Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: Bohutín – škola porozumění a bezpečí Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Bohutín, okres Příbram, Bohutín.
Advertisements

Základní škola Bohutín, okres Příbram
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Základní škola Bohutín, okres Příbram, Bohutín 37, VY_32_INOVACE_11M20_Už umím počítat do 10, do 20 Už umím počítat do 10, do 20 Autor materiálu:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Procvičovací cvičení – slovní druhy, jejich určování, tvoření vět
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Konec 18. století a počátek 19. století
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Obojživelníci- vývoj žáby
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Optické přístroje (Fotoaparát – Mikroskop – Lupa)
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Dějiny fotografie a její vývoj
17. a první polovina 18. století
Kružnice opsaná trojúhelníku
Základní škola Bohutín, okres Příbram, Bohutín 37,
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Základní škola Bohutín, okres Příbram, Bohutín 37,
Konstrukce rovnoběžníku z trojúhelníku
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Dovolte mi nás představit.
Digitální fotoaparáty
Stroj Času |Jakub Mudra|.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: Bohutín – škola porozumění a bezpečí Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Bohutín, okres Příbram, Bohutín.
Těžnice a těžiště trojúhelníku
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Digitální fotografie Bohumil Bareš.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Roční doby © Petra Lillová
Chemické sloučeniny- oxidy Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Vypracovala: Luisa Strešková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Historie fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/42 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Fotografie Zbožíznalství 3. ročník Fotografie - proces získávání a uchování obrazu pomocí specifických reakcí na světlo - zahrnuje získání záznamu světla.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
Periferní zařízení počítače - opakování
Rozklad světla optickým hranolem
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Od malířství až k digitálnímu fotoaparátu
Výtvarné umění od pravěku k dnešku
Transkript prezentace:

Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Základní škola Bohutín, okres Příbram VY_32_INOVACE_UaK11_Fotografie Fotografie Autor materiálu: Barbora Havejová Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.

historie a vývoj fotografie se odvíjí na základě (znovu)objevení technického aspektu principu fungování camery obscury laterny magicy camery lucidy

Camera obscura (15.stol.) optické zařízení používané jako pomůcka malířů a předchůdce fotoaparátu camera obscura je schránka s otvorem v jedné stěně. Světlo z vnější scény po průchodu otvorem a dopadne na konkrétní místo na protější stěně promítalo-li se na papír, mohl malíř obraz jednoduše obkreslit výhodou této techniky bylo zachování perspektivy a tím větší realističnost výsledného obrazu s popsaným jednoduchým aparátem byl promítaný obraz vždy menší než ve skutečnosti a převrácený pozdější camery obscury používaly místo otvorů objektivy, umožňující větší průměr při zachování ostrosti obrazu

Laterna magica (17.stol.) laterna magica (lat. kouzelná lampa) nebo také skioptikon (z řec. skiá, stín) je jednoduchý promítací přístroj na diapozitivy laterna magica byla obvykle dřevěná skříňka se zdrojem světla a vydutým zrcadlem za ním, jež paprsky soustřeďovalo do otvoru s čočkou před čočkou bylo vedení, kam se zasouvaly skleněné destičky s malovanými průhlednými obrázky a objektiv, jímž se zvětšený obraz promítal na stěnu vynalezl ji patrně holandský fyzik Christiaan Huygens

Camera lucida (1807) optické zařízení používané jako pomůcka ve výtvarném umění „camera lucida“ (z latiny „světlá komora“) základem zařízení je čtyřboký polopropustný hranol, v němž se horizontální světelný paprsek láme do vertikálního směru a přichází do oka kreslíře hranol bývá namontován na držadle připevněném k horizontální desce, na níž leží materiál, na který je kresleno kreslíř se dívá přes hranu hranolu a vidí současně kreslenou scénu i nakreslenou část scény to mu umožňuje zakreslit přesně klíčové body scény

Dějiny fotografie projekce obrazů na plochu je známá již po staletí camera obscura a camera lucida byly využívány již v 16. století jednoduché přístroje ovšem zachycený obraz neuměly ustálit pouze promítaly objekty před nimi

Daguerre učinil dva klíčové objevy za první fotografii je považován snímek, který zhotovil roku 1826 francouzský vynálezce Joseph Nicéphore Niépce vznikl ve fotopřístroji, a čas expozice byl celých osm hodin tento zdlouhavý proces se ukázal býti slepou uličkou a Niépce začal experimentovat se sloučeninami stříbra Niépce a umělec Jacques Daguerre zdokonalili existující proces na bázi stříbra společně Daguerre učinil dva klíčové objevy pokud stříbro nejprve vystaví jódovým parám, pak snímek exponuje a nakonec na něj nechá působit rtuťové výpary, získá viditelný a nestálý obraz, ten pak lze ustálit ponořením desky do solné lázně v roce 1839 Daguerre oznámil, že objevil proces využívající postříbřenou měděnou desku, nazval jej daguerrotypie podobný proces dodnes využívají fotoaparáty Polaroid

na druhé straně kanálu La Manche, William Fox Talbot objevil, jak ustálit obraz získaný pomocí stříbrné expozice Talbot svůj proces zdokonalil tak, aby byl dostatečně rychlý a citlivý pro snímání lidí v roce 1840 oznámil vynález calotypie listy papíru potáhl vrstvou chloridu stříbrného pro vytvoření okamžitého negativního obrazu později ale Talbotův proces zdokonalil George Eastman a ten je používán dodnes také Hippolyte Bayard vyvinul způsob, jak fotografovat, ale s oznámením vynálezu se zpozdil a není proto počítán mezi objevitele fotografie

Nejstarší fotografie na světě s motivem mladého chlapce, který vede koně do stájí z roku 1825, autor: Nicéphore Niépce

Druhá dochovaná stálá fotografie na světě, Nicéphore Niépce: Pohled z okna v Le Gras, 1826

První snímek s člověkem, Louis Daguerre, 1838 nebo 1839

Arkýřové okno v Lacock Abbey - nejstarší negativ na světě, který pořídil William Fox Talbot v srpnu roku 1835, sbírka National Media Museum

Joseph Saxton: Centrální střední škola ve Filadelfii, daguerrotypie 25 Joseph Saxton: Centrální střední škola ve Filadelfii, daguerrotypie 25. září 1839; první fotografie pořízená v USA

Jedna z prvních zaznamenaných svatebních fotografií - svatba královny Viktorie s princem Albertem 10. února 1840

Bedřich Franz: Slavnost Božího těla na Zelném trhu v Brně, 10 Bedřich Franz: Slavnost Božího těla na Zelném trhu v Brně, 10. června 1841, první snímek události v českých zemích a jeden z nejstarších svéhu druhu na světě

M. V. Lobethal, první autoportrét fotografa, který inzeroval papírové fotografie a zároveň první snímek fotoateliéru na českém území z roku 1846

Barevná fotografie princip barevné fotografie poprvé předvedl James Clerk Maxwell v Londýně 17. května 1861 prakticky však byla tato technika kvůli své komplikovanosti nepoužitelná na Jamese Maxwella navázal Louis Ducos du Hauron osvítil bromostříbrnou kolodiovou desku výtažkovými filtry a zhotovil tak diapozitivy zabarvené do červena, modra a žluta tyto tři části pak musely být k získání konečné fotografie zcela přesně položeny přes sebe dalšími, kdo se zabýval barevnou fotografií byli roku 1904 v Lyonu bratři Auguste a Louis Lumièrové představili první autochromové desky, které se daly reprodukovat barevným tiskem a umožnili v praxi vyrobit fotografii jedním jediným snímkem

Stužka, první barevná fotografie, James Clerk Maxwell, 1861

Pohled na Agen, Francie roku 1877 od Louise Ducose du Haurona, francouzského průkopníka barevné fotografie

William Gullick: Mary, Zoe, Marjory a Chloe Gullickovy na jedné z prvních barevných autochromových fotografiíasi 1909

Raný barevný snímek Sergeje Prokudin-Gorského, mezi 1905-1915

Digitální fotografie v roce 1969 vynalezli George Elwood Smith a Willard Boyle snímače typu CCD a v následujícím roce zabudovali CCD do fotoaparátu roku 1981 společnost Sony vyrobila první fotoaparát, který místo filmu na chemickém principu zaznamenával obraz na elektronické prvky CCD jeho analogové výstupy se zapisovaly na disketu hlavním tahounem vývoje byla v osmdesátých létech firma Kodak první komerčně šířený digitální fotoaparát byl Apple QuickTake 100 z roku 1994 v běžném prodeji byly digitální fotoaparáty od roku 1996 i v Česku po roce 2000 aparáty používající digitální záznam začaly vytlačovat běžné kinofilmové

Chronologie 350 př. n. l. – Aristoteles popsal ve svém díle princip camery obscury 1485 – Leonardo da Vinci popsal praktické pokusy s využitím jevu, který nazval camera obscura 1614 – Angelo Sála objevil, že dusičnan stříbrný v prášku po osvětlení Sluncem zčerná 1646 – byla vynalezena laterna magica 1837 - Daguerre pořídil první portrétní daguerrotypii (5,8 × 4,5 cm) 1839 – 9. ledna patentovala Francouzská akademie věd vynález Louis Daguerra daguerrotypii 1840 - Ignác Florus Stašek pořídil nejstarší českou dochovanou fotografii (daguerrotypii) - poštu v Litomyšli 1841 - byl otevřen první evropský portrétní ateliér v Londýně; majitelem byl Richard Beard (1801–1885) 1842 – vznikla jedna z prvních fotoreportáží, když Hermann Biow a Carl Ferdinand Stelzner dokumentovali velký požár v Hamburku 1844 – Talbot začal vydávat první fotografickou knihu na světě, kterou pojmenoval Tužka přírody 1853 – ve Velké Británii byla založena Královská fotografická společnost, aby „propagovala umění a vědu fotografie“ 1854 – 15. listopadu v Paříži vznikla fotografická společnost Société française de photographie 1855 - 2. května M. Gannier patentoval kolorování fotografií 1857 – James Clerk Maxwell položil základy teorie barevné fotografie 1858 – vzduchoplavec a fotograf Nadar pořídil po prvních pokusech ve Francii první fotografie z balónu. Začala se psát historie fotografie ze vzduchu 1861 – 17. května - Světlo světa spatřila první barevná fotografie Stužka Jamese Maxwella 1868 – Louis Ducos du Hauron patentoval ve fotografii metodu subtraktivního barevného systému a položil základy barevné fotografie 1873 – Eadweard Muybridge fotografoval první snímky pohybových motivů 1887 – 2. května Hannibal Goodwin přihlásil patent na celuloidový svitkový film. Patent mu však nebyl uznán až do 13. září 1898 1887 – byl vynalezen bleskový prášek 1888 – první svitkový film 1888 – byl masově inzerován Kodak Brownie - N°1 box camera. První „easy-to-use“ fotoaparát byl lehký a levný 1890 – 25. června byla při koňských dostizích v New Jersey pořízena první známá cílová fotografie 1896 - 1. května Robert Fell patentoval skládací třínohou stoličku použitelnou jako stativ 1907 – Autochrome Lumière byl první barevný fotografický proces uvedený na trh 1915 – 19. března bylo poprvé fotografováno Pluto, ale ještě nebylo odhaleno, že se jedná o planetu 1957 – vznikl první digitální snímek udělaný na počítači 1986 – vědci firmy Kodak vynalezli 1-megapixelový snímač na světě 2001 – společnost Polaroid vyhlásila bankrot

Zdroje a použitý materiál Veškerý materiál je čerpán z internetových stránek: http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Objekty použité k vytvoření sešitu pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Barbora Havejová Základní škola Bohutín, okres Příbram zsbohutin@zsbohutin.cz říjen 2011

Metodický list Název materiálu: VY_32_INOVACE_UaK11_Fotografie Autor materiálu: Barbora Havejová Zařazení materiálu: Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Sada: VY_32_INOVACE_UaK Číslo DUM: VY_32_INOVACE_UaK11 Předmět:Výtvarná výchova Ověření materiálu ve výuce: Datum ověření: 4.10.2012 Třída: 6. Ověřující učitel:Barbora Havejová Anotace materiálu: Materiál určený k výuce výtvarné výchovy, jako průvodce hlavními rysy výrazných výtvarných epoch. Podrobný metodický popis možností použití materiálu: DUM zpracován pro výuku výtvarné výchovy 2. stupně ZŠ Bohutín a koncipován cca. jednu standardní vyučovací hodinu. Žáci jsou pomocí jednoduchých poznámek seznámeni se základy dějiny fotografie. Součástí výuky je diskuse nad jednotlivými zobrazenými díly a rovněž práce se slovníkem cizích slov či výkladovým slovníkem, pro ujasnění pojmů. DUM je doplněn výkladem přizpůsobeným kolektivu žáků a prací s publikacemi.   Seznam literatury a pramenů: http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Všechny použité objekty jsou součástí veřejných knihoven. Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA.