KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Co má obsahovat prezentace
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
TEMPLATE DESIGN © Proenvironmentální postoje učitelů středních odborných škol jako předpoklad pro biofilní orientaci vzdělávání.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Sociologický výzkum.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Skupinové interview (Focus group)
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
PSY717 – statistická analýza dat
Základy pedagogické metodologie
Editory ve výuce ICT na 1. stupni ZŠ
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Téma Hypotézy ve výzkumu
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Fuzzy-množinová QCA Karel Kouba.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Psychologie ve školní praxi - seminář
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování
První zkušenosti s evaluací
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Statistika a výpočetní technika
průběžná zpráva z 2. etapy sběru dat
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM? Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu 7. 3. 2007

Dokázat nebo rozumět? Cílem kvantitativního výzkumu je testování hypotéz. „Jaké jsou rozdíly ve vnímání ideálního učitele žáků prvního a druhého stupně..“ „Jaký je vliv modelu interkulturního vzdělávání na změnu postojů k rasovým menšinám u žáků druhého stupně ZŠ…“ Jaký je vztah mezi očekáváním učitele, sebevědomím žáka a jeho inteligencí…“ Cílem kvalitativního výzkumu je vytváření nových hypotéz, nového porozumění, vytváření teorie. „Jak se děti učí ..“ „Jak lidé prožívají své životní krize..“ „Jaké jsou zvláštnosti v komunikaci dětí z PP..“ „Jak prožívají dospívající své první lásky..“

Kvantitativní výzkum Logika kvantitativního výzkumu je deduktivní. Na začátku je problém, existující buď v teorii nebo realitě. Tento problém je přeložen do hypotéz. Ty jsou základem pro výběr proměnných. Sebraná data jsou použita pro testování hypotéz a výstupem kvantitativního výzkumu je soubor přijatých nebo nabídnutých hypotéz.

Kvalitativní výzkum Kvalitativní výzkum používá induktivní logiku. Na začátku výzkumného procesu je pozorování, sběr dat. Pak výzkumník pátrá po pravidelnostech existujících v těchto datech, po významu těchto dat, formuluje předběžné závěry a výstupem mohou být nově formulované hypotézy nebo nová teorie.

Kvantita x kvalita Mají data formu písmena L? xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Jsou nějaké identifikovatelné struktury v datech? xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Redukce informace Mnoho informací o malém počtu jedinců KVANTITATIVNÍ VÝZKUM Omezený rozsah informace o velice mnoha jedincích Silná redukce počtu pozorovaných proměnných a silná redukce počtu sledovaných vztahů mezi těmito proměnnými Generalizace na populaci je většinou snadná a validita této generalizace je měřitelná KVALITATIVNÍ VÝZKUM Mnoho informací o malém počtu jedinců Silná redukce počtu sledovaných jedinců Generalizace na populaci je problematická a někdy i nemožná

POROVNÁNÍ Kvalitativní výzkum nám pomáhá rozumět pozorované realitě. Kvantitativní výzkum testuje validitu tohoto porozumění.

Příklad kvantitativního výzkumu Přírodovědné předměty v základní škole očima středoškoláků (Milan Veselský). Zjistit strukturaci zájmů žáků o přírodovědné předměty a jaké je hodnocení důležitosti těchto předmětů. 416 žáků (222 žáků prvních ročníků gymnázia v Bratislavě, Piešťanech a Čadci; 194 žáků středních odborných škol a středních odborných učilišť v Bratislavě, Trnavě a Nitře. Dotazník „Hodnocení učebních předmětů a vyučování“ (překoncipování původního dotazníku M. Jurči, 1981). „Očekáváme vyšší zájem o přírodovědné předměty u žák gymnázia, pro jejich výraznější orientaci na vzdělání…! Výsledky –

Zájem o vyučovací předměty

Příklad kvalitativního výzkumu Malí mezi velkými: žáci hovořící dialektem (P. Gavora, 1997).

Ukázka závěrečných prací Hodnocení žáků na 2. stupni ZŠ (Renata Otépková). Životní krize jako nebezpečí či příležitost (Barbora Zapletalová).

ÚKOL Na základě uvedených příkladů kvantitativních a kvalitativních výzkumů, sestavte tabulku obecných odlišností mezi těmito dvěma druhy výzkumu.

VýZKUMNÁ ZPRÁVA TÉMA TEORETICKÁ VÝCHODISKA VÝZKUMNÝ PROBLÉM DRUH VÝZKUMU HYPOTÉZA PROMĚNNÁ VÝZKUMNÝ VZOREK METODY VÝZKUMU ZPŮSOB ZPRACOVÁNÍ DAT ZÁVĚR

PROJEKT VÝZKUMU