REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Mezinárodní situace na přelomu 19. a 20. století
Románský sloh.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Realistický román.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Z franc. romantique = jako v románu
Romantismus.
Revoluce 1848/1849 v Evropě Jaro národů
Český jazyk a literatura
KLASICISMUS EMPÍR.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
MONTGOLFIÉRA.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Surrealismus.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Evropské umění počátku 20. století
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Cestovní ruch I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Kultura 1. poloviny 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Realismus ve výtvarném umění
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Světová literatura 2.pol.20.stol.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Kritický realismus - úvod
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Základní filozofické otázky
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk

SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj přírodních a technických věd vvvvliv filozofie pozitivismu – věda jako prostředek poznání rrrrozpad a zánik absolutistických monarchií ssssoupeření Anglie a Francie ssssjednocení Itálie a Německa ššššířící se myšlenky liberalismu a nacionalismu úúúúsilí o politickou nezávislost EEEEvropa ztrácí dominantní postavení ve prospěch USA

REALISMUS V KULTUŘE

 architektura – stále historizující slohy, vliv rozvoje techniky – nové materiály (litina, ocel, sklo)  malířství – pečlivé pozorování skutečnosti (živé modely), K. Purkyně, A. Chittussi  sochařství – Auguste Rodin  hudba – R. Wagner, G. Verdi, G. Puccini, P. I. Čajkovskij, G. Bizet, N. A. Rimskij- Korsakov, J. Offenbach

R E A L I S M U S zzzz latiny realis = věcný, skutečný uuuumělecký směr a metoda zobrazení skutečnosti ppppřevládl ve druhé polovině 19. století kkkkritické poznávání skutečnosti ppppožadavek objektivity – využití metod, postupů a výsledků exaktních věd v literatuře – dokumentárnost

REALISMUS V LITERATUŘE ppppravdivý obraz skutečnosti, komplexnost obrazu člověka, prostředí, společnosti, uplatnění metody kritické analýzy oooobjektivní přístup ke skutečnosti, zájem o současnost ttttypizace: na jednotlivém zobrazeno obecné, literární hrdina se vyvíjí, proměňuje úúúúsilí o přístupnost – přehledná kompozice, nové výrazové prostředky – všechny vrstvy jazyka oooobliba větších prozaických útvarů (román)

KRITICKÝ REALISMUS ttttyp realismu zzzzesílená kritičnost aaaangažovaný pohled na skutečnost – upozornění na negativní jevy, nedostatky, společenské křivdy – nutnost nápravy vvvv Itálii umělecký směr VERISMUS (prolínání kriticko-realistické metody s naturalismem, autoři věrně zachycovali vlastní životní zkušenosti)

N A T U R A L I S M U S kkkkrajní směr realismu zzzz latiny naturalis = přírodní vvvv úsilí o maximální objektivnost zachyceny i ošklivé, odpudivé jevy aaaaplikace teorie dědičnosti a determinace prostředím (člověk omezen svou biologickou podstatou, je výsledkem vlivu prostředí, v němž žije, a dědičností) rrrromán je přírodopisný výklad života ppppostavy – psychická nerovnováha, živelnost, zvrácenost tttteoretik – Hippolyte Taine

ZDROJE   komplex-prumysloveho-dedictvi-v-evrope komplex-prumysloveho-dedictvi-v-evrope komplex-prumysloveho-dedictvi-v-evrope 