Ernest Hemingway Život a dílo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 2. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury. E. Hemingway. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Světová literatura po 1. světové válce
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ERNEST HEMINGWAY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Neživá příroda - vzduch
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_2060_ZEM
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Portréty literárních osobností světové literatury.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Téma: Stařec a moře – E. Hemingway
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/  Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT  Název školy: SPŠ a SOŠGS Most  Předmět: ČJL  Tematický okruh:
KOMU ZVONÍ HRANA Ernest Hemingway. 21. července 1899 – 2.července 1961 americký spisovatel, žurnalista, esejista představitel ztracené generace vyrůstal.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Ernest Heminhway Jana Cihelková, Kateřina Klausová.
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
život a dílo „velikána“ Jakub Sosnovec
Americká próza mezi válkami
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Ernest Hemingway Život a dílo . Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.  Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Život autora Ernest Miller Hemingway (1899 Oak Park, Illinois – 1961, Ketchum, Idaho) americký spisovatel a novinář, představitel tzv. ztracené generace Nositel Pullitzerovy ceny a Nobelovy ceny za literaturu (1954) za novelu Stařec a moře vášnivý lovec, milovník dobrodružství (safari v Africe, býčí zápasy ve Španělsku), života, žen (4 manželky) postoj k psaní: ,,Všechno, co musíš učinit, je napsat nejopravdovější větu, kterou znáš."

Dílo Romány Fiesta - dílo, ve kterém hlavnímu hrdinovi Jakobu Barnesovi brání válečné zmrzačení v naplnění lásky k Brett Ashleyové, se kterou z toho důvodu nemůže chodit - ona to odmítá, protože by mu musela být nevěrná. Sbohem, armádo - román s autobiografickými prvky, vypravěčem je americký poručík Frederic Henry, který sloužil za 1. sv. války v italské armádě. Zelené pahorky africké – kniha o lovu v Africe Pohyblivý svátek – vzpomínková kniha, ve které je vylíčen bohémský život umělců v Paříži Přes řeku do stínu stromů Ostrovy uprostřed proudu

Dílo Komu zvoní hrana- námětem k tomuto románu mu byla španělská občanská válka. Děj románu se odehrává ve 3 dnech, které prožije na straně republikánů americký dobrovolník Robert Jordan. Partyzáni chtějí vyhodit do povětří most, po kterém by nepřítel mohl dopravit posily, Jordan sice o zdaru akce pochybuje, ale podřizuje se. V průběhu těchto událostí se Jordan zamiluje do místní dívky Marie. Most se sice podaří zničit, ale při jeho destrukci zemře několik Jordanových společníků a Jordan se sám vážně zraní. Na konci již není schopen dalšího pochodu, a tak zůstává nedaleko bojiště a umírá. Novely Smrt odpoledne Mít a nemít Stařec a moře Hra Pátá kolona

Ukázka – Stařec a moře Stařec a moře (1952) – novela, která symbolicky vyjadřuje boj člověka s přírodou se se sebou samým, hlavní hrdinové: stařec Santiago a malý chlapec Manolin ,,Byl už starý, vyjížděl sám v loďce na lov do Golfského proudu a teď tomu bylo čtyřiaosmdesát dní, co nechytil jedinou rybu. Prvních čtyřicet dní s ním jezdil chlapec. A po čtyřiceti dnech bez úlovku řekli chlapci jeho rodiče, že starý je už dočista a nadobro salao, což je nejhorší druh smolaře, a chlapec začal na jejich příkaz jezdit s jiným člunem, který ulovil tři pořádné ryby hned první týden. Chlapec byl smutný, když viděl, jak se starý každý den vrací s prázdnou loďkou, a vždycky mu šel pomoci odnést buď kotouče šňůry nebo hák s bodcem a harpunu a plachtu skasanou kolem stěžně. Plachta byla záplatována pytli od mouky a svinuta vyhlížela jako vlajka trvalé porážky.

Stařec byl hubený, vyzáblý a zátylek měl zrytý hlubokými rýhami Stařec byl hubený, vyzáblý a zátylek měl zrytý hlubokými rýhami. Na lících mu vyvstaly hnědé skvrny kůže, zrohovatělé na ochranu před odrazem slunce v tropickém moři. Ty skvrny mu sahaly po stranách obličeje až dolů a ruce měl zjizvené hlubokými zářezy od toho, jak se lopotil s těžkými rybami na sňůrách. Žádná z těch jizev však nebyla čerstvá. Byly tak staré jako výmoly v bezrybé poušti. Všechno na něm bylo staré, až na jeho oči. Ty měly stejnou barvu jako moře a hleděly vesele a nezkrušeně. “

Otázky k textu Kolik dní nemůže stařec chytit rybu? Kdo jej obvykle při rybolovu doprovází? Proč už není chlapci dovoleno, aby se vydával na moře spolu se starcem? Jakým způsobem je popsáno starcovo rybářské vybavení? Z jakého důvodu podle vás nemůže starý rybář Santiago ulovit ani jedinou rybu? Je to osud? Náhoda? Smůla? Popište vnější vzhled starce a dejte jej do souvislostí s jeho charakterem. Proč vypadají starcovy oči (v kontrastu s ostatním popisem jeho vzhledu) ,,vesele a nezkrušeně“? Víte, jak příběh končí? V čem je starcův příběh symbolický? Definujte novelu. Aplikujte Hemingwayovu ,,metodu ledovce“ na toto dílo.

Řešení 84 dní Doprovází jej malý chlapec Manolin. V tom, aby doprovázel starce, mu brání jeho rodiče, jelikož starce považují za neschopného, nazývají jej smolařem. Pro chlapce tedy není výhodné, aby jezdil na ryby se starcem, když nepřivezou žádný úlovek. Starcovo rybářské vybavení je velmi staré, zchátralé, nedostačující k lovu větších ryb (např. plachta záplatovaná pytli od mouky).

Prostor pro individuální názor studenta – dlouhodobá smůla, náhoda, boj starce se sebou samým, se špatným rybářským vybavením, krutý osud… Santiago je popsán starý, vyzáblý muž s klasickými znaky staří – hluboké vrásky, kůže s hnědými skvrnami, apod. Autor zmiňuje a zaměřuje čtenářovu pozornost na jeho zjizvené ruce, což je důsledek namáhavého rybolovu pomocí lana a harpuny. Ze starcova vzhledu můžeme usuzovat na houževnatosti, se kterou se vydává na lov – ať už je to dlouhý pobyt na rozpáleném slunci na vodě, nebo úporný zápas o každou ulovenou rybu.

Popis jeho očí však nekoresponduje s ostatním vnějším popisem, oči vyjadřují jeho nezdolný životní optimismus a odhodlanost bojovat s nástrahami osudu, což se promítá do jeho zápasu s kapitálním úlovkem ,,veliké ryby“. Příběh končí tím, že stařec, zcela vyčerpán po urputném několikadenním boji o úlovek se žraloky, přijíždí v pozdní noční době do přístavu. Z úlovku mu však zbývá pouze kostra ryby. Ráno, když se probudí, jde do přístavu, kde mezitím ostatní obyvatelé vesnice obdivují jeho úlovek. Nakonec získává obdiv i úctu všech lidí ze svého okolí, kteří jej, snad pro jeho staří, zatracovali. Symboliku příběhu lze nejlépe vyjádřit výrokem samotného autora: ,,A man can be destroyed but not defeated.“ Tedy: ,,Člověk může být zničen, nikoli poražen.“ Staře představuje symbol věčného zápasu člověka s přírodou, přírodními živly, ale také se sebou samým.

Novela – prozaický žánr kratšího nebo středního rozsahu podobně jako povídka, od povídky a románu se liší tím, že se soustřeďuje na jednoduchý příběh, děj je sevřený, s menším počtem postav, v závěru bývá často překvapivý dějový zvrat, často nechybí pointa. Metoda ledovce – tvůrčí metoda, kdy podstata díla není na první pohled patrná, podobně jako skutečný ledovec, jehož část je vidět nad hladinou, kdežto jeho nejpodstatnější a největší část je ukryta ve vodě, tedy jde o jakýsi skrytý, na první pohled ne zcela patrný smysl a význam díla. V tomto případě nejde pouze o příběh starého rybáře Santiaga, význam novely je hlubší (boj člověka se živly, se sebou samým).

Gregorio Fuentes (Santiago)

Citace HVÍŽĎALA, Karel. Před padesáti lety zemřel Ernest Hemingway: Muž, který miloval smrt jako kurvu. In: Blog.aktuálně.cz [online]. 3. 7. 2011. [cit. 2013-02-26]. Dostupné z: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/karel-hvizdala.php?itemid=13635 Ernest Hemingway. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-02-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ernest_Hemingway_1923_passport_photo.TIF.jpg Ernest Hemingway. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-02-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ernest_Hemingway_1950.jpg Ernest Hemingway. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-02-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ernest_Hemingway_Signature.svg Stařec a moře. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-02-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:TheOldManGregorioFuentes.jpg

Xiphias gladius. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online] Xiphias gladius. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-02-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Xiphias_gladius1.jpg Tanzania. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-02-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:NgoroNgoro_Crater,_Tanzania,_Africa.jpg

Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová 25. 2. 2013 v Havířově.