Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_2_ L
Klasifikace výrobků a služeb Jméno autora (vč. titulu): Škola – adresa: Ročník: Předmět: Anotace: 3. ročník Marketing a management Ing. Iva Kučerová OA a VOŠE Tábor, Jiráskova 1615 Rozdělení typů produktů a jejich vztah k marketingovým činnostem, služby a jejich vlastnosti ve vztahu k marketingu Tematická oblast: Produkt a propagace
Klasifikace výrobků a služeb ve vztahu k nástrojům marketingu hmotný výrobek služby výrobní prostředky zboží časté spotřeby (rychloobrátkové) zboží občasné spotřeby luxusní zboží neznámé a mimořádné zboží
Zboží časté spotřeby (rychloobrátkové) např. potraviny, základní drogistické zboží, levné oblečení – trička, ponožky.. obvykle se prodávají v supermarketech zákazníci jsou často citliví na cenu reklama bývá v celostátních médiích – v televizi, a často se opakuje
Zboží občasné spotřeby např. nábytek, rekreace, domácí spotřebiče, oděvy, obuv, auta… nejčastěji se prodávají ve specializovaných obchodech, dnes i na internetu zákazník vyžaduje při nákupu mnoho informací o produktu – v reklamě je nutné uvádět např. technické parametry, fotografie apod. nejčastější formou propagace jsou katalogy, tištěné letáky
Luxusní zboží např. luxusní oděvy, obuv, luxusní značky aut, značková a drahá elektronika zákazník je ochoten si pro zboží dojet, případně na něj čekat vysoká cena nejdůležitější je image značky se zbožím jsou spojeny prvotřídní služby
Neznámé a mimořádné zboží O tomto zboží (službách) zákazník neví, případně ví, ale nehodlá jej za normálních okolností nakupovat (např. zboží na „předváděčkách“, finanční služby, životní pojistky..) nejdůležitějším způsobem prodeje je osobní prodej vysoká cena.
Služby - nehmotnost Vlastnosti služeb nehmotnost předem si zákazník nemůže prohlédnout výsledek, musíme jej přesvědčit, že výsledek bude kvalitní (např. umístěním provozovny, interiérem, vzhledem a chováním personálu, cenou, propagace je méně významná – případně pouze v regionálním měřítku
Služby – nedělitelnost a proměnlivost Vlastnosti služeb nedělitelnost a proměnlivost služba je obvykle vytvářena a konzumována současně – důležité je prostředí provozovny, osoba, která službu poskytuje, ale i jedna osoba může poskytnout službu v různé kvalitě – nutnost školení personálu a kontrola kvality
Služby – pomíjivost Služby obvykle nelze skladovat, tudíž často je proměnlivá poptávka po dané službě Možnosti řešení: cenová diferenciace (sazby telefonování ve špičce a mimo špičku, ceny služeb v sezóně a mimo sezónu) doplňkové služby (časopisy a káva v čekárně u kadeřníka) systém rezervací (objednávání na určitý čas) najmutí dalších zaměstnanců na dobu špiček (pokladní v supermarketech) částečná samoobsluha zákazníka (internetové bankovnictví, samoobslužná pokladna v supermarketu..)
Výrobní prostředky Zákazníkem je firma, nejčastěji je to materiál či dlouhodobý majetek osobní jednání při prodeji často tlak na cenu a další dodací podmínky nejdůležitějším způsobem propagace jsou veletrhy a výstavy
Klasifikace výrobků a služeb úkol vedení účtu v bance počítač pro domácí použití šampon na vlasy kadeřnické služby počítačová síť pro velkou firmu životní pojistka automobil značky Ferrari Ke konkrétním produktům přiřaďte příslušnou kategorii klasifikace a uveďte jejich požadavky na marketingové chování firmy
Klasifikace výrobků a služeb řešení vedení účtu v bance počítač pro domácí použití šampon na vlasy kadeřnické služby počítačová síť pro velkou firmu životní pojistka automobil značky Ferrari služba zboží občasné spotřeby zboží časté spotřeby služba výrobní prostředky neznámé a mimoř. zboží luxusní zboží Ke konkrétním produktům přiřaďte příslušnou kategorii klasifikace a uveďte jejich vliv na marketingové chování firmy
Zdroje Wikimedia Commons: commons.wikimedia.org. Datum citace [ ]. Dostupné na: mouka.JPG Kotler, P. Marketing management. Praha : Grada Publishing, Horáková, H. Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992