Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Obor vzdělávání: H/01 mechanik opravář motorových vozidel, (ŠVP: automechanik), H/01 zedník, (ŠVP: zedník) – 2. ročník Tematická oblast: Člověk jako občan Název sady DUM: Člověk a společnost kolem něj Kód: VY_32_INOVACE_11_OBN1_05 Autor: Mgr. Jana Králová Datum tvorby: březen 2013 Anotace: Stát a jeho funkce, ústava, státní symboly.
ČLOVĚK JAKO OBČAN STÁT A JEHO FUNKCE, ÚSTAVA
Stát: - je politická organizace lidí žijící na ohraničeném území. Lidé zde musí dodržovat stejné zákony, mají společnou měnu a obranu.
Funkce státu: vydává pravidla pro občany dbá na pořádek a bezpečnost na svém území chrání své území před vnějšími nepřáteli zabezpečuje funkci státních orgánů stará se o občany s různým typem zdravotního postižení (bydlení, jídlo, zaměstnání) chrání přírodu a životní prostředí
Ústava: je nejvyšším zákonem státu vymezuje pravomoci i odpovědnost představitelů státu součástí je i Listina základních práv a svobod popisuje naši republiku jako demokratický právní stát rozděluje státní moc (výkonná, zákonodárná, soudní) vymezuje státní symboly (velký státní znak, malý státní znak, státní vlajka, státní barvy, vlajka prezidenta republiky, státní pečeť, státní hymna) současná Ústava ČR je platná od
Státní symboly: 1. Velký státní znak:
2. Malý státní znak:
3. Státní vlajka:
4. Státní barvy:
5. Vlajka prezidenta republiky:
6. Státní pečeť:
7. Státní hymna:
Kontrolní otázky: 1. Jak se nazývá politická organizace lidí žijící na ohraničeném území? 2. Vyjmenuj funkce státu. 3. Jaký je nejvyšší zákon České republiky? O čem pojednává? 4. Vyjmenuj a popiš státní symboly.
Použité zdroje: 1. KOVAŘÍKOVÁ, Hana. Občanská výchova III / pro odborná učiliště. Praha: Septima, s. ISBN Uveřejněné odkazy dostupné pod licencí: obr. 1: obr. 2: obr. 3: obr. 4: obr. 5: obr. 6: 3. obr. 7: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Hymna [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: Metodika: Tento DUM lze využít pro teoretické vyučování, jak při seznamování se s novým tématem, tak při jeho procvičování nebo opakování. Prezentace je nastavena tak, že vyučující potvrzuje jednotlivé kroky a může tedy doplnit vhodný komentář. Použité zdroje: 1. KOVAŘÍKOVÁ, Hana. Občanská výchova III / pro odborná učiliště. Praha: Septima, s. ISBN Uveřejněné odkazy dostupné pod licencí: obr. 1: obr. 2: obr. 3: obr. 4: obr. 5: obr. 6: 3. obr. 7: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Hymna [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: Metodika: Tento DUM lze využít pro teoretické vyučování, jak při seznamování se s novým tématem, tak při jeho procvičování nebo opakování. Prezentace je nastavena tak, že vyučující potvrzuje jednotlivé kroky a může tedy doplnit vhodný komentář.