Společenské a skupinové faktory při utváření mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Konec konopné kariéry (Kvalitativní výzkum - výsledky) Bc. Tomáš Nechutný I nstitut sociologických studií FSV UK AT konference 2009 "Mýty a stereotypy.
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Kvalitativní výzkum.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
sociální skupiny Škola:
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.

Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Sociální konstruktivismus
Koncepty veřejného mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Vymezení, funkce, zdroje
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
OSOBNOST.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Proces vnímání v komunikaci
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
1 6 Predikce potřeby Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Technická fakulta ČZU v Praze Katedra jakosti a spolehlivosti strojů
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Osobnost – situace – predikce chování
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Sociální diferenciace
Virtuální sociální skupiny a jejich dynamika
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
Základy sociální psychologie
Sociální vlivy Free Powerpoint Templates.
Sociální patologie SCPT SCPA
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Holocaust – proč se lidé dopouštěli zlých věcí?
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie pro SPP/SPR
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Teorie vzdělávání dospělých
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Moc médií 3.3..
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Témata kognitivní psychologie
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Transkript prezentace:

Společenské a skupinové faktory při utváření mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8

2 Vliv vlastního přesvědčení o ostatních Vliv vlastního přesvědčení o ostatních 1. Atribuční teorie (Attribution Theory) 2. Stereotypizace Sociální normy Sociální normy

3 Atribuční teorie Počátek 60. léta Heider, rozpracováno léta Weiner aj. Počátek 60. léta Heider, rozpracováno léta Weiner aj. Lidé mají tendenci připisovat významy světu kolem sebe, hledat příčiny chování (svého i jiných) Lidé mají tendenci připisovat významy světu kolem sebe, hledat příčiny chování (svého i jiných) Atribuce vnitřní, vnější Atribuce vnitřní, vnější Atribuční sklon, chyba – tendence v hledání příčin chování členů vlastní a cizí skupiny Atribuční sklon, chyba – tendence v hledání příčin chování členů vlastní a cizí skupiny

4 Atribuční chyba Já a členové mých skupin Pozitivní chování, úspěch: subjektivní kvality Pozitivní chování, úspěch: subjektivní kvality Negativní, neúspěch: vnější podmínky Negativní, neúspěch: vnější podmínky Členové cizích skupin Členové cizích skupin pozitivní: vnější podmínky pozitivní: vnější podmínky negativní: subjektivní kvality negativní: subjektivní kvality

5 Stereotypizace Stereotypy – sociálně sdílené soubory přesvědčení o rysech, které jsou charakteristické pro členy určitých sociálních skupiny Stereotypy – sociálně sdílené soubory přesvědčení o rysech, které jsou charakteristické pro členy určitých sociálních skupiny Koncept sociální identity: definice self z hlediska členství v emočně důležitých sociálních skupinách Koncept sociální identity: definice self z hlediska členství v emočně důležitých sociálních skupinách Významné lidské potřeby - být začleněn do skupiny a odlišovat se od ostatních Významné lidské potřeby - být začleněn do skupiny a odlišovat se od ostatních

6 Stereotypy jako sebenaplňující předpověď – potvrzení chováním (behavioral confirmation) Stereotypy jako sebenaplňující předpověď – potvrzení chováním (behavioral confirmation) Experiment 1977: „co je krásné to je dobré“ (telefonické seznamování mužů a žen) Experiment 1977: „co je krásné to je dobré“ (telefonické seznamování mužů a žen) Odlišný charakter konverzace mužů podle předpokládaného vzhledu žen Odlišný charakter konverzace mužů podle předpokládaného vzhledu žen Chování podle předsudků Chování podle předsudků

7 Funkce stereotypů Kognitivní – zdůrazňující funkce, dodává smysl komplexnímu světu Kognitivní – zdůrazňující funkce, dodává smysl komplexnímu světu Hodnotící – hodnotící systém jednotlivce a vnímání sebe sama Hodnotící – hodnotící systém jednotlivce a vnímání sebe sama Sociální příčinnost – snaha porozumět sociálním událostem Sociální příčinnost – snaha porozumět sociálním událostem Sociální ospravedlnění – dehumanizace skupiny ospravedlňuje negativní akce Sociální ospravedlnění – dehumanizace skupiny ospravedlňuje negativní akce Sociální diferenciace – zvyšuje význam vlastní skupiny Sociální diferenciace – zvyšuje význam vlastní skupiny

8 Sociální normy Pravidla správného chování spojující členy skupiny a sloužící jako návod, kontrola a regulace správného a přípustného chování Pravidla správného chování spojující členy skupiny a sloužící jako návod, kontrola a regulace správného a přípustného chování Stereotypní vnímání, přesvědčení a způsoby chování spojené se skupinou Stereotypní vnímání, přesvědčení a způsoby chování spojené se skupinou

9 Vytváření skupinových norem Sherif 1936 – experiment: „autokinetický fenomén“ světelný bod v temné místnosti bez záchytného bodu vzájemná interakce pokusných osob – hledání konsenzu

10 vznik skupinové normy a) Je produktem sociální interakce b) Založena na vnímání fyzického a sociálního světa c) Spíš vlastností skupiny jako celku než jejích členů d) Vyžaduje konformitu nových členů

11 Člověk členem mnoha skupin, sdílí mnoho norem Člověk členem mnoha skupin, sdílí mnoho norem Normy často velmi vytrvalé Normy často velmi vytrvalé Změna norem vyvolává neklid Změna norem vyvolává neklid Normy jako predikce chování a mínění - dosud málo prozkoumáno Normy jako predikce chování a mínění - dosud málo prozkoumáno

12 Sociální normy a mínění Studie prokazující vliv norem na utváření a vyjadřování mínění Studie prokazující vliv norem na utváření a vyjadřování mínění Trvalý vliv, jde-li o normy subjektivně důležitých skupin Trvalý vliv, jde-li o normy subjektivně důležitých skupin Normy jako predikce chování a mínění - dosud málo prozkoumáno Normy jako predikce chování a mínění - dosud málo prozkoumáno

13 Normy konsensuální a konfliktní

14 Konsensuální normy Sociálně akceptované způsoby, jak dosáhnout společenských cílů Sociálně akceptované způsoby, jak dosáhnout společenských cílů Řídí a zajišťují hladkou a předvídatelnou sociální interakci Řídí a zajišťují hladkou a předvídatelnou sociální interakci Umožňují společnosti existovat jako soudržný a stabilní celek Umožňují společnosti existovat jako soudržný a stabilní celek Sdíleny většinou populace, považovány za „přirozené“ – ve výzkumech nebývají zkoumány Sdíleny většinou populace, považovány za „přirozené“ – ve výzkumech nebývají zkoumány

15 Konfliktní normy Normy různých sociálních skupin, které jsou ve vzájemných mocenských a statusových vztazích Normy různých sociálních skupin, které jsou ve vzájemných mocenských a statusových vztazích Posilují homogenitu a uniformitu konkrétní skupiny, vytvářejí její charakteristické rysy Posilují homogenitu a uniformitu konkrétní skupiny, vytvářejí její charakteristické rysy Experiment (1990) „troubles talks“ – genderové rozdíly v konverzačních stylech Experiment (1990) „troubles talks“ – genderové rozdíly v konverzačních stylech

16 Funkce norem pro jednotlivce Zjednodušují, regulují sociální interakce a činí je předvídatelnými Zjednodušují, regulují sociální interakce a činí je předvídatelnými Emil Durkheim – konsensuální přístup: kolektivní reprezentace Emil Durkheim – konsensuální přístup: kolektivní reprezentace Moscovici – konfliktní přístup: sociální reprezentace, konstrukce „sociální reality“ Moscovici – konfliktní přístup: sociální reprezentace, konstrukce „sociální reality“

17 Moscovici Výzkum konformity a skupinových norem 1969 Výzkum konformity a skupinových norem 1969 Tlak většiny na menšinu - vnímání barev; různé odstíny modré/zelená Tlak většiny na menšinu - vnímání barev; různé odstíny modré/zelená 32 skupin po 6 členech (2 spolupracovníci experimentátora) 32 skupin po 6 členech (2 spolupracovníci experimentátora) Ve třetině případů alespoň jednou souhlas s názorem menšiny Ve třetině případů alespoň jednou souhlas s názorem menšiny Důležité – stálost názoru menšiny Důležité – stálost názoru menšiny

18 Změna mínění jako důsledek skupinových diskusí Většina změní mínění směrem k menšině – změna bývá trvalejší Většina změní mínění směrem k menšině – změna bývá trvalejší Menšina změní mínění směrem k většině – dočasné, návrat k původnímu názoru Menšina změní mínění směrem k většině – dočasné, návrat k původnímu názoru Konflikt a konsensus, radikalizace skupiny Konflikt a konsensus, radikalizace skupiny

19 Konflikt a konsensus Snaha většiny členů skupiny komunikovat Snaha většiny členů skupiny komunikovat Důležitá role menšiny Důležitá role menšiny Výsledný konsensus není „průměrem“ všech názorů, je vychýlen směrem k radikálnímu mínění Výsledný konsensus není „průměrem“ všech názorů, je vychýlen směrem k radikálnímu mínění Proces polarizace skupiny jako důsledek přechodu od individuálních ke skupinovému názoru Proces polarizace skupiny jako důsledek přechodu od individuálních ke skupinovému názoru Nový názor se stává součástí norem skupiny Nový názor se stává součástí norem skupiny

20 „Horké“ a „studené“ skupiny „Horké“ skupiny – skupinové normy upřednostňují volně vyjádřená mínění „Horké“ skupiny – skupinové normy upřednostňují volně vyjádřená mínění „Studené“ skupiny – tendence kontrolovat vyjádření a skupinovou diskusi „Studené“ skupiny – tendence kontrolovat vyjádření a skupinovou diskusi Horké skupiny – výsledkem radikalizace skupinového názoru směrem k menšině Horké skupiny – výsledkem radikalizace skupinového názoru směrem k menšině Studené skupiny – výsledkem „průměrný“ názor členů skupiny Studené skupiny – výsledkem „průměrný“ názor členů skupiny

21 Konfliktní přístup Tajfel (1970) experimenty sociální kategorizace Tajfel (1970) experimenty sociální kategorizace Jak lidé zařazují sebe a jiné do sociálních kategorií a skupin Jak lidé zařazují sebe a jiné do sociálních kategorií a skupin Tendence k vnitroskupinové soudružnosti – etnocentrický přístup Tendence k vnitroskupinové soudružnosti – etnocentrický přístup Samotný fakt sociální kategorizace může mít diskriminační charakter Samotný fakt sociální kategorizace může mít diskriminační charakter

22 Vliv extrémních sociálních podmínek Stanfordský vězeňský experiment 1971, Zimbardo Stanfordský vězeňský experiment 1971, Zimbardo Dobrovolníci v roli vězňů a dozorců Dobrovolníci v roli vězňů a dozorců Psychicky zdraví a vyrovnaní, role rozděleny náhodně Psychicky zdraví a vyrovnaní, role rozděleny náhodně Pravidla věznice převzata z reálné praxe Pravidla věznice převzata z reálné praxe Psychicky vyrovnaný jedinec v extrémních podmínkách se může radikálně změnit ve velmi krátké době Psychicky vyrovnaný jedinec v extrémních podmínkách se může radikálně změnit ve velmi krátké době

23 Normy deskriptivní a přikazující Deskriptivní – co je obecně běžné, co se dělá Deskriptivní – co je obecně běžné, co se dělá Hrají velkou roli při utváření mínění Přikazující (injunctive) – morální normy skupiny, Přikazující (injunctive) – morální normy skupiny, významné pro vyjadřování mínění

24 Vynucování norem Ash 1953 – délka přímky Ash 1953 – délka přímky Milgramův experiment 1963, 1974 – poslušnost vůči autoritě, elektrické šoky Milgramův experiment 1963, 1974 – poslušnost vůči autoritě, elektrické šoky