BRVKA Guillaume de l'Hospital (1661 –1704). BRVKA Používá se na výpočet limit, které mají po dosazení tvar neurčitého výrazu: Nebo mají takový tvar, který.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Pedagogická fakulta Katedra matematiky Didaktika matematiky Akademický rok: 2003 – 2004 Zpracoval: Jan.
Advertisements

EU-8-57 – DERIVACE FUNKCE XIII
Žaneta Hrubá Jana Dušková
7. Přednáška limita a spojitost funkce
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Neurčitý integrál. Příklad.
12.přednáška integrační metody per partes substituce
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Geometrický parametr reaktoru různého tvaru
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Exponenciální a logaritmické rovnice
Použití derivací. a f(a) T t 1) Tečna ke grafu funkce
Sčítání a odčítání lomených výrazů
7.
BRVKA Georg F.B. Riemann ( ). BRVKA Známe různé inverzní procesy (i matematické), integrování je inverzní proces k derivování. Definice: I je.
EU-8-64 – DIFERENCIÁLNÍ POČET
Rotační válec Síť, povrch, objem
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Matematika II. KIG / 1MAT2 Přednáška 08
Za předpokladu použití psacích potřeb.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
9.přednáška vyšetřování průběhu funkce
Funkce více proměnných.
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
Gradientní metody Metoda největšího spádu (volný extrém)
* Objem válce Matematika – 8. ročník *
Válec.
2.1.1 Kvadratická funkce. Kvadratická funkce se nazývá každá funkce, daná ve tvaru kde je reálné číslo různé od nuly, jsou libovolná reálná čísla. Definičním.
Pythagorova věta.
Užití diferenciálního počtu
7.3. Dvojskupinová metoda výpočtu reaktoru s reflektorem
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Matematika VIII. Rotační válec Creation by IP&RK.
Vyjádření neznámé ze vzorce
Gottfried Wilhelm von Leibniz
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie.
Autor: Mgr. Radek Martinák Válec – popis, povrch, objem Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika.
Autor: Mgr. Radek Martinák Kužel – popis, praktické využití Kuželové vrtáky Kornout do školy Kornout na zmrzlinu Kužely na silnici Ještěd Elektronické.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Autor: Mgr. Radek Martinák Jehlan – popis, povrch, objem Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika.
VÁLEC Popis, síť, povrch, objem. VÁLEC Popis, síť, povrch, objem.
Koule – popis, praktické úlohy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
IV. Násobení lomených výrazů
Rotační válec Síť, povrch, objem
Objem a povrch kvádru a krychle
zpracovaný v rámci projektu
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
2.1.1 Kvadratická funkce.
I. Podmínky existence výrazu
Název prezentace (DUMu):
Rotační válec Síť, povrch, objem
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Soustavy lineárních rovnic
Rotační válec Síť, povrch, objem
Válec.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

BRVKA Guillaume de l'Hospital (1661 –1704)

BRVKA Používá se na výpočet limit, které mají po dosazení tvar neurčitého výrazu: Nebo mají takový tvar, který můžeme na tento podíl převést, což jsou výrazy typu: Místo podílu funkcí počítáme podíl jejich derivací, derivujeme je každou zvlášť, nikoliv jako podíl.

 Vypočítejte limity s využitím LH pravidla: BRVKA Podíl bez nutné úpravy, LH použijeme rovnou.

BRVKA Vypočítáme limitu exponentu a potom dosadíme. Pokud má funkce jiný tvar, můžeme ji upravit:

 Vypočítejte limity s využitím LH pravidla: BRVKA Součin… převedeme na podíl (jmenovatel je převrácená hodnota jedné z funkcí)

 Vypočítejte limity s využitím LH pravidla: BRVKA Rozdíl. Převedeme na tvar…“zlomek vytvořený z převrácených hodnot“

 Vypočítejte limity s využitím LH pravidla: BRVKA Mocnina. Převedeme na tvar „e na součin“ a určíme limitu exponentu.

BRVKA

 Budeme určovat extrémy – minima nebo maxima na „praktických“ situacích.  Systém řešení: určíme veličinu, pro kterou má být nalezen extrém (typicky povrch, objem).  Vyjádříme tuto veličinu pomocí jedné proměnné (typicky poloměr podstavy, výška, délka strany) a podle této veličiny vztah zderivujeme.  Derivaci položíme rovnu nule a vyřešíme rovnici. (proč rovno nule? – protože hledáme extrém)  Musíme se ujistit, zda to řešení, které jsme našli, je skutečně to, co jsme hledali. Někdy najdeme jak minimum tak maximum a musíme si vybrat, někdy vyjde jedno řešení nula.

BRVKA  Do koule o poloměru R = 3 cm vepište válec maximálního objemu. Určete jeho výšku a poloměr podstavy. 2R = 6 cm v 2r2r

BRVKA  Určete taková dvě reálná čísla, jejichž součet je 10, aby součet jejich třetích mocnin byl co nejmenší. (a = b = 5)  Z kusu kartónu tvaru obdélníka o rozměrech 90 cm a 48 cm je třeba vystřihnout v rozích shodné čtverce tak, aby ze zbytku složená otevřená krabice měla největší objem. Určete stranu těchto čtverců. (x = 10 cm)  Jaké rozměry musí mít litrová válcová konzerva, má-li spotřeba plechu na její výrobu včetně odpadu být co nejmenší? (Plech potřebovaný na podstavy – dno a víko má tvar čtverce opsaného podstavě.) (r = 5 cm, v = 12,7cm)  Mezi všemi rotačními válci s povrchem S = 600π cm 2 najděte ten, který má největší objem. (r = 10 cm, v = 20 cm)

A to je pro dnešek vše, děkuji za pozornost. BRVKA