1 Na NERVu o EURu Oldřich Dědek Ministerstvo financí prosinec 2011
2 Příčiny krize Nejedná se o klasickou měnovou krizi (krizi Eura) – velká názorová shoda Sociální model s nepřiměřenými nároky na rozpočtové výdaje neudržitelné deficity Nevhodné strukturální charakteristiky makroekonomické nerovnováhy Exogenní šoky plynoucí z problémů vyspělých zemí (USA, Japonsko) Úloha eura při prohloubení krize – menší názorová shoda Nízké úrokové sazby snadné financování deficitů, cenové bubliny (omezená role MP bojovat s bublinami) Falešná maastrichtská kritéria (absence kritérií OCA) Mylné zhodnocení rizik společné měny bankami „disciplinovaných zemí“ (zapomenuto kreditní riziko) Zavedení společné měny pro tak rozsáhlou skupinu zení předčasné (krize ) Bez eura by fragmentované rozhodování vedlo k ještě hlubším hospodářským problémům
3 Převaha negativních signálů Rozladěný odchod „Trojky“ z Řecka ( vláda národní jednoty ) Nejasné vyhlídky na schválení navýšeného EFSF všemi parlamenty členů eurozóny ( odsouhlaseno všemi včetně Slovenska ) Vyhrocená diskuse kolem zapojení ECB do nákupů vládních dluhopisů ( ECB jako věřitel poslední instance ) Nízká vypovídací hodnota zátěžových testů evropských bank (předpoklad AAA ratingů) Klesající ukazatele důvěry v hospodářský růst a varování ohledně druhé recese Dvě ohniska krizové situace Schopnost periferních ekonomik a Itálie dostát krátkodobým dluhovým závazkům (povzbuzující signály z Irska a Lotyšska, nové vlády v Řecku, Portugalsku, Itálii a Španělsku) Prudké prohloubení nejistoty v bankovním sektoru (sdružená intervence centrálních bank na dodání dolarové likvidity)
4 Minimální kritická masa opatření Rozhodnout o restrukturalizaci řeckého dluhu ( shoda dosažena – 50 % podíl soukromého sektoru ) Mobilizovat finanční prostředky v dostatečné výši skrze EFSF ( aktuální problémy s využitím pákového efektu v žádoucí výši 4 až 5 ) Provést skutečné zátěžové testy všech evropských bank a dosáhnout rekapitalizace ( dohoda o dosažení úrovně kapitálové přiměřenosti 9 % po započtení odpisů z drženého vládního dluhu ) Urychlit reformy pracovního trhu, sociálního modlu jako jediného skutečného zdroje překonání dluhové krize Institucionálně a systémově posílit robustnost EMU vůči recidivě dluhové krize v budoucnu
5 Oblasti pozornosti Nevyjadřovat se ke členství ČR v EMU Dnes irelevantní téma, ale nehovořit ani o opt-out Pozorně sledovat vývoj v EMU a připravovat stanoviska pro vládu Vyhodnocování pravděpodobnosti druhé hluboké recese v důsledku dnešní krize EMU Zhodnocení efektivnosti protikrizových kroků vlády v roce 2009 Vyhodnocení balíčku návrhů NERVu Vysoce pravděpodobný kvalitativní zlom v evropské integraci nová situace pro ČR Podpořit kritickou masu opatření stabilizující co nejrychleji EMU (i za cenu určité centralizace fiskálních politik) Změna v komunikaci ze strany vládních představitelů (omezit kritické komentáře)
6 Bezprostřední rizika Druhá recese za poslední tři roky Dluhová krize neumožňuje výraznou fiskální stimulaci Problémová aktiva snižují úvěrovou schopnost bankovního sektoru (credit crunch) a ztěžují přístup k financování Negativní dopady od reálné ekonomiky Lavina ataků na velké evropské banky Spuštěno nahodilou událostí v regionu Nenulové riziko pro hlavní banky operující v ČR I mírnější forma dezintegrace EMU může mít krátkodobé tvrdé dopady na hospodářský růst v ČR Nesdíleny alarmistické názory, že rozpad EMU rovná se konci evropské integrace Dopad na pokles HDP při rozpadu EMU: slabé země 50 %, silné země % (analýza USB) Stabilizace EMU pro ČR jednoznačnou prioritou I za cenu rychlé centralizace rozhodování o fiskální politice či nástupu centralizace politické