Rozšiřování a krácení zlomků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poměr v základním tvaru.
Advertisements

POZORUJ: = = =
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
HRAJEME SI S ČÍSLY ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 20 VY_32_INOVACE_18 Vypracovala: Klumparová Zuzana ZŠ a MŠ OLŠOVEC, přísp. org.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Druhy trojúhelníků VY_32_INOVACE_31
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí o zlomcích. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují znalosti o zlomcích.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Zábavná matematika.
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
VY_32_INOVACE_M.3.16_Násobení a dělení č.7_prezentace
Sčítací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Nejmenší společný násobek
ProcvičujemenásobilkuProcvičujemenásobilku Klikni na libovolné číslo, objeví se.
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
VY_32_INOVACE_26 Osa úhlu Matematika a její aplikace pro 6. třídu – Geometrie v rovině a prostoru – Úhly Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. únor 2011 ZŠ a MŠ.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Výšky trojúhelníku VY_32_INOVACE_35
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Celá čísla Dělení.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Rozšiřování a krácení zlomků
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová VY_32_INOVACE_18_Matematika pro 6.ročník_Krácení zlomků Téma: Krácení zlomků Vytvořeno: březen 2012 CZ.1.07/1.4.00/
Zlomky Smíšená čísla.
Sčítání a odčítání zlomků
Dosazovací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
HRAJEME SI S ČÍSLY ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 20 VY_32_INOVACE_19 Vypracovala: Klumparová Zuzana ZŠ a MŠ OLŠOVEC, přísp. org.
Přednost početních operací
Násobilka 2, 3, 4, 5 VY_32_INOVACE_085, 5. sada, M ANOTACE
Nejmenší společný násobek – teorie a procvičování
Úhly – grafické přenášení
ZLOMKY - ÚVOD.
Celá čísla – základní pojmy
Znaky dělitelnosti – teorie
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
Složený zlomek – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_10-1-2
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Co mají společného zlomky
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
IV. Násobení lomených výrazů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Krácení lomených výrazů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Transkript prezentace:

Rozšiřování a krácení zlomků VY_32_INOVACE_17 Rozšiřování a krácení zlomků Matematika pro 7. třídu – Aritmetika – Číslo a proměnná – Zlomky Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. listopad 2011 ZŠ a MŠ Křenovice

ANOTACE VY_32_INOVACE_17 – Rozšiřování a krácení zlomků autorka: Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. Žáci se seznámí se dvěma základními úpravami zlomků, a to s rozšiřováním a krácením. Na vzorových příkladech jsou jim dané úpravy představeny a zdůvodněny, zároveň jsou žáci upozorněni na možnost zjednodušení zápisu.

Rozšiřovat zlomek 1 2 1 . 3 2 . 3 3 6 = = 1 3 55 1 = = = 1 2 1 2 1 1 2 = znamená násobit čitatele a jmenovatele zlomku stejným číslem Vzorový příklad: zlomek rozšiřte číslem 3 1 2 1 . 3 2 . 3 3 6 = = zdůvodnění 1 3 55 platí 1 = = = potom 1 2 1 2 1 1 2 3 1 . 3 2 . 3 3 6 . . . 1 = = = =

názorné zdůvodnění 1 2 2 4 =

Příklady: zlomek rozšiřte číslem 7 2 5 2 . 7 5 . 7 14 35 = = 1 7 1 . 7 7 . 7 7 49 = = zlomek rozšiřte číslem 10 2 5 2 . 10 5 . 10 20 50 = = 1 7 1 . 10 7 . 10 10 70 = =

Příklady: zlomek rozšiřte tak, aby ve jmenovateli byla 70 . 10 . 14 1 7 10 2 5 28 = = 70 70 . 10 . 14

Krátit zlomek = znamená dělit čitatele a jmenovatele zlomku stejným číslem – často zlomek krátíme do základního tvaru to je tvar zlomku, kdy čitatel a jmenovatel jsou čísla nesoudělná (tzn. jejich NSD je 1) Příklady zlomků v základním tvaru: 1 2 3 2 4 9 19 13 3 6

Příklady: zkraťte zlomek do základního tvaru 12 8 12 : 4 3 2 = = 8 : 4 9 27 9 : 9 1 3 = = 27 : 9 144 36 144 : 2 72 18 72 : 2 36 9 36 : 9 4 1 = = = = = = = 36 : 2 18 : 2 9 : 9 = 4

Zápis při výpočtech zkraťte zlomek do základního tvaru 144 36 = 144 : 2 72 18 = 72 : 2 36 9 = 36 : 9 4 1 = = = = 36 : 2 18 : 2 9 : 9 = 4 15 45 15 4 = 12 4