Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Zapojení rezistorů, reostat (8.21) Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454, Frýdek-Místek 30. 6. 2010 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Zapojení rezistorů, reostat 8.21 Učivo: Sériové a paralelní zapojení rezistorů, reostat
Zapojení do série – za sebou elektrická obvod není rozvětvený, proud je ve všech místech stejný - výsledný odpor R: R = R1 + R2
Zapojení paralelně – vedle sebe elektrický obvod je rozvětvený (rozvětvené místo…uzel) výsledný odpor R
Reostat - je součástka, u které můžeme plynule měnit velikost elektrického odporu použití: - změna elektrického proudu v obvodu - dělič napětí
Změna proudu v obvodu Při pohybu jezdcem se mění velikost elektrického odporu. Ohmův zákon : R klesá …..I roste, žárovka svítí více R roste…..I klesá, žárovka svítí slaběji
Dělič napětí Při pohybu jezdcem se mění velikost elektrického odporu Ohmův zákon : R klesá …..U klesá, žárovka svítí slaběji R roste…..U roste, žárovka svítí více
Shrnutí Jaká je značka rezistoru? Nakresli schéma zapojení rezistorů za sebou. Jaký je jejich výsledný odpor? Nakresli schéma zapojení rezistorů vedle sebe. Jaký je jejich výsledný odpor? Jaká je značka reostatu? Nakresli zapojení reostatu jako regulátoru elektrického proudu. Jak reostat takto zapojený funguje? Nakresli zapojení reostatu jako děliče napětí. Jak reostat takto zapojený funguje?
Zdroje informací Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha: Prometheus, spol.s r. o., 2002. ISBN 80 – 7196 – 149 – 3. Odborná skupina pro terminologii Fyzikální pedagogické sekce jednoty československých matematiků a fyziků – kolektiv autorů. Slovník školské fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 14 – 646 - 88. Dr. František Běloun, dr. Marta Chytilová, CSc., dr. Růžena Kolářová, CSc., dr. Milan Petera, ing. Jan Vojtík. Tabulky pro základní školu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 14 – 060 - 89. www.google.cz
Tento výstup vznikl v rámci projektu FM - Education financovaného z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost