Psychologie nadaných dětí Doc.Mgr.Šárka Portešová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
PSYCHICKÉ JEVY.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Didaktické prostředky
Obecná psychologie II
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Rodinné prostředí žáka
Charakter a projevy talentovanosti jako obecného fenoménu s aplikací na některé prvky v míčových hrách představení projektu disertační práce Katedra kinantropologie.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Otázky a dilemata. Komu? Dítě, žák, pedagog, pracovníciDítě, rodiče, pečovatelé Kde? Škola, poradenská instituceDomácí prostředí Kdy? Chování je nefunkčníNastane.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Hodnocení IVP.
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pedagogická diagnostika
Teorie vzdělávání dospělých
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Základy sociální psychologie
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Nadané děti. Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu Definice nadání: Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Pedagogická diagnostika
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Centrum Masarykovy univerzity pro nadané děti v JM kraji Šárka Portešová.
Metody psychologie III.část – testy Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele SŠ k tématu – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno –
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Pedagogická Psychologie
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Didaktické prostředky
Nadané děti.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Assessment centrum.
Sociální práce s rodinou 4
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Standardy pro základní vzdělávání
Diagnostické metody.
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Assessment centrum.
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Rodičovství biologické a pěstounské
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Psychologie nadaných dětí Doc.Mgr.Šárka Portešová, Ph.D. Osnova kurzu Psychologie nadaných dětí Doc.Mgr.Šárka Portešová, Ph.D.

Talent a nadání v historické perspektivě Pojetí nadání v historii První empirická zkoumání Francis Galton (1822 – 1911) Alfred Binet (1857 – 1911) L.M.Terman (1877-1956) Koncept IQ William Stern (1871-1938) David Wechsler (1896-1981) Jean Piaget (1896-1980) Faktorový přístup k inteligenci Charles Spearman (1863-1945) Louis.L. Thurstone (1887-1955) E.L. Thorndike Historie – talent a nadání v minulém století ve světě

Základní přístupy ke studiu nadání Modely nadání, talentu a inteligence   Základní modely J.Renzulli F. Monks A. Tannenbaum F. Gagne Vztah mezi nadáním, dovedností a (výjimečným) výkonem Wolfang Schneider prospektivní studie retrospektivní studie

Intelektově nadané děti v raném věku   Teorie kognitivního vývoje Psychodiagnostika rozumových schopností v raném věku – přednosti a nedostatky jednotlivých metod testy obecné inteligence používané u malých dětí testy neverbálních schopností vývojové škály Sternbergova kritéria nadání u malých dětí Lékařské výzkumy – morfologické a fyziologické charakteristiky Základní charakteristiky nadání u malých dětí verbální schopnosti – základní znaky paměť – typy paměti pozornost – typy u nadaných dětí aktivita orientace v prostoru + pravolevá orientace abstrakce Vliv sociálního okolí na vývoj nadání v raném věku rodiče identifikace komunikační styly v rodině Zvláštnosti vývoje Akcelerace Dysharmonický vývoj

Nadané dítě ve škole Učení – základní teorie transfer zobecňování Problémy spojené s diagnostikou asynchronního vývoje Typy nadaných dětí Problémy spojené s nudou frustrací ztrátou smysluplnosti učení trpělivostí Styly učení nadaných dětí – základní charakteristiky, diagnostika, studijní postupy vizuálně prostorový styl učení sekvenční styl učení Učitel nadaných dětí Vliv rodiny, kamarádů a mimoškolních aktivit Vliv označení (označkování) nadání na učení

Dvojité diagnózy – nadání a handicap 1. Intelektové nadání a specifické vývojové poruchy učení Problémy spojené s identifikací Diskrepance mezi testovanými schopnostmi x školním výkonem Typické diskrepance mezi jednotlivými subtesty Vztah mezi lehkými a těžkými položkami (lehkými a těžkými otázkami) Typický profil v IQ testu Psychické charakteristiky těchto dětí ve školní a testovací situaci Pozitivní kognitivní charakteristiky Další typické rozpory 2. Intelektové nadaní a Aspergerův syndrom 3. Intelektově nadané děti s ADHD  

Školsky neprospívající nadané děti Syndrom „underachievment“- definice Motivace - role motivace v nadání (Renzulliho tříkruhový model) Motivace – Maslowa teorie Socio – kognitivní teorie motivace Lokalizace kontroly Atribuční teorie, Weiner, 1974 Výkonová orientace a atribuce – vývoj Princip naučené bezmocnosti – špatný školní výsledek mimo vlastní kontrolu   Nadané děti - úsilí a schopnosti - možné motivační problémy Underachievment a závislost Závislé chování Dominantní chování Typy nadaných dětí, které podávají nízký výkon ve škole Vztah mezi úsilím a očekávaným výsledkem Časná vývojová rizika Rodiče jako modely

Identifikace nadaných dětí   Identifikace k: výběru do různých kurzů výzkumu poradenství Identifikace a jednotlivé teoretické modely Základní požadavky na úspěšnou identifikaci Fáze identifikačního procesu Skrínink Metody pro skríning- přednosti a nedostatky skupinové testy, hodnocení nadání učiteli- příklady položek a postupů, přesnosti hodnocení nadání rodiči – příklady položek a postupů hodnocení nadání ostatními dětmi hodnocení nadání samotným dítětem zjišťování bibliografických údajů Selekce Diferenciace v závislosti na typu nadání Identifikace X výběr Diagnostika rozumových schopností

Sociální a emocionální charakteristiky nadaných dětí   Základní výzkumy: Společnost SENG (Supporting emotional needs of gifted) a její poslání Možné sociální a emocionální problémy nadaných dětí, jejich výskyt a závažnost: Asynchronní vývoj Osamělost, izolace Nízké sebepojetí Vnímání sebe sama Vědomí vlastní učinnosti Sebeúcta Perfekcionismus a nadaní - Hamachek, 1978 Parker,W.D. - Typologie perfekcionismu – mezikulturní výzkumy u nadané populace Zvýšený sebekriticismus Vyhýbání se rizikům Multipotencionalita Deprese (zejm. existenciální) Exogenní problémy škola konformita x individualismus vztahy k vrstevníkům vztahy v rodině

Vzdělávání nadaných Modely Základní přístupy ve světe a u nás Výhody a nevýhody jednotlivých přístupů

Základní literatura

Vyberte dvě oblasti, kterým chcete věnovat největší pozornost Talent a nadání v historické perspektivě Základní přístupy ke studiu nadání Modely nadání, talentu a inteligence Intelektově nadané děti v raném věku Nadané dítě ve škole Dvojité diagnózy – nadání a handicap Školsky neprospívající nadané děti Identifikace nadaných dětí Sociální a emocionální charakteristiky nadaných dětí Vzdělávání nadaných žáků