Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_04
Advertisements

Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
O základních principech
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_08
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_07
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_13
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Tematická oblast: Vytápění – 1. ročník Instalatér
Integrovaná střední škola, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_08
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_07  Název materiálu: Fyzikální měření  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace: Prezentace slouží.
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_03  Název materiálu: Vzájemné působení těles, pohybové zákony  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_19  Název materiálu: Fyzika elektronového obalu atomu.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
OPTIKA.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_12
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_06  Název materiálu: Elektrický proud v kovech.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
 Označení materiálu:VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_04  Název materiálu: Druhy sil  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace: Prezentace slouží k seznámení.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Paprsková optika hanah.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_08  Název materiálu: Magnetické pole.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace slouží.
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_NEMCINA1_01_prezentace
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_JANJA_TECHNOLOGIE_T_07
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_16
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_05  Název materiálu: Proud v pevných látkách.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_20  Název materiálu: Jádro atomu.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace slouží k.
Digitální učební materiál
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_03
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_07  Název materiálu: Elektrický proud v kapalinách.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_14 Název materiálu: Světlo jako vlnění. Tematická oblast: Fyzika 2.ročník Anotace: Prezentace slouží k výkladu základních principů optiky, světla, jeho vlastností. Očekávaný výstup: Ovládá základy optiky, definuje světlo, jeho šíření, odrazy a lámání v optických prostředích. Klíčová slova: Optika, světlo, šíření světla, odraz a lom světla, opticky řidší a hustší prostředí. Metodika: Zpracovaný materiál slouží k ověření probraného učiva na téma Světlo jako vlnění, materiál lze použít k elektronické distribuci a zpětné kontroly – zodpovězení kontrolních otázek. Obor: Automechanik, Zámečník, Instalatér, Truhlář Ročník: 2. Autor: Ing. Ivan Števula Zpracováno dne: 2.1.2014 Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný

Světlo jako vlnění. OPTIKA Zpracoval: Ing. I. ŠTEVULA

Optika – podstata světla Optika je nejstarší obor fyziky, který zkoumá zákonitosti světelných jevů: - při šíření světla v prostředích, na jejich rozhraních, - při vzájemném působení světla a látky, Světelným zdrojem je každé těleso, které vysílá světlo. Světelné zdroje: - přirozené (Slunce, hvězdy), - umělé (žárovky).

l = 390 nm (fialové) - 790 nm (červené) Co je to světlo ? Elektromagnetické vlnění s vlnovými délkami: l = 390 nm (fialové) - 790 nm (červené) Způsobuje v oku fyziologický vjem - vidění. Příslušná část elektromagnetického vlnění se nazývá světlo. Šíření světla ovlivňuje prostředí.

Optické prostředí Optické prostředí může být: Optické prostředí je každé prostředí, jímž se světlo šíří. Optické prostředí může být: 1. průhledné - propouští světlo bez podstatného zeslabení, přes toto prostředí vidíme.

Optické prostředí Optické prostředí může být: Optické prostředí je každé prostředí, jímž se světlo šíří. Optické prostředí může být: 2. neprůhledné - prostředí světlo nepropouští, pohlcuje ho nebo odráží.

Optické prostředí Optické prostředí může být: Optické prostředí je každé prostředí, jímž se světlo šíří. Optické prostředí může být: 3. průsvitné - prostředí světlo propouští, ale rozptyluje ho všemi směry.

Šíření světla Základní principy šíření světla 1. Princip přímočarého šíření světla - v homogenním optickém prostředí. 2. Princip nezávislosti chodu světelných paprsků - světelné paprsky se protínají = neovlivňují se, postupují nezávisle jeden na druhém. 3. Princip záměnnosti chodu světelného paprsku - světlo může projít po téže trajektorii oběma směry. 4. Princip konstantní rychlosti světla ve vakuu - ve vakuu je rychlost světla konstantní.

Rychlost Šíření světla Rychlost šíření světla „c“: c = 299792458 m.s-1 c = 300 000 km.s-1 c = 3.108 m.s-1 Rychlost šíření světla závisí na: - fyzikálních vlastnostech prostředí (teplotě, tlaku …) - frekvenci světla.

Odraz a lom světla Při dopadu světla na rozhraní dvou různých prostředí se může: - odrazit od rozhraní, - projít do druhého prostředí. Úhel dopadu se rovná úhlu odrazu. k Dopadající (p1), lomený (p2) paprsek a kolmice (k) leží v rovině dopadu. p1 p2 v1 v2 α α´

Zákon lomu světla „Pro různá optická prostředí je poměr sinu úhlu dopadu (α) a sinu úhlu lomu (α´) konstantní a rovná se poměru rychlostí světla stejné barvy v příslušných prostředí.“ v1 k α opticky hustší řidší β v2

Lom světla Když má světlo v jednom prostředí rychlost větší než v druhém, je první prostředí vzhledem k druhému opticky řidší a druhé vzhledem na prvnímu opticky hustší. Při průchodu světla z opticky řidšího do hustšího prostředí nastává lom ke kolmici. Při průchodu světla z opticky hustšího do řidšího prostředí nastává lom od kolmice. v1 k α opticky hustší řidší β v2 v1 k opticky hustší α β opticky řidší v2

ÚPLNÝ ODRAZ SVĚTLA Využití úplného odrazu světla: refraktometry, odrazové hranoly, vláknové vlnovody.

Otázky Definujte světelný zdroj. Dělení světelných zdrojů. Charakterizujte světlo. Co je to optické prostředí. Vyjmenujte principy šíření světla. Definujte „Lom světla“ a „Zákon lomu světla“.

POUŽITÝ ZDROJ Hlavní zdroj informací: PhDr. Miloš Řešátko, FYZIKA B pro SOU, 2. vydání, vydalo Státní pedagogické nakladatelství, n.p. v Praze roku 1986, 219 s., Učebnice pro střední školy. Prof. RNDr. Emanuel Svoboda, CSc. a kolektiv, Přehled středoškolské fyziky, 2. přepracované vydání, Prometheus 1966. Snímek 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 13. a 14.: Obrázky sady MS Office.