Světlo a barvy v přírodě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Stavba těla
Advertisements

Zrak zvířat.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY
Fyziologie a evoluce smyslových orgánů živočichů
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
Složení lidského oka Bloudíčková Gabriela, Radová Jana, Spáčal Josef, Březinová Dagmar, Marek Hrůza, Ludvík Josef.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
OKO.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
ŽLUTÁ SKVRNA.
OKO Marcela Hanáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
KMEN Měkkýši Kmen měkkýši má 3 třídy Plži – hlemýžď zahradní
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
Nervová soustava a smyslové orgány
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Členovci Korýši.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
Kmen: MĚKKÝŠI.
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Obratlovci obojživelníci.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
OKO MEDÚZ, PLOŠTĚNEK Biologie Schmidtová, Pospíšilová, Fojtů Sexta a.
Měkkýši, kroužkovci, členovci - korýši
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Zrak ptáků Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
Projekt „Z očí do očí“, 2012 Dominik Nop, Matěj Tomešek, Filip Šefčík, Lubomír Pala.
Zuzana Gocníková, Filip Hutečka, Hana Koláčková, Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (biologická část č. 1)
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Oko a vidění Mirek Kubera.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Lidské oko Optické čočky Název školy
Ověř si své znalosti z živočišné říše!
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Lidské oko
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Světlo a barvy v přírodě BiO Kategorie C,D

ZOOLOGICKÁ ČÁST

světlo Orientace Signály pro dorozumívání Získávání potravy Některé procesy probíhající v těle Živočichové vnímají, reagují a zpracovávají světelné podněty!

OČI Žížala – nemá oči Světločivné buňky v pokožce FOTOFOBNÍ živočich

Korýši Svinky a stinky FOTOFOBNÍ živočichové Stinka zední Svinka obecná

ryby Mají oči ale i světločivné buňky Žijí v kalné vodě nebo hluboko S.b. mají u ocasu (zalézají do skrýší...) Úhoř, bahník Úhoř bahník

OKO SLOŽENÉ Omatidia (složené oči, 5 000 – 28000, hrotnatka jen 22) Ocelli (jednoduchá očka, )

KOMOROVÉ OKO HLAVONOŽCI OBRATLOVCI 1- víčko 2- rohovka 3- duhovka 4- zornice 5- čočka 6- sítnice 7- chrupka 8- zrakový gaglion 9- zrakový nerv 10 – ciliární svaly HLAVONOŽCI OBRATLOVCI

Vznik obrazu na sítnici Převrácený obraz !!! Největší komorové oko má krakatice Komorové oko umožňuje PROSTOROVÉ VIDĚNÍ Obě oči - správné určení hloubky, přesné určení v prostoru

ZAJÍMAVOSTI PLOŠTĚNKY MĚKKÝŠI Jednoduché, miskovité 2 až mnoho (p. ušatá) MĚKKÝŠI Plži – na stopkách (hlemýžď) Mlži – nemají oči, nebo jsou umístěny na okraji pláště hlemýžď hřebenatka

ČLENOVCI Pavouci Perloočky (hrotnatky) Na hlavě (6- 8) nebo hlavohrudi Nebo zakrněly – žijí pod zemí Perloočky (hrotnatky) Žijí v bahně = mají 1 velké – složené - oko (splynutí 2) – 22 omatidií Žijí v tekoucí vodě – 300 omatidií Mají okohybné svaly skákavka

HMYZ 2 velké složené + až 4 jednoduchá očka Včela -“- 3 -“-

BAREVNÉ VIDĚNÍ TYČINKY ČÍPKY Intenzita světla – světlo – šero - tma Barevně vidí: hlavonožci, členovci, obratlovci Včela nevidí ČERVENOU BARVU!!! Vnímá ultrafialové záření.

Ochranné zbarvení Mimikry Ptáci v době hnízdění (skřivan na zemi, mláďata v hnízdě, křepelky na zemi – matka i potomci) Zebra, levhart, jaguár, žirafy.... Papoušek – v tropickém lese Střídání podle ročních období Polární liška, hranostaj, zajíc

Barvoměna – vliv prostředí Sépie http://www.youtube.com/watch?v=072pfvliSRw Pigmentové buňky – CHROMATOFORY http://www.youtube.com/watch?v=ASOcmOgUT7Q Rosnička zelená http://www.youtube.com/watch?v=qJnF6eXPmGs Čolek Světlejší nebo tmavší zbarvení, změny jsou méně nápadné