systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole s důrazem na implementaci Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a na výuku podle školních vzdělávacích programů (od školního roku 2007/08)
analyzovat sociální determinanty vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami u nás v komparaci s výsledky zahraničních výzkumů v oblastech: legislativní školní rámec, podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole, kurikulum - diferencované kurikulum, pre- a postgraduální vzdělávání učitelů
zmapovat a analyzovat současnou integrativní / inkluzivní praxi škol u nás s ohledem na didaktické principy, přístupy, strategie a koncepce evaluovat jejich funkčnost a syntetizovat funkční didaktické principy, přístupy, strategie a koncepce do modelu integrativní / inkluzivní didaktiky
dílčí cíle VZ jsou vymezeny na základě analýzy podmínek vzdělávání žáků se SVP v souladu s RVP ZV ve vzdělávacích oblastech jazyk a jazyková komunikace, matematika a její aplikace, člověk a příroda, člověk a zdraví, člověk a svět práce s využitím empirického výzkumu na základních školách v Brně a v Jihomoravském kraji
Personální zabezpečení – vedení týmu řešitel, administrátor, ekonom (D3) řešitel, administrátor, ekonom (D3) vytvoření výzkumných týmů – D1, D2, D4; 14 VT VZ, koordinace jejich činnosti vytvoření výzkumných týmů – D1, D2, D4; 14 VT VZ, koordinace jejich činnosti pravidelná setkání, internetové stránky VZ, pravidelná setkání, internetové stránky VZ, Personální zabezpečení – pracovní kapacita D1 – 29 výzkumných pracovníků – stálý tým D1 – 29 výzkumných pracovníků – stálý tým D2 – krátkodobé řešení úkolů - flexibilita D2 – krátkodobé řešení úkolů - flexibilita
VT VZ 1. Sociální determinanty inkluzivního vzdělávání (Mühlpachr) VT VZ 2. Inkluzivní vzdělávání ve školách hlavního proudu se zaměřením na žáky s poruchami chování a sociálním znevýhodněním (Vojtová) VT VZ 3. Kvalitativní a kvantitativní výzkumné šetření zaměřené na sociálně znevýhodněné skupiny (Němec) VT VZ 4. Intervence u žáků se zdravotním postižením a zdravotním oslabením v základních školách (Opatřilová)
VT VZ 5. Vzdělávání a výchova nadaných žáků (Šimoník) VT VZ 6. Školní kurikulum při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ (Kratochvílová, Havel) VT VZ 7. Empirický výzkum u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na český jazyk a jazykovou komunikaci (Sieglová) VT VZ 8. Učení a vyučování cizímu jazyku u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu integrace a inkluze (Janíková)
VT VZ 9. Intervence u žáků s narušenou komunikační schopností v průběhu vytváření komunikační kompetence v rámci základního vzdělávání (Klenková) VT VZ 10. Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení strategie ve vzdělávání žáků v ZŠ (Bartoňová) strategie ve vzdělávání žáků v ZŠ (Bartoňová) vzdělávání žáků s dyskalkulií a dalšími poruchami učení v matematice (Blažková) vzdělávání žáků s dyskalkulií a dalšími poruchami učení v matematice (Blažková)
VT VZ 11. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávací potřebami ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví - Výchova ke zdraví (Havelková) VT VZ 12. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (Friedmann) VT VZ 13. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím dramatické výchovy (Pavlovská) VT VZ 14. Edukace žáků s poruchami autistického spektra (PAS) a profesní uplatnění na trhu práce (Bazalová)
Průběh řešení – plnění cílů a harmonogramu koordinace činnosti výzkumných pracovníků samostatné aktivity výzkumných týmů podle stanovených parciálních cílů příprava a realizace plánovaných konferencí vydání sborníků z konferencí s mezinárodní účastí vydání monografií na témata konferencí zpracování závěrečné zprávy za rok 2009
Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností – Učitel a nadaný žák – Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP ZV – Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním – Pracovní seminář s mezinárodní účastí s názvem Nadaný žák – rodina – škola –
2011 – Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a chronickým onemocněním 2012 – Přechod škola – povolání u žáků se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním 2013 – Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ
září 2010 – Inkluzivní vzdělávání na 1. stupni ZŠ listopad 2010 – Vzdělávání žáků mimořádně nadaných
Průběh řešení – mezinárodní spolupráce konference s mezinárodní účastí prezentace VZ v zahraničí mezinárodní konference – vyžádané přednášky (Rakousko, Německo, Polsko, Kypr, Itálie, Finsko, Dánsko) mezinárodní konference – vyžádané přednášky (Rakousko, Německo, Polsko, Kypr, Itálie, Finsko, Dánsko) mobility učitelů a studentů mobility učitelů a studentů bilaterální smlouvy se zahraničními univerzitami a institucemi bilaterální smlouvy se zahraničními univerzitami a institucemi
Průběh řešení – přínos pro příjemce do řešení VZ je zapojena značná část kateder PdF MU (15 kateder) ve výzkumných týmech řízených výzkumnými pracovníky (D1) jsou zapojováni na dílčí úkoly další akademičtí pracovníci (D2) a studenti DSP (D4) – vizitky ( řešené výzkumné úkoly se stávají tématy i pro zadávání bakalářských a diplomových prací
články v recenzovaných časopisech 32 článků 32 článků odborné recenzované knihy, kapitoly v odborných recenzovaných knihách 133 recenzovaných knih, kapitol v recenzovaných knihách 133 recenzovaných knih, kapitol v recenzovaných knihách články ve sbornících 130 článků 130 článků
Struktura a počet konference s mezinárodní účastí – 3 sborník anotací referátů z konference s mezinárodní účastí v ČJ a AJ – 3 sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí na CD ROM – 3 monografie – 5
Dosažené výsledky – přínos k rozvoji oboru plánovaný výzkum má přispět k efektivnímu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole v kontextu RVP ZV a k vytvoření modelu inkluzivní didaktiky Efektivita využití institucionální podpory institucionální podpora je čerpána v souladu s rozhodnutím o poskytnutí podpory