Starověká Mezopotámie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Opakování Mezopotámie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Sumerové Starověký přední východ
Asýrie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.04
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
Starověká Kréta 6. ročník.
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
Paleolit 6. ročník.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
6.ročník Starověk.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie – Ninive, Babylon
Peloponéská válka 6. ročník.
Starověká Mezopotámie
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Starověká Palestina 6. ročník.
Starověké Řecko 6. ročník.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Franská říše 7. ročník.
Starověká Mezopotámie
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Mezopotámie uč. str. 47 – 55
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_03.
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
VY_32_INOVACE_211_Mezopotámie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověk.
MEZOPOTÁMIE.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Státy starověké Mezopotámie
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
OP VK Využívání ICT Sada č
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Blízký východ ve starověku 2
Blízký východ ve starověku 3
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Asyřané Eliška Juhaňáková
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Sumerská říše V.Adamčík.
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Život mezi řekami Mezopotámie.
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

Starověká Mezopotámie 6. ročník

Starověká Mezopotámie Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN 2006. Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A STAROVĚK. SPN 2000. Bednaříková, J. a kol.: Dějepis – Pravěk a starověk. Nová škola 2007. Cisholmová, J. a Millardová A.: STAROVĚKÉ CIVILIZACE školní encyklopedie. Nakladatelství Václav Svojtka 1998.

MEZOPOTÁMIE – kolébka civilizace krajina mezi středním a dolním tokem Eufratu a Tigridu Mezopotámie – slovo řec. původu = Meziříčí www.koubic-systes.mysteria.cz

Sever- travnaté stepi, dostatek srážek Přírodní podmínky: Sever- travnaté stepi, dostatek srážek Jih – úrodná země, pravidelné záplavy chybí suroviny – kámen, dřevo, kov dostatek – rákosu, hlíny výměnný obchod 3. tis. př. n. l. – první městské státy www.mezopotamie.navajo.cz

Sumerové usadili se v jižní Mezopotámii kolem roku 3 500 př. n. l. úrodná a rovná země málo srážek – každé jaro rozvodnění Eufratu, v létě naopak půda vyprahlá  stavba umělých nádrží a zavlažovacích kanálů.

Zemědělství obilí (ječmen, pšenice, proso) zelenina datle chov (ovce, kozy, dobytek) koně se začali v Mezopotámii používat kolem roku 1600 př. n. l. lov ryb, zvěře a ptáků

Domy stavěli na březích řeky z cihel sušených na slunci. Stáje pro zvířata stavěli z rákosu. www.projekt-baraka.cz

Městské státy, skladba společnosti Městské státy – např. Ur, Uruk, Lagaš, Umma obehnány hradbami vznikaly kolem chrámu často mezi sebou soupeřily Sumerové věřili, že městské státy patří bohům, a proto byli bohové vlastníky veškeré půdy. je nutné je poslouchat a předkládat jim oběti bůh chránil zájmy města hněv bohů – seslání trestu (povodeň, válka….) Prostředníky mezi bohem a lidmi = kněží a panovníci  proto chrámům a palácům patřilo nejvíce půdy. Stupňovitý chrám = zikkurat = náboženské a hospodářské středisko

Vynálezy Sumerů Vznik písma pravděpodobně kolem roku 3 300 př. n. l. nejdříve piktogramy později klínové = rytí do vlhkých hliněných destiček seříznutým stéblem rákosu www.monalisa.bloguje.cz

Klínové písmo bylo nesmírně obtížné, bylo zapotřebí nejméně pěti let k jeho zvládnutí. Školy = „domy tabulek“ pro bohaté syny psaní, čtení, hudba, počty přísnost učitelů, přísná kázeň náročnost studia biti za nenaučení látky Sumerové výborní matematici při počítání užívali desítkovou a šedesátinnou soustavu (pozůstatky v rozdělení kruhu na 360 stupňů, hodiny na 60 minut, dne na 24 hodin) astronomové a zeměměřiči - kalendář se řídil podle Měsíce, měsíc měl 28 dní - předpovídali i zatmění Měsíce a Slunce www.muzeum.svitavy.cz

Hák k obdělávání půdy s nálevkou na setí zrní Kolo začal se využívat vůz s koly (tažený dobytkem, koňmi) www.hledani.gnosis9.net Hrnčířský kruh Hák k obdělávání půdy s nálevkou na setí zrní

Asýrie říše vznikla v severní Mezopotámii po roce 2000 př. n. l. nadvládu získali panovníci z Aššuru  celá země = Asýrie www.stutzfamily.com

Asyřané pastevci (neměli úrodné naplaveniny)ovce, kozy, skot, koně obchodníci zakládání obchodních osad v Malé Asii vývoz – látky, vlna, olovo, cín dovoz – zlato, stříbro, měď válečníci – vynikající a krutí velká stálá armáda bezva výzbroj – luky, praky, meče, dýky, kopí, brnění a štíty www.karenswhimsy

největší územní rozmach Asýrie sousední Babylonii část Malé Asie Sýrii 7. st. př. n. l. největší územní rozmach Asýrie sousední Babylonii část Malé Asie Sýrii Palestinu www.asyrie.navajo.cz/ Král Aššurbanipal – dobyl Egypt (vládl 669 – 631 př. n. l.) cs.wikipedia.org/wiki/Aššurbanipal

velkoryse přestavěl sídelní město NINIVE zde také založil knihovnu (zachovalo se z ní asi 23 000 hliněných tabulek) seznamy králů dopisy úřední záznamy odborná díla (lékařská) básně a hrdinské eposy  epos o Gilgamešovi cs.wikipedia.org/wiki/Aššurbanipal Zánik říše: 612 př. n. l. dobyta Babylónií

Tabulka mezopotamského eposu www.livius.org/as-at/assyria/assyria.html sci.muni.cz/~herber/deluge.htm Tabulka mezopotamského eposu o Gilgamešovi, která popisuje příběh Utnapištima a potopy světa (převzato: FAGAN, B. M., 2005, 26). myty.info/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=... Král Gilgameš a Enkidu bojují. Pečetítko z období Ur III

Babylonie - říše vznikla kolem roku 1900 př. n. l. jméno říše – podle města Babylon (sídlo králů) www.memo.fr/en/dossier.aspx?ID=1339

Chammurapi – jeden z nejvýznamnějších panovníků (18. století př. n. l.) moudrý, za jeho vlády země bohatla usiloval o pořádek a právo v zemi  nechal sepsat zákoník = Chammurapiho zákoník Týká se: koupě, prodej, manželské vztahy, vztahy mezi rodiči a dětmi, dědické pře, trestné činy Tresty: pokuty, zabavení majetku, tresty na životě, nucené práce www.chammurapi.navajo.cz/

Zákoník byl vytesán do 2,25 m vysoké čedičové stély a vztyčen na nějakém důstojném místě. Nad textem zákoníku je zobrazen sám panovník, jak přebírá odznaky vladařské moci od boha slunce Šamaše. Po Cham. smrti začala říše upadat. Na čas byla i pod nadvládou Asýrie. V Louvru je k vidění mnoho jiných známých kousků - např. Chammurapiho zákoník www.myty.info www.picasaweb.google.com

Tresty byly často odvetné: „oko za oko, zub za zub“ Byly také odstupňovány podle postavení ve společnosti. skupina (svobodní vlastníci) „oko za oko, zub za zub“ 2. skupina (služebníci paláce a chrámů) – postiženému nebo jeho rodině bylo poskytnuto peněžité odškodnění 3. skupina (otroci) – peněžitou náhradu dostal majitel otroka iuridictum.pecina.cz

Nabukadnezar II. (6. století př. n. l.) dobyl město Jeruzalém  babylonské zajetí (Bible) přestavba Babylonu – nejkrásnější město Blízkého východu (hradby dlouhé 18 km, v něm 53 chrámů a královský palác) po jeho smrti říše upadala  dobyta Peršany roku 539 př. n. l. Do města se vstupovalo Ištařinou bránou. (bohyně smyslné lásky a války) www.allaboutarchaeology.org

Babylonská věž (zikkurat Babylon www.babylon90.com warandgame.wordpress.com

Téma: Starověká Mezopotámie - 6. roč. Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)