Lidský aspekt rozvoje ICT Informační systémy ve státní správě a samosprávě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Středisko podpory poradenských služeb
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
C O NOVÉHO V ECDL. RVP – vzdělávací oblast IKT Je zmíněn koncept ECDL jako vzor pro konstrukci obsahu vzdělávací oblasti.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Název DUM: Informační společnost
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Přínosy a druhy počítačových sítí. Jednou z nejvýznamnějších technologií používaných v oblasti výpočetních systémů jsou již řadu let počítačové sítě.
Studijní obory a jejich uplatnění.
13. prosinec 2006 Kontrolní den VÚBP, Praha Projekt č. CZ / /0349 Kontaktní místo bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro region hl. m.
PŘÍKLAD * SOUČÁST POMŮCKY
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
Ekonomika informačních systémů
European Computer Driving Licence Informační a poradenské centrum PEF.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Strategická mezera a její analýza s ohledem na nutnost změny strategie
Stipendijní informační portál - Informační Strategie.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
(komentovaný přehled)
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Využití informačních a komunikačních technologií (ICT) Informační systémy ve státní správě.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Vzdělávací moduly  systém prakticky zaměřeného vzdělávání  postihuje široké spektrum dovedností potřebných k úspěšnému předkládání a řízení projektů.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Vzdělávání uchazečů o zaměstnání v oblasti socioekonomických kompetencí CZ.1.04/2.1.00/ Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Úkoly personalistiky Střední odborná škola Otrokovice
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Informační zdroje pro volbu povolání Technika a technické vzdělávání 2.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Soňa Pelikánová UČO: DATUM:
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
© 2004 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice e-Education Andrea Barešová Account.
Personální plán pro podnikatelský plán
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Personální strategie mezinárodní firmy
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Hledání zaměstnání, nezaměstnanost, úřady práce, rekvalifikace N á zev.
Crux information technology, s.r.o. Ostravská universita, information technology.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Personální práce v malé organizaci Milada Matyšková.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Informační gramotnost
Informační gramotnost
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Využití sociálních sítí v komunikaci organizace
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Lidský aspekt rozvoje ICT Informační systémy ve státní správě a samosprávě

Když jsem v roce 1903 nastoupil na cesty byla akoráte železnice, jinak bylo vše jako za Přemysla Otakara, nebo Josefa II. – prašné cesty a vozy tažené koněma. Viděl jsem první auto a první motorku, na kole jsem jel abych viděl Kašpara v prvním letadle u Pardubic, zažil jsem první i druhou válku, měl jsem první rádio, první lampu se žárovkou i první televizi, v tý jsem na konci svýho života viděl na vlastní oči jak se první člověk, Neil, postavil vlastní nohou na měsíc. Za jeden můj vlastní život se svět změnil víc než za tisíciletí před tím, ale nezměnila se podstata lidskýho myšlení a lidi zůstali stejnými. Jaroslav Hostáň (1883 – 1972)

Efektivnost informačních a komunikačních technologií (ICT) závisí na lidech mnohem více, než na samotných informačních technologiích.

Počítačová gramotnost omezuje se na obecné schopnosti a dovednosti práce s počítači (text, tabulka, , …) ve věku informací je již priorita na vyšší úrovni počítačová gramotnost je nutnou podmínkou ke zvládnutí gramotnosti informační, nikoliv však postačující

Informační gramotnost Obecná gramotnost - schopnost používat jazyk v psané podobě, gramotný člověk dokáže číst a psát ve svém rodném jazyce. Informační gramotnost neznamená, že se každý uživatel počítačů musí stát programátorem. Způsob získávání a porozumění informacím, které jsou podstatně odlišné od situace, kdy sedíme a čteme knihu nebo noviny. Rozdíly jsou dány médiem jako takovým a jejich pochopení je klíčem k úspěchu. Schopnost porozumět a používat informace v rozmanitých formách, jak jsou prezentovány prostřednictvím počítačů. Je to jeden ze základních aktů poznávání. Nejde jen o nahrazení konvenčních médií obrazovkou počítače, ale současně se uživatel musí zbavit zbytečných předsudků.

Informační gramotnost Člověk, který je "informačně gramotný", je schopen: Rozpoznat vznik určitého problému a také jej definovat. Určit otázky, které jsou problémem vyvolány. Identifikovat informace, které jsou zapotřebí pro řešení problému a/nebo zodpovězení nastolených otázek. Nalézt požadované informace. Nalezené informace vyhodnotit. Informace analyzovat a syntetizovat do řešení nebo odpovědi.

Informační gramotnost není vhodné zužovat jen na oblast vyhledávání informací, je nutné ji chápat v širším kontextu obecné práce s informacemi a zahrnout také: Sdílení a komunikaci relevantních a významných informací, Organizace vlastních informací, Filtrování informací, Schopnosti efektivního vytváření psaných dokumentů, Prezentační schopnosti, Zachovávání informační a profesionální etiky.

Informační gramotnost U člověka, který není "informačně gramotný" vznikají stavy popisované jako informační přehlcení (information overload) a informační úzkost (information anxiety). Obecně lze konstatovat, že tyto stavy u člověka nastávají když: Nedokáže porozumět dostupným informacím, Cítí se zavalen množstvím informací, které má vstřebat, Nemá tušení, zda určité informace existují, Nemá tušení, kde informace hledat, Ví, kde má informace hledat, ale neví, jak je získat.

Informační gramotnost ve vztahu k internetu a ICT znamená řadu způsobilostí: Nejpodstatnější je schopnost formulovat svou informační potřebu. Schopnost kritického myšlení. Vyrovnání se s hypertextovou podstatou šíření informací. Čerpání z různých informačních zdrojů. Využívání vyhledávacích služeb promyšleným způsobem.

„Cap Gemini“ – Norsko „The cost of IT ignorance“ – Itálie Obě studie proběhly podle stejné metodiky a dospěly i k obdobným výsledkům. Průměrný pracovník ztratí 136 hodin ročně (17 dní) řešením problémů (vlastních nebo nejbližších spolupracovníků) spojených s funkcí SW nebo HW. Jako hlavní důvod tohoto stavu je pak uváděna nedostatečná znalost ICT.

Struktura využívaných aplikací

Struktura ztraceného času

V Itálii vyčíslují průměrné denní náklady na jednoho pracovníka pracujícího s počítačem na 136 €, v Norsku na 209 €. Podle toho pak v jednotlivých zemích vyčíslují roční ztráty na jednoho pracovníka na 2300 € v Itálii a 3500 € v Norsku. Pokud vezmeme hypoteticky obdobné časové ztráty u českých pracovníků a průměrné náklady 1500 Kč na den, je roční ztráta na jednoho pracovníka více jak Kč (800 €). Z této studie pak vyplývá efektivní výše investic do vzdělávání pracovníků v oblasti ICT.

Počítačová gramotnost spolu s gramotností funkční je základním předpokladem zaměstnatelnosti na většině pozic, které trh nabízí. Tak jako za dob našich dědů vyžadovali mnozí zaměstnavatelé od uchazečů o práci, pro posouzení jejich vzdělání, ručně psaný životopis, dnešní zaměstnavatelé vyžadují jeho elektronické zaslání.

Lidský aspekt rozvoje ICT Nezbytnost systematické výchovy pracovníků v ICT Pryč jsou doby, kdy kvalifikace byla souhrnem dosavadních funkcí a pracovníci postupovali po kariérovém žebříčku podle předem daných vzorů v závislosti na minulých "zásluhách". ICT přinášejí nové požadavky na kvalifikaci lidí. „Informační společnost", znamená, že nikdo nezůstane ICT nedotčen a trvalé vzdělávání v oblasti ICT bude nezbytné. Je nutné, aby každá organizace měla svoji strategii pro řízení lidských zdrojů v oblasti ICT.

Doporučuje, že minimálně 5 % celkových výdajů na ICT by mělo být věnováno na vzdělávání pracovníků v této oblasti. Zjednodušení výchovy pracovníků v ICT na různé kurzy a školení, často zaměřené na obsluhu počítače a používání konkrétního programu (aplikace). Tím je zabezpečena jejich počítačová gramotnost. Cílem výchovy by mělo být dosažení informační gramotnosti, což je především výchova v chápání informací jakožto rozhodujícího zdroje pro zabezpečení úspěšné činnosti jak jednotlivce, tak i celé organizace a regionu Projevují rozdíly mezi informačním zaměřením a schopností změnit styl a systém práce mladé generace specialistů (často však s absencí jiných, stejně důležitých faktorů) a části pracovníků, kteří nemají dostatečné kompetence v aplikaci ICT.

Je třeba dosáhnout toho, aby si každý pracovník, ale i občan, neustále kladl otázky: Jaké informace potřebuji k tomu, abych mohl dělat dobře svoji práci? Jakou "hodnotu" mají tyto informace pro mne a pro organizaci, ve které pracuji? Kde jsou tyto informace k dispozici? Jakou "cenu" musím za tyto informace zaplatit? A své znalosti v oblasti ICT přizpůsoboval potřebám.

Lidský aspekt rozvoje ICT Malé podniky a organizace řeší v současné době otázku počítačové a informační gramotnosti svých pracovníků, velké koncerny, kde ve většině případů mají již tuto problematiku vyřešenu se zabývají dalším fenoménem v oblasti ICT vzdělávání – velmi krátký poločas rozpadu ICT znalostí.

Rozvoj ICT v porovnání s rozvojem kvalifikace pro jejich využívání

Schéma vytváření heterogenních kariér

Využití ICT (Internetu) pro překonání handicapu jednotlivce a skupiny