Grafické znázornění věty jednoduché

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
Větné členy.
Digitální učební materiál
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Postup při určování větných členů
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Větné členy, základní větné členy
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.09 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování věty jednoduché. Obsahuje přehled základních a rozvíjejících větných.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Hrátky s češtinou.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
Mgr. Michal Oblouk.  slova ve v ě t ě spojujeme do dvojic - tvo ř í skladební dvojice  závislost v ě tných č len ů je vyjád ř ena shodou, ř ízeností.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
holé, rozvité, několikanásobné
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Grafický rozbor vět Postup.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní větné členy – přísudek
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Grafické znázornění věty jednoduché Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/01.0070 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Grafické znázornění věty jednoduché

Co už víme o větě jednoduché Doplň: Věty se skládají ze ….. Věta jednoduchá zpravidla obsahuje jedno …………… ve tvaru ………………. Věta jednoduchá může být …………… (holý podmět + holý přísudek ) …………… (rozvitý podmět + rozvitý přísudek) (rozvitý podmět + holý přísudek) (holý podmět + rozvitý přísudek) slov sloveso určitém holá rozvitá

Větné členy Podmět s přísudkem tvoří ………………………. Skladební dvojice tvoří i ostatní ………………… Jsou mezi nimi určité větné vztahy, které lze graficky znázornit. př.Nové auto jede rychle. Po Př základní skladební dvojici větné členy auto jede Po a Př jsou si rovnocenné Nové rychle Po řídí Pks Př řídí Puz Pks Puz Puz je závislé na Př Pks je závislý na Po

Několikanásobný větný člen Pokud jsou ve větě větné členy stejného druhu, netvoří skladební dvojici, tvoří několikanásobný větný člen. př. Na trhu teta koupila jablka a hrušky. Po teta koupila Př Pt 4.p. Pum jablka hrušky Na trhu a

Rozvíjející větný člen může být dál rozvíjen př. Náš malý Petr kreslil hezký obrázek. Po Př Petr kreslil malý obrázek Pks Pt 4.p. Náš hezký Pks Pks

Pamatuj! Spojky a částice nejsou větnými členy. Předložky a zvratná zájmena (se,si) nejsou samostatnými větnými členy, ale do skladebních dvojic vstupují s jinými slovy. Jeden větný člen tvoří: sponové sloveso + jméno v přísudku jmenném (př. není nebezpečný, stal se lékařem, je velká,…) slovesa způsobová + infinitiv (př. musí se učit, chce vědět,…) slovesa fázová (př. přestal kouřit, začal zpívat) složená příslovce (př. křížem krážem, třesky plesky,…)

Konec prezentace