Veřejné finance v ČR, rozpočtová politika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Advertisements

Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Agregátní poptávka a nabídka
Fiskální a monetární politika
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Vývoj úvěrů a úrokových sazeb Dopady krize na transmisi měnové politiky Tomáš Holub Ředitel sekce měnové a statistiky Smilovice,
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Vnější ekonomické vztahy - hlavní faktory a rizika na běžném účtu Ing. Miroslav Kalous, CSc. Česká národní banka, sekce měnová a statistiky
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Národní účty - aplikace
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Měnový kurz.
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
1. téma Úvod do daňové teorie.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Soustava veřejných rozpočtů
Fiskální politika Pavel Seknička.
Tisková konference ČMKOS
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Teorie fiskálního federalismu
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Tisková konference ČMKOS
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Veřejné finance v ČR, rozpočtová politika Zařazení, diagnóza, reformy a alternativy

Zařazení - interakce s měnovou politikou Jiný politický a institucionální kontext (političnost fiskální politiky vs. „nepolitičnost“ politiky měnové ...) Fiskál a měnová politika jsou komplementární, nikoliv však substitutivní Nejsou si navzájem jedinými partnery, jsou si však partnery významnými (jak moc - je věcí debaty i konkrétních (politických, institucionálních a ekonomických ...) okolností ...

Zařazení - interakce s měnovou politikou – čím se liší Rozdílné transmisní mechanismy a rozdílné dopady – sektorové, časové : Sektorově: Měnová politika primárně řeší proporci mezi úsporami a investicemi (a nemá nástroje pro větší „fine tuning“) Fiskál umožňuje, vedle zásahu do agregátní poptávky, také podrobnější (sektorovou) kalibraci Časově (transmise): Fiskál: pomalá procedura schvalování ale bezprostřední efekty v době účinnosti Měn. pol: rychlejší rozhodovací procedura, účinnost významně zpožděna (nastává v horizontu nejúčinnější transmise) Rozdílnost časových horizontů policy makerů: fiskál (převážně) orientován politickým cyklem, měnová politika dlouhodobější pohled (viz příslušná přednáška)

Zařazení - interakce s měnovou politikou – čím se liší Výrazný rys fiskálu: dualita dopadu – a) poptávkový, resp. redistribuční efekt běžného deficitu, b) odložený efekt financování/refinancování/splácení dluhu Diferenciace ve stabilitě účinků: Měnová politika: nižší úroková sazba podpoří investice, větší tvorba kapitálu podpoří růst potenciálního poruduktu = účinky stabilnější Fisdální politika: vyšší investice → vyšší deficit a dluh → vyšší úrokové sazby = v delším horizontu popření účinků, efekt vytěsňování ... Zajímavý aspekt (a velký výzva): jak má měnová politika reagovat na něco, co ještě nenastalo, resp. nastat může ale nemusí (ovšem riziko fiskálu v tomto ohledu není pro měnovou politiku ojedinělé, srovnatelná nejistota se týká veškeré budoucnosti) Do jisté míry je to symetrická otázka: viz rozpočtování nákladů na financování/obsluhu veřejného dluhu (úrokové sazby, příp. devizový kurz)

Další aspekty a souvislosti Komplex veřejných rozpočtů je oproti měnové sféře nesrovnatelně složitější s daleko komplikovanějšími rozhodovacími a kontrolními mechanismy Vliv nákladů financování vlády na bankovní sazby: vývoj klientských úrokových sazeb je ovlivněn výnosem z vládních dluhopisů odrážejících rizikovou prémii země Cenové dopady změn nepřímých daní (primární dopady výjimkovány z reakční funkce ČNB, na sekundární se reaguje)

Fiskál a měnová politika ovšem mohou - a měly by kooperovat ... Obojí mají potenciál významně ovlivňovat (a také ovlivňují) očekávání ... ... a u obou je účinnost opatření závislá na míře jejich kredibility (o měnové politice již řeč byla, a pokud jde o fiskál, např. snížení daní ještě nemusí vést k oživení poptávky, pokud je nízká spotřebitelská důvěra) Měnová politika může podpořit kredibilitu fiskální reformy (ovšem při respektování všech svých mantinelů) Fiskální může podpořit kredibilitu měnové politiky (například strukturou profinancování veřejného dluhu) Kooperace snižuje náklady stabilizace makroekonomického prostředí (příklad: výnosy privatizace a management očekávání devizového trhu) … a ostatně: guvernér má právo se zúčastnit jednání vlády a ministr financí jednání bankovní rady ČNB

Krize oživila téma optimálního mixu fiskální a měnové politiky Otázky: Má a může fiskální politika pomoci, pokud se měnová politika stane neúčinnou (viz past likvidity – snížení sazeb a kvantitativní uvolnění (to ovšem nebyl případ ČNB) nemusí vést, resp. nevedlo, k oživení úvěrové emise a poptávky): je fiskální stimul řešením a jaká je jeho cena? Jakými možnostmi disponuje měnová politika v okamžiku, kdy v důsledku eskalace rozpočtového deficitu a veřejného dluhu narůstá riziková prémie na vládní dluhopisy a státu hrozí dluhová spirála?

Rekapitulace z úvodu do kurzu 5HP502 Hospodářská (a zde fiskální) politika není apolitická: fiskál je vlastně politikum „par excellence“ Není nic zadarmo – „there is no free lunch“ Žádné zdroje nemají anonymní původ Neexistují kouzelné skříňky (kouzelná řešení) Nelze vyhovět všem = neexistuje win-win řešení ... a navíc ... Když někdo získá, jiný ztrácí (sektorově, intertemporálně) Každé řešení má své náklady Výsledné řešení (rozhodnutí) je ovliněno (určeno) politikou a také tlakem lobby ... Problém anonymizace veřejných výdajů ... a veřejného dluhu ... Hrátky se sektorovým a intertemporálním rozložením nákladů (vyšší daně či vyšší dluh)

Saldo vládního sektoru ČR v % HDP

General Government Deficits (in % of GDP, EDP methodology) CR: -2.1% of GDP in 2008 and -6.6% of GDP in 2009

Vývoj cyklické a strukturální složky salda veřejných rozpočtů ČR

Proč se hovoří o reforně veřejných rozpočtů? Deficity a dluh rostou Náklady financování dluhu a deficitu Mezigenerační břemeno - dvě dimenze Manévrovací prostor fiskální politiky – makroekonomicá stabilizace (proticyklický obsah fiskální politiky), zvyšování nákladů stabilizační měnové politiky Kredibilita vlády, signální efekt Vnímání země a fiskální politiky finančními trhy Vnější závazky, zejména ... ... Převzetí eura Schopnost vlád prosazovat svou politiku - vlády nemohou vládnout 14

Deficitní sklon fiskální politiky (deficit bias) Je - vedle hospodářského cyklu – významnou hybnou silou fluktuace rozpočtové pozice Příčiny institucionální a politické: institucionální: nedokonalost procesů tvorby a implementace rozpočtů politické: omezená ochota politického systému plně internalizovat budoucí důsledky stávající fiskální politiky neschopnost voliče docenit intertemporální či mezigenerační důsledky této politiky

Náklady financování dluhu a deficitu Čím vyšší je deficit a dluh, tím vyšší jsou náklady státu na jejich financování … … absolutně a od jisté absolutní výše deficitu to může platit i relativně stoupá podíl výdajů státního rozpočtu určených na správu dluhu (splátky úroku a případně i jistiny) na výdajích celkových Efekt sněhové koule - samotná správa veřejného dluhu vyvolává další růst deficitu 16

Fiskální nerovnováha - důsledky Procyklické působení rozpočtů Vytěsňování soukromých investic vysoká (vyšší) inflace nižší důvěra investorů Tlak na úrokové sazby a na devizový kurz větší riziková prémie účtovaná investory do vládních dluhopisů zpravidla tak i celkově vyšší zátěž veřejných rozpočtů náklady dluhové služby (s nevyhnutelným důsledkem v částečném - větším či menším – vytěsňování výdajů vlády na spotřebu a transfery) zvyšování daňového břemene, daňová optimalizace, zkracování investičních horizontů Sociální a politické důsledky

Mezigenerační břemeno Mezigenerační argument: čím vyšší budou náklady příštích generací na řešení veřejného zadlužení, tím menší (absolutně a případně i relativně) bude prostor pro zajišťování veřejných statků a investic v příštích letech Strukturální dimenze mezigeneračního argumentu ... Rozložení reformních nákladů v čase 18

Manévrovací prostor fiskální politiky Rostoucí deficit a dluh omezují prostor pro aktivní proticyklickou fiskální politiku Kvantitativní hranice proticyklické fiskální politiky: Externí pravidla (M. kritéria) Absorpční kapacita trhu Kooperace stabilizační fiskální a měnové politiky (náklady nekooperujících politik!) Stejná omezení i pro případnou aktivní prorůstovou politiku (pokud tomuto konceptu ovšem věříme) 19

Kredibilita vlády, signální efekt „vláda (či vlády) ztrácejí kontrolu nad vývojem veřejných financí“ ... není jasné, jak stabilní země hospodářsky v příštích obdobích bude není jasné, jak vláda bude v budoucnosti na problémy ve fiskálním vývoji reagovat nahodile, či v rámci uceleného reformního přístupu, v jakých časových horizontech schopnost odhadovat budoucnost, investice vs spotřeba, důvěra v měnu atp ... 20

Vnímání země a fiskální politiky finančními trhy oslabení důvěry ve vládu znamená zvýšení rizikové prémie zvyšuje náklady obstarávání prostředků 21

Vnější závazky a převzetí eura Neplnění M. rozpočtového kritéria není nijak zlehčeno tím, že s tím má problém i řada dalších zemí EU Sankční procedura proti ČR – dopad na důvěru trhů (ve fiskální politiku, stabilitu prostředí, investiční výhodnost) Větší rizikovost mění apetit investorů 22

Suma sumárum – „vlády nemohou vládnout“ Fiskál jako nástroj politiky ... Místo aby se vlády věnovaly zajišťování svých programových priorit, stojí před nimi úkol reformovat veřejné finance stírá se rozdíl mezi volebními programy rozchází se předvolební rétoriky a sliby voličům s realitou povolební situace snižována kredibilita politiky a politiků: reforma veřejných rozpočtů (s nevyhnutelnými krátkodobými sociálními dopady) se špatně prodává v předvolebním období voličům - neupřímnost politiky a politiků (raději zatajit problém, raději jej neřešit ...) Povolební vystřízlivění 23

Jaká úroveň deficitu (dluhu) je tedy vlastně přípustná? Závisí to na specifických okolnostech každé jednotlivé země: Velikost ekonomiky a likvidnost kapitálového trhu Míra otevřenosti Úroveň poteciálního růstu HDP Nominální a reálné úrokové sazby Vztah cyklické a strukturální složky deficitu Demografické okolnosti atd ... Výhody a náklady externího pravidla!

Hospodářský růst jako alternativní cesta pro snížení deficitu a dluhu veřejných rozpočtů Zvýšení růstového výkonu ekonomik povede k růstu daňového základu a výnosu ke snížení nároků na výdaje: dávky v nezaměstnanosti, sociální transfery, dotace.. Ale břemeno neřešených strukturálních problémů veřejných rozpočtů - strukturální problém bude nadále konzumovat velkou část cyklického zlepšení salda státního rozpočtu Kredibilita fiskální politiky jako předpoklad důvěry trhů 25

Institucionální aspekty jako faktor pro rozpočtovou reformu Podle vládní finační statistiky představuje ústřední státní rozpočet jen cca 70% výdajů veřejných rozpočtů a 67% jejich příjmů Klíčovou otázkou v tomto ohledu je, zda se na reformním pohybu bude podílet jen státní rozpočet či zda a va jakém rozsahu přispějí ke zlepšení trendu veřejných financí i další elementy systému Faktor míry vlivu vlády na tyto ostatní elementy Do jaké míry je jejich hospodaření provázáno s tepem ekonomiky Jaká jsou pravidla pro jejich hospodaření Čím je „život“ entit, ležících mimo státní rozpočet na tomto státnímrozpočtu nezávislejší, o to větší díl případného břemene konsolidace veřejných rozpočtů poleží na státním rozpočtu Dobrá reforma veřejných rozpočtů bude obsahovat i institucionální prvek 26

O čem je řeč: součásti veřejných rozpočtů ČR Státní rozpočet (včetně SFA) FNM, Pozemkový fond Rozpočty územní samosprávy (kraje, obce) Zdravotní pojišťovny (veřejné) Příspěvkové organizace Státní fondy + agentury (Správa železniční dopravní cesty, centrum PPP aj.)

Státní fondy + agentury Státní fond kultury …životního prostředí …pro zúrodnění půdy …pro podporu a rozvoj české kinematografie … dopravní infrastruktury … rozvoje bydlení ... Vinařský fond Státní zemědělský intervenční fond Podpůrný garanční rolnický a lesnický fond (PGRLF) EGAP ČEB ČMZRB

Fiskální politika: co to je a kdo ji dělá, resp. by ji dělat měl Funkce veřejných financí: Alokační (veřejné statky, nákup zboží a služeb) Stabilizační (makroekonomika) Redistribuční (memo: Jánošík! Progresivní zdanění příjmů vs. sociální podpory) Problém konzistentnosti cílů (a politiky) Vláda, parlament, místní samosprávy, fondy, pojišťovny …

Rozpočtová politika patří politikům, je to jejich nástroj, pomáhající jim realizovat jejich program tj. kupovat si hlasy voličů. (A to významný nástroj, jeden z hlavních.) Ať se nám to líbí nebo ne, debata o rozpočtové politice je debatou o politice jako takové.