Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Advertisements

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _641 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_199.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_61.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_109.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_01.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_28.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 03.
Měření fyzikálních veličin – Měření hmotnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_105.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 06.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.06 Název pro školu:EU CH 06 Název materiálu:Směsi stejnorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_131.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_463.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_269.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_120.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_105.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_42.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_170.
Obrázek převzat z (prosinec 2006)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_168.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_156 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_757.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_114.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_08.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník: IV. Datum vytvoření:srpen 2012 Šablona:III/2č. materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 04.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _654 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 07.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Zařízení chemické laboratoře Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Chemické nádobí a pomůcky.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_110

Základy práce v analytické laboratoři Jméno autora: Ing. Klára Šírová Třída/ročník: III. Datum vytvoření: 11.12.2012 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Chemie kolem nás Předmět: Chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Základy práce v analytické laboratoři Klíčová slova: Analytická laboratoř Druh učebního materiálu: prezentace

Chemikálie Chemikálie, používané při analytické práci, musí být dostatečně čisté. Nesmějí hlavně obsahovat složky, které se mají pomocí dané chemikálie stanovit, nebo složky, které by mohly stanovení ovlivnit. Analytik nejčastěji používá chemikálie čistoty „pro analýzu“ (označení p.a.). Pozornost musíme věnovat také nejčastěji používanému rozpouštědlu – vodě. Vodovodní voda není pro analytické účely vhodná, protože obsahuje řadu rozpuštěných látek. Používá se voda destilovaná, nebo demineralizovaná (upravená pomocí měničů iontů nebo reverzní osmózy). Čistý dichroman draselný [1]

Analytické laboratorní nádobí Většina laboratorního nádobí se vyrábí z chemicky a tepelně odolného skla a porcelánu. Nádobí znečištěné použitím musí být vzápětí vyčištěno. Po vymytí se nádobí důkladně opláchne čistou obyčejnou vodou a nakonec destilovanou vodou. Odměrné nádobí se nesmí nikdy sušit při vyšší teplotě (např. v sušárně), aby nedošlo k nevratné změně objemu. Byrety a pipety je nutné zbavit mastnoty, aby byl povrch skla kapalinami rovnoměrně smáčen. Odměrné baňky [2]

Odměrné nádobí Mezi odměrné nádobí patří odměrné válce, odměrné baňky, pipety a byrety. Odměrné nádobí je kalibrováno – je na něm ryska nebo rysky, které udávají objem daného nádobí. Rozlišujeme odměrné nádobí kalibrované na dolití, označené „IN“ (odměrné válce, odměrné baňky) nebo na vylití, označené „EX“ (pipety, byrety). Odměrné laboratorní sklo je kalibrováno ve dvou třídách přesnosti: třída A (s větší přesností) a třída B (s menší přesností). V analytické laboratoři se používá odměrné nádobí třídy A. Dělená pipeta [3]

Váhy a vážení Rozlišujeme váhy analytické s přesností vážení na 0,1 mg a s max. zatížením 100 až 200 g a váhy technické (také označované jako předvážky s přesností vážení 0,1 g při max. zatížení 200 g. Nejčastěji se používají elektronické analytické váhy. Při vážení dbáme na to, aby bylo okolí i vnitřek vah čistý. Analytické váhy [5] Se vzorkem manipulujeme raději mimo prostor vah. Odebranou látku již nikdy nevracíme zpět do zásobní láhve. Nikdy neodvažujeme činidla přímo na misce. Předvážky [4]

Rozpouštění vzorku Po odvážení látky k analýze se musí tuhý vzorek převést beze ztrát, tj. kvantitativně do roztoku. Rozpouštění látek ve vodě se zpravidla provádí v kádinkách (někdy také v titračních baňkách). Ze střičky se po stěnách nádoby přidává voda za neustálého otáčení nádoby pevně postavené na stole. Tuhý vzorek nesmí ulpět na stěně nádoby. Rozpouštění vzorku ve vodě [7] Střičky [6]

Procvičování Jaké čistoty musí být chemikálie převážně používané v analytické laboratoři? Čistoty „pro analýzu“ Proč je nutné byrety a pipety zbavit mastnoty? Aby byl jejich povrch rovnoměrně smáčen. Jsou na obrázku analytické váhy? [4] Ne, jedná se o méně přesné váhy tzv. předvážky. Co znamená, když je odměrné nádobí označené „IN“? Uveďte příklad konkrétního nádobí. Je kalibrované na vylití. Patří sem odměrné válce a odměrné baňky. Jak se přidává voda na rozpuštění vzorku? Ze střičky se po stěnách nádoby přidává voda za neustálého otáčení nádoby pevně postavené na stole.

Použitá literatura a obrázky [online]. [cit. 2012-05-10]. Dostupné z: commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://www.labo.sk/images/produkty/332.jpg [online]. [cit. 2012-01-12]. Dostupné z: http://casimirobarbadolopez.16mb.com/material%20lab/RMV/pages/pipeta%20graduada.htm [online]. [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://www.hepnar.cz/vahy-kern [online]. [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://www.vahy-tep.cz/index.php?main_page=index&manufacturers_id=1&sort=3a&filter_id=73&alpha_filter_id=0 [online]. [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://www.vscht.cz/ktk/www_324/lab/picture/lab/ostatni/slides/stricka2.jpg BARTOŠ M. A KOL. Analytická chemie I. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2004. Analytická chemie [online]. 2006 [cit. 2012-18-10]. Dostupné z: standal3.webpark.cz/analytika.doc