Počítačová grafika, prezentace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Grafické formáty výukový text.
III/2 XVII AB
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Webové formáty Bohumil Bareš. -1- Rozdělení grafických formátů  firemní (PSD, AI, FLA……)  univerzální (GIF, JPEG, TIFF, PNG…)  bitmapové (rastrové,
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti a způsoby.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Základní pojmy počítačové grafiky
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA VY_32_INOVACE_F3-03 AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
GRAFIKA úvod.
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Základní pojmy a principy
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Bitmapová (rastrová) grafika
Rastrová grafika E4.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Počítačová grafika. Rastrová grafika Fungování monitoru Jak může monitor zobrazit barvy tak věrně? Kolik barev vůbec dokáže zobrazit?
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
GRAFIKA.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Transkript prezentace:

Počítačová grafika, prezentace Pudlová Iva Hrazdilová Lucie 4.B

Charakteristika v domácím použití: je obor informatiky, který používá počítače na vytváření a úpravu snímků v domácím použití: fotografování digitálním fotoaparátem upravujeme a malujeme obrázky tvoříme dokumenty a tabulky

Vektorová grafika Grafické informace se ukládají ve formě matematického zápisu. Ten definuje tvar čáry a křivky, které jsou základními kameny všech zbývajících objektů. Vektorové grafické programy obvykle pracují s velkým množstvím “vektorových” objektů, které mohou být téměř libovolně uspořádány a modifikovány Jednotlivé objekty mohou být libovolně prolínány, mohou se překrývat v libovolném pořadí a je možné s nimi kdykoliv později manipulovat – změnit parametry vektoru, tj. tvar a vlastnosti objektu.

Výhody: Možnost libovolné změny velikosti obrázku bez ztráty kvality Malá velikost pro čárovou (kreslenou) grafiku Je možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně Nevýhody: Pro většinu zobrazovacích zařízení je nutno ji převést na rastrový obrázek Neexistuje jednotný formát -> problémy s otvíráním a přenosem souborů Oproti rastrové grafice zpravidla složitější pořízení obrázku. V rastrové grafice lze obrázek snadno pořídit pomocí fotoaparátu nebo skeneru.

Typické přípony souborů: PDF, PS - soubory původně určené pro tiskárny, existují pro ně zdarma prohlížeče, zejména Adobe Reader TTF - soubory obsahující definici fontů ZMF (soubory Zoner Calista), DWG (AutoCAD), CDR (Corel Draw!) a mnoho dalších

Rastrová (bitmapová) grafika obrázek je složen z mnoha malých bodů každý bod (pixel) má v obrázku svou přesnou pozici a barvu (uložena jeho barva, jas a kontrast). z jednotlivých bodů je jako celek složen výsledný obraz čím větší počet bodů je obrázek složen, tím je kvalitnější, zároveň z pohledu datové velikosti je větší

Výhody Nevýhody Malá velikost pro fotografie Jednoduché zobrazení při zvětšování obrazu dochází ke snižování kvality nevhodné pro obrazy, u kterých dochází ke zvýšení rozlišení

Typické přípony souborů: BMP – Windows Bitmap Asi jediný program, který tyto soubory standardně využívá je Kreslení ve Windows Jednoduchý formát. Jde o rastr v nejčistší možné podobě, tedy 3 čísla pro každý obrazový bod, jeden bod za druhým. Barevná hloubka 24 bit   GIF - Graphics Interchange Format Formát souborů vhodný pro jednoduché webové obrázky a ikonografiku Barevná hloubka 8 bit, tj. 256 barev z libovolně definované palety Používá bezztrátovou kompresi Umožňuje ukládání více obrázků do jednoho souboru => animace Jedné barvě lze nastavit průhlednost

JPEG - Joint Photographic Experts Group Barevná hloubka 24 bit Určen pro ukládání fotografií, velmi nevhodný pro obrázky s ostrými hranami (text) Používá ztrátovou kompresi nastavitelné kvality => velká datová úspora Ke ztrátě kvality dochází při každém uložení JPG soubor PNG - Portable Network Graphics Relativně nový formát, určený pro přenos souborů v síti Obsahuje algoritmus pro opravu chyb vzniklých přenosem Používá bezztrátovou kompresi, v porovnání s GIF je komprese účinnější Neumí animace Barevná hloubka až 48 bitů + až 16 bitů pro průhlednost TIFF - Tag Image File Format Existuje více verzí tohoto formátu Používá se především pro archivaci obrázků k pozdějším úpravám Zvolna ho nahrazuje formát PNG Barevná hloubka až 24 bit Může používat bezztrátovou kompresi

3D grafika je v informatice označení pro speciální část počítačové grafiky, která pracuje s trojrozměrnými objekty. Převod 3D objektů do 2D zobrazení se nazývá renderování. Nejznámějším využitím počítačové 3D grafiky je vytváření animací (pro tvorbu filmů nebo počítačových her), avšak 3D grafika je využívána i ve vědě a průmyslu (například pro počítačové simulace nebo trojrozměrné zobrazení orgánů).

Barevné modely Nejpoužívanější je model RGB, který jakoukoliv barvu vyjadřuje jako kombinaci tří světel - červeného (Red), zeleného (Green) a modrého (Blue) - různé intenzity. Intenzita je reprezentována celým číslem, obvykle v rozsahu 0 až 255. Jsou-li všechna světla zhasnuta, vnímáme černou barvu, svítí-li všechna na maximum, vidíme bílou barvu. Tento model se používá zařízení, která svítí (monitory, dataprojektory), a u digitálních fotoaparátů.

černá barva → min. intenzita (R = 0; G = 0; B = 0) bílá barva → max. intenzita (R =255; G =255; B=255) 16 777 216 barev

Druhým používaným modelem je model CMY(K). Ten využívá kombinaci tří barev - azurové (Cyan), fialové (Magenta) a žluté (Yellow). Bez použití barev vidíme bílou (přesněji vidíme barvu podložky), při použití všech tří s maximální intenzitou vzniká černá. Tento model používají tiskárny. Z úsporných důvodů se do nich přidává ještě zásobník černé (blacK) barvy.

Barevná hloubka kolik barev dokáže zobrazit jeden bod (pixel) v obrázku kolik bitů připadá na jeden pixel

Rozlišení Rozlišení je v počítačové grafice pojem s několika významy. U monitorů (běžných i LCD) se jím myslí rozměr obrazovky měřený počtem zobrazených bodů (pixel, px). Rozlišení 1024x768 px tedy znamená, že na obrazovce se zobrazuje rastrový obrázek, jehož delší strana má 1024 bodů a kratší 768 bodů.

U tiskáren se pojmem rozlišení rozumí hustota bodů při tisku U tiskáren se pojmem rozlišení rozumí hustota bodů při tisku. Měří se v jednotkách dpi. Optimální rozlišení pro fotografii se udává 300 dpi, tj. 300 teček na 2,54 cm; pro text stačí 75dpi. U skenerů rozlišení v dpi říká, kolik bodů je vytvořeno ve vznikajícím souboru z obrázku dané velikosti. Při rozlišení 300 dpi bude obrázek o velikosti 2,54x2,54 cm převeden na bitmapu o rozměrech 300x300 px. Rozlišení digitálních fotoaparátů říká, kolik bodů má výsledná fotografie. Udává se v megapixelech (Mpx).

DPI (dots per inch)=kolik obrazových bodů (pixelů) se vejde do délky jednoho palce. Jeden palec, anglicky inch, je 2,54 cm. Někdy se také užívá zkratky PPI čili pixels per inch, pixely na palec