinci (Italové) drastické zásahy do původní architektury teprve později citlivější přístup Pohled na původně gotické Staré Město s novou barokní dominantou jezuitského Klementina
Architektura Carlo Lurago (1615 – 1684) italský sochař a architekt autor pražských jezuitů Klementinum Klementinum, vstup do areálu z Křížovnického náměstí
Architektura Carlo Lurago (1615 – 1684) Další významné stavby: kostel sv. Salvatora v Praze zámek Humprecht zámek Humprecht u Jičína
Architektura Francesco Caratti (1620 – 1677) italský architekt Černínský palác Architektura Francesco Caratti (1620 – 1677) italský architekt pracoval pro šlechtu významné paláce vlivy manýrismu a vídeňského raného baroka Michnův palác
Architektura Giovanni Pieroni (1586 – 1654) italský architekt, syn Alessandra Pieroniho, architekta rodu Medici podílel se na mnoha šlechtických stavbách Sala terrena, podíl umělce na stavbě Valdštejnského paláce
Architektura Jean Baptiste Matey (1586 – 1654) francouzský malíř a architekt období vrcholného italského baroka světské stavby se honosí nápaditými prvky (cenná sochařská a malířská výzdoba) Zámek v Tróji s figurálně zdobeným schodištěm
Architektura Jean Baptiste Matey (1586 – 1654) církevní stavby mají výrazné kupole sochařská práce použitý pravý mramor a ne jeho napodobeniny jako v ostatních pražských kostelích Bohatě zdobená kupole kostela sv. Františka v Praze
Architektura Jean Baptiste Matey (1586 – 1654) další významná díla předcházejí představitelům vrcholného baroka pražské paláce zámky ale i malé církevní stavby (kaple) Kaple sv. Kateřiny v Nynicích Toskánský (Trčkův) palác
Architektura Giovanni Battista Alliprandi (1665 – 1720) italský architekt vzor podle Guariniho – prohýbané zdi, velké komplexy staveb rozčleněná hmota palácových staveb Lobkovický palác v Praze
Architektura Giovanni Battista Alliprandi (1665 – 1720) projektování zámecké architektury působil v Praze a ve východních Čechách Komplexní řešení zámeckého areálu Kuks
Architektura Jan Bernard Fischer z Erlachu (1665 – 1720) představitel vídeňské školy, stavby s bohatou sochařskou i malířskou výzdobou Sochařskou výzdobu Clam-Gallasova paláce (dobový plán vlevo), zejména schodiště a průčelí (nahoře) provedl Matyáš Bernard Braun
Architektura Johann Lukas von Hildebrandt (1668– 1745) představitel vídeňské školy majestátní světské i církevní stavby do střední Evropy i do Čech přinesl dynamický styl vrcholného italského baroka Kostel sv. Vavřince v Jablonném v Podještědí
Architektura Kryštof Dietzenhofer (1655– 1722) představitel italské a vídeňské školy v Praze použil dynamický styl vrcholného italského baroka Kostel v břevnovském klášteře
Architektura Kryštof Dietzenhofer (1655– 1722) zprohýbané zdi, nové metody řešení staveb spolu se synem Kiliánem Ignácem (kupole) Kostel sv. Mikuláše na Malé Straně
Architektura Kilián Ignác Dietzenhofer (1689– 1751) vídeňsko-italský sloh vrchol českého baroka spolupráce s otcem Kryštofem Kostel sv. Jana na Skalce v Praze
Architektura Kilián Ignác Dietzenhofer (1689– 1751) Kupole kostela sv. Mikuláše na Malé Straně
Architektura Kilián Ignác Dietzenhofer (1689– 1751) mimopražské působení Kostel sv. Máří Magdaleny v Karlových Varech
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723) zdomácnělá italská rodina (otec architekt) původně malíř, invenční pohled dynamický styl gotizujícího baroka (lomený oblouk, žebrová klenba) Klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723) zdomácnělá italská rodina (otec architekt) původně malíř, invenční pohled dynamický styl gotizujícího baroka (lomený oblouk, žebrová klenba) Klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723) zdomácnělá italská rodina (otec architekt) původně malíř, invenční pohled přestavby a dostavby poničených gotických kostelů Klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723) dynamický styl gotizujícího baroka (lomený oblouk, žebrová klenba) Kostel sv. Václava ve Zvoli u Žďáru nad Sázavou
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723) nové prvky uplatnil zejména v původních stavbách Kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723) Cisterciátské znaky a symbolická kompozice nejen chrámu, ale i přilehlého hřbitova pět pěticípých hvězdiček (svatozář světce) Kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723) světské stavby: paláce v Praze a zámecké budovy a … Thunovský (Kolowratský) palác v Praze
Architektura Jan Blažej Santini-Aichl (1677– 1723) … budovy venkovských sídel Zámek Karlova koruna v Chlumci nad Cidlinou
Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: http://wikipedia.org a foto autor (19, 24, 27, 28, 29)