Ústřední topení
Ústřední topení - Ústřední vytápění(ústřední topení) je soustava vytápění, která teplo z jednoho tepelného zdroje rozvádí po celé budově nebo její části. - jeden byt nebo jedno patro=etážové vytápění - pokud se vytápí celá řada budov=dálkové vytápění - Stavbou a údržbou systémů ústředního vytápění se zabývají topenáři. - kotel bývá ve sklepě,kde je také sklad nebo zásobník paliva - Oběh páry či vody zprostředkuje „teplé“ vedení od kotle k radiátorům a „chladné“ vedení zpět.
Etážové vytápění Je plynový kotel umístěn přímo v bytě, takže se sníží ztráty v rozvodu lze jej dobře automaticky řídit, výhodné-zapne se jen podle potřeby, například když se lidé vracejí ze zaměstnání,pak se voda rychle ohřeje a radiátory, radiátory mají mít co největší povrch,ale co nejmenší obsah vody i vlastní tepelnou kapacitu, starší radiátory,byly sice velmi trvanlivé, měly však velký obsah vody i vlastní hmotnost a zabíraly v místnosti hodně místa. Proto je nahrazují radiátory z ocelového nebo i hliníkového plechu, buď rovněž žebrové, anebo ploché, které šetří místem.
Ústřední topení se skládá z: Tepelného zdroje(kotle) z rozvodu tepelných výměníků (radiátorů)
Dělení Systémy ústředního vytápění lze dělit: podle paliva kotle na systémy s pevnými palivy (uhlí, koks, dřevo), naftové a plynové podle tepelného média na horkovzdušné, parní a vodní na systémy se samovolným nebo nuceným oběhem.
Nástěnný plynový kotel etážového topení www.megainzerce.cz
Litinový žebrový radiátor ústředního vytápění, který je v naší škole.
V ČR lze topit: elektřinou zemním plynem propanem topným olejem uhlím koksem dálkovým teplem (CZT) polenovým dřevem nebo briketami dřevěnými peletkami jinou biomasou tepelným čerpadlem kogenerační jednotkou
V naší škole:
V naší škole jsou podobné plynové kotle jako jsou na tomto obrázku. Z:www.thermokomplet.cz
Výsledky průzkumu: Navštívili jsme kotelnu pod dohledem pana ředitele,zjistili jsme,že u nás na škole máme 3 velké plynové kotle. Teplovodní trubky jsou zaizolované, aby neunikalo teplo zbytečně do prostoru. Všimli jsme si i trubek,které nebyly zaizolovány,ale ty netopili. Některé radiátory jsou zarovnány (za nábytkem atd.), což blokuje pronikání tepla do středu místnosti. Našli jsem i několik zavzdušněných radiátorů. Některé radiátory byly vypnuty, protože v místnosti je dostatek tepla.
Pokračování výsledků průzkumu: Tělocvična je zastaralá a není zateplená,to znamená že tam je velký únik tepla. V tělocvičně je obrovský množství vzduchu,který je potřeba ohřát. Velkým únikům tepla se zabránilo,výměnou oken v šatnách. V následující době (době našeho studia na téhle škole) se chystá rekonstrukce tělocvičny, nejspíše to bude na etapy. Kdyby se škola a tělocvična zateplili, tak by nastaly úspory v řádů sta tisíců korun ročně.
Další pokračování průzkumu: Kontrolovali jsme po škole topení a výsledek zní : Šatny- všechny topí, tělocvična- 3nefungují jinak zbytek v pořádku, záchody 2.stupně (Chlapci)- v pořádku, záchody 2.stupně (dívky) – v pořádku, knihovna- tři topení jsou zarovnaná, zbytek je v pořádku, 7.třída -všechno v pořádku 1. je za nábytkem, učebna hudby –v pořádku, 9.třída-vše v pořádku, Učebna Chemie -vše v pořádku,Školní Jídelna – v pořádku, Školka – v pořádku, Dílny -4 zarovnané, 1topí, 1netopí, Ředitelna- v pořádku, všechny ostatní třídy jsou v pořádku.
Závěr výzkumu: V učebně přírodopisu je momentálně celkem zima, jelikož tam jsou 2 radiátory za nábytkem a jen 2 radiátory topí (nepočítáme za nábytkem) zbytek je zavzdušněn (upozornili jsme pana ředitele a pan školníka), nebo netopí, avšak i zde probíhá rekonstrukce, takže by to mělo být během pár týdnů opraveno.
Náš názor: Myslíme si, že by se ve škole měli přemístit nábytky, které jsou před radiátory a umístit je někam jinam, aby bylo větší teplo. Také bychom byli rádi, kdyby se radiátory přemalovali, jelikož tahle světle-žlutá barva se nám moc nelíbí.
Pracovali Aleš Kadlec Martin Tretter Martin Šrámek Vojta Suchomel Pavel Červinka Milan Matoušek