Výrobní a sortimentní politika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Značka výrobku Značka se skládá:
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Marketingový mix PRODUKT
Tvorba cen v maloobchodě
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Řízení jakosti Číslo předmětu: Na cvičení je nutno nosit: - vlastní přezůvky, -kalkulačku se základní statistikou Cvičení budou v laboratoři.
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Marketingový mix 4 P.
Výrobek a jeho životní cyklus
Marketing Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Cenová strategie Eduard Andráši.
MARKETING Brigita Stloukalová. Nastudujte si sami: Šimková, E. Základy managementu a marketingu pro neziskové organizace. Kap. 8. Marketing v neziskové.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Testování obalu přednáška.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
MARKETINGOVÝ MIX.
VY_32_INOVACE_EKO_14 PRODUKT II.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Koncepce marketingového řízení
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
6.Tvorba produktů.
Marketingové prostředí
Produkt.
úvod pojetí a obsah marketingu
Marketingový mix Produkt.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Konference „Inovace a technologie v rozvoji regionů“ Inovace a marketingový výzkum Duben 2004 / Příspěvek v diskusi / RNDr. Tomáš Raiter / obchodní ředitel,
MARKETING.
Podnikatelské koncepce
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
Marketing finančních služeb 2.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
MARKETINGOVÝ MIX.
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_POD_77 ROČNÍK: 3. VZDĚLÁVACÍ OBOR:PODNIKÁNÍ V HOTELNICTVÍ.
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MARKETING 3 Produkt jako nástroj marketingu. Produkt Z pohledu marketingu se člení na: Spotřební zboží Výrobní prostředky.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Tvorba značky. Značka Hodnota Investice Přínosy Systém hodnot.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
Značka výrobku Značka: je názvem, znakem, symbolem, termínem nebo kombinací těchto prvků, jejichž účel spočívá v identifikaci výrobku je názvem, znakem,
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Ekonomika – základní pojmy.
Rozhodování o sortimentu v obchodní firmě
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Výrobkové strategie dle investičních cílů
Poradenství pro řízení marketingu a odbytu
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Marketingové strategie
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MARKETING.
Transkript prezentace:

Výrobní a sortimentní politika

Rozhodovací proces Rozhodování o výrobním sortimentu Rozhodování o výrobkové řadě Rozhodování o jednotlivých výrobcích a službách

A) Výrobní sortiment Je to soubor všech výrobků a položek, které společnost nabízí k prodeji svým zákazníkům Firma rozhoduje o: Šířce výrobního sortimentu Konzistenci výrobního sortimentu

Šířka výrobního sortimentu počet výrobkových řad

Konzistence výrobního sortimentu na kolik jsou výrobkové řady podobné (z hlediska použití materiálu, technologických požadavků, personálních požadavků) firma by měla usilovat o konzistentnost výrobkové řady z hlediska technologie a práce s trhem

B) Výrobková řada je skupina výrobků, které plní podobné funkce Firma rozhoduje o: Hloubce výrobkové řady Délce výrobkové řady natažení zahuštění Profilování výrobkové řady Způsobu modernizace výrobkové řady Redukci položek výrobkové řady

Hloubka výrobkové řady udává počet variant výrobku

Délka výrobkové řady udává množství výrobků v rámci dané výrobkové řady Zvětšení výrobkové řady natažení zahuštění

Natažení výrobkové řady: Natahování nahoru - přidávání výrobků dokonalejších za vyšší cenu. finančně náročné někdy dosažitelná prodejní cena nového, dokonalého výrobku nemusí odpovídat vynaloženým nákladům = ztráta Natahování dolů - znamená přidávání výrobků jednodušších za nižší cenu. nelze využít, jestliže je produkt vnímán jako symbol luxusu strategie je tedy vhodná pouze pro prostředky běžné spotřeby  

Zahuštění výrobkové řady K zahušťování výrobkové řady dochází, jestliže jsou přidávány další varianty výrobku v rámci daného rozpětí výrobkové řady zákazník musí dokázat rozlišit každou položku výrobkové řady pozor na přehuštění

Šířka výrobkového mixu: čokolády, oplatky, bonboniéry, tyčinky,…. Firma Orion: Sortiment Šířka výrobkového mixu: čokolády, oplatky, bonboniéry, tyčinky,…. Konzistence: vysoká Výrobková řada: Hloubka výrobkové řady - čokoláda: mléčná, oříšková, hořká, nugátová, malé balení, velké balení, Délka výrobkové řady: celkový počet všech výrobků v jedné řadě

Profilování výrobkové řady volba jedné nebo více položek, které bude firma propagovat jako představitele celé výrobkové řady. Důvodem zejména je úspora finančních prostředků. Jako představitele výrobkové řady lze zvolit: Výrobky z horního konce výrobkové řady - je vhodné, pokud jde o prestižní zboží, které je symbolem společenského statusu. Výrobky z dolního konce výrobkové řady - je vhodné, jestliže jde o běžné spotřební předměty.

Modernizace výrobkové řady je dána nutností držet krok s konkurencí, v souvislosti s vědeckotechnickým rozvojem. Modernizace všech položek výrobkové řady najednou je značně nákladná a riziková, při úspěchu značně efektivní a může přispět k rychlému získání trhu na úkor konkurence, u zákazníka vyvolá „vuau-efekt“. Využívá se zejména v případech výjimečného a radikálního zlepšování výrobků. Postupná modernizace výrobkové řady "kus po kuse" (tzv. per-partes) je méně finančně náročná a méně riziková, zákazník nemusí změnu zaznamenat, konkurence může rychle zareagovat

Redukce položek výrobkové řady selektivní odstranění výrobkové položky pro její zastaralost, nebo kvůli nedostatku výrobních kapacit výrobce.

C) Výrobek a služby Firma rozhoduje o: Vlastnostech Značce Balení Kvalitě Doplňkovém vybavení Stylu a designu Značce Balení Označování Službách zákazníkům

Vlastnosti výrobku jsou charakterizovány: kvalitou výrobku doplňkovým vybavením stylem a designem  

Kvalita výrobku Obecně pro řízení kvality platí tři strategie : Strategie zlepšování kvality Strategie udržování kvality Strategie snižování kvality

Doplňkové vybavení je třeba vždy určit: Cílem doplňkového vybavení je: co je považováno za standardní co je považováno za doplňkové vybavení. Cílem doplňkového vybavení je: eliminovat problémy zákazníka maximálně usnadnit užívání výrobku odlišit se od konkurence

Styl a design se týká buď výrobku samotného nebo jeho obalu nikdy nesmí snižovat užitečnost a funkčnost produktu

Značka výrobku je jméno, název, znak, výtvarný projev nebo kombinace předchozích prvků identifikuje výrobce nebo prodejce smyslem je odlišení od konkurence

Značka má svoji hodnotu (soustřeďuje se v ní dlouhodobě budovaná pověst, image výrobce), kterou je třeba chránit - placená registrace obchodních značek, kdy je značka ze zákona chráněna proti zneužití po určitou dobu na určitém teritoriu.

Jaký typ značky používat? Rozhodovací proces Varianta Zdůvodnění Mít značku? ANO jedinečný způsob odlišení se na trhu zabraňuje kopírování nabídky konkurencí umožňuje větší diferenciaci nabídky usnadňuje obchodování (prezentace, reklamace, objednávání) NE je nákladná Čí značku používat? Značka výrobce pro unikátní, prestižní výrobky, vnímané jako symbol společenského statusu (odlišení od konkurence, snadná identifikace) Značka obchodníka pro produkty běžné spotřeby (je levnější, neplatí regálovné, snazší průnik na trh) např. Droxi, Albert, Aro Jaký typ značky používat? Pro každou položku výrobkové řady nákladný, nejlépe diferencuje a individualizuje nabídku. Při případných problémech jedné značky pak není poškozeno renomé značek ostatních. např. výrobky firem Henkel, Proctle & Gamble Pro určitou kategorii výrobku Tento typ značky většinou zahrnuje jméno firmy doplněné o název dané kategorie výrobku např. Majolenka Helmans Pro všechny výrobky firmy Je nejlevnější a navíc pomáhá vytvářet jednotnou firemní image. Nebezpečí ale hrozí při problémech některého z produktů, kdy může dojít k poškození jména celé společnosti a všech jejích výrobků. např. SONY, PHILIPS Zastřešující značka výrobce a značka pro každý produkt Škoda + Felicia, Fabia, Octavia, Superb, Opavia + názvy různých cukrovinek

Dú V PowerPointu 1 výrobce – 1 značka + pro každou značku 5 různých výrobků 1 výrobce – 5 různých značek + ke každé značce 1 výrobek

Balení výrobku funkce obalu: ochrana výrobku usnadnění manipulace usnadnění užívání produktu přilákání zákazníků a jejich informování

Rozlišujeme tři druhy obalů: Primární obal - zůstává na výrobku i při užívání výrobku konečným spotřebitelem (např. tuba u zubní pasty) Sekundární obal - napomáhá k efektivnímu uložení zboží na pulty v obchodech (např. krabička u zubní pasty ) Přepravní obal - zabezpečuje ochranu při hromadné dopravě od výrobce k prodejci (např. velké krabice, palety z folií atd.)

Je nutné rozhodnout o velikosti, tvaru, materiálu, barvě, textu na obalu. Testování obalu: Pevnostní testy Testy nezávadnosti Vizuální testy - zda je text čitelný a barvy sladěné Testy u prodejců - zda je obal vyhovující z hlediska prodeje Spotřebitelské testy – u zákazníků Testování je prováděno státními zkušebnami nebo marketingovými agenturami.

Označování výrobku Podmínky označování výrobku jsou upraveny zákony, které specifikují způsoby označování výrobků a nezbytné prvky označení pro různé kategorie výrobků. Zákon povoluje tyto možnosti označení: na povrchu výrobku na obalu výrobku na příbalovém letáku

Dle zákona musí označení obvykle obsahovat: datum výroby způsob skladování způsob užívání gramáž označení výrobce (distributora) způsob manipulace trvanlivost složení první pomoc (u barev, laků, chemikálií)

Služba zákazníkům je jakákoli činnost nebo schopnost, které může jedna strana nabídnout straně druhé Služba je nehmotná a nevytváří žádné hmotné vlastnictví. Poskytování služby může (ale nemusí) být spojeno s hmotným produktem.

Dělení služeb: Služby před prodejem – poradenství, vzorky, spolupráce s firmami vyrábějícími zařízení, na němž se produkt zpracovává, možnost vyzkoušet (zkušební jízda před prodejem osobního automobilu) atd. Služby při prodeji - způsob objednávání (telefonicky, internetem, bezplatná telefonní linka, katalog), způsob dodání, zajištění přepravy, pojištění, zajištění možnosti uskladnění na cestě, pomoc s vykládkou, určitý způsob hrazení plateb atd. Služby po prodeji - servis, zajišťování oprav a udržování, aplikační servis, zaškolení personálu, pomoc při dolaďování technologie, záruky, prověřování kvality, atesty, zajišťování registrací atd.

Způsoby poskytování služeb Služby poskytuje firma sama Část poskytuje firma sama, část služeb poskytují dealeři Služby poskytuje firma prostřednictvím externí organizace (je sice levnější, ale firma ztrácí přímý kontakt se zákazníkem, může později reagovat na jeho požadavky)

Cíl výrobní politiky vyrábět produkt orientovaný na zákazníka

Podmínky nutné ke splnění cílů výrobní politiky neustále provádět situační analýzu reagovat na změnu jeho požadavků zákazníka reagovat na změnu vnějšího mar. prostředí Strategie, které vedou ke splnění cílů výrobní politiky Strategie zavedení zcela nových výrobků Strategie modifikace (obměny) stávajících výrobků Strategie vypouštění výrobních řad nebo výrobků

Strategie zavádění nových výrobků nejsložitější strategie na trh se vstupuje s novým produktem, který navazuje na dřívější výrobní sortiment nebo se od něj zcela liší může přinést firmě nové šance na trhu představuje vysoké finanční náklady a riziko případného neúspěchu.

Fáze zavádění nového výrobku Fáze informační a inspirační Fáze výběru námětu a příprava první koncepční verze Fáze ekonomické analýzy Fáze technického a marketingového vývoje výrobku Fáze prováděcí a kontrolní

Fáze informační a inspirační Získávání informací Vlastní tvořivost Fáze výběru námětu a příprava první koncepce Definice výrobkových idejí Konfrontace s vizí podniku, jeho strategiemi a cíli Analýza šancí na trhu Fáze ekonomické analýzy Kalkulace x porovnání s cenou na trhu Odhad prodeje, odhad tržeb Fáze technického a marketingového vývoje Volba funkcí, barev, materiálu, jakosti Rozhodnuto o značce, obale, označování, službách Tvorba propagace, distribuce Fáze prováděcí a kontrolní Výroba „nulté série“ Testování na vzorku zákazníků Výroba ve velkém

Strategie modifikace stávajících výrobků Firma může modifikovat (obměňovat): vnější tvář podniku, image podniku jméno, značku výrobku jakost výrobku dílčí vlastnosti a parametry výrobků služby Cílem modifikace je oživit poptávku po výrobku, uspokojit touhu zákazníků po něčem novém, a přitom zachovat důvěrnou známost výrobku.

- odlišení výrobku vlastnosti – každá vlastnost navíc představuje větší šanci získat zákazníka kvalita –při vyšší kvalitě může být výrobek lépe prodejný, pozor na přetechnizování výrobku. konzistence – dodržení podobnosti vlastností u všech výrobků (např. u aut – všechny automobily od daného výrobce mají deklarované zrychlení) trvanlivost – předpokládaná životnost výrobku, výrobci garantují až doživotní záruku spolehlivost – míra poruchovosti, při garantované spolehlivosti jsou zákazníci ochotni zaplatit více opravitelnost – možnost opravy vlastními silami, možnost sehnaní náhradních dílů (běžně v opravnách x nutno objednat), dosažitelnost značkových opraven styl – jakým dojmem působí na okolí, zda „chytne zákazníka za oči“, jeho výhodou je, že se dá špatně kopírovat, styl ale nesmí snížit pohodlnost užití

- odlišení služeb dodání – rychlost, přesnost a opatrnost dodávacího procesu instalace zákaznická instruktáž – vysvětlení použití, popřípadě školení uživatelů poradenské služby – údaje, informační systémy a poradenské služby, zdarma nebo za poplatek opravy – kvalita opravárenských služeb ostatní služby – záruční podmínky, možnost splátek, délka splatnosti atd.

- odlišení personálu kvalifikace – dovednosti a znalosti zdvořilost – přátelskost, zdvořilost, pozornost důvěryhodnost spolehlivost – důsledná a přesná práce vnímavost – rychlá reakce na přání zákazníka komunikativnost – snaha pochopit zákazníka, zřetelná komunikace, znalost rétoriky vzhled – styl oblékání, upravenost účesu, sportovní postavy

- odlišení image symboly – identifikace firmy, nebo značky: slovo, objekt, osobnost, barva, zvuk, hudba média – plakáty, brožurky, ročenky, katalogy, propagační letáky, reklama atmosféra – prostředí v prodejně, bance, nábytek, barva stěn, hudba události – sponzoring, humanita, kulturní akce

Strategie vypouštění výrobních řad a výrobků není jednoduché rozhodnutí ANO - přítěž udržování výrobku na trhu NE - dalo spoustu úsilí a firma a zákazníci získali určitý emotivní vztah