IC3 22. 9. 2014 Věnovat soustředěnější pozornost hloubce konceptové analýzy probírané situace, „zpomalit“ proces analýzy, více jej opírat o rozbor oborových.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Metodologie historického výzkumu volného času
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
PSYCHICKÉ JEVY.
Hodnoty a vzdělávání Kamil Činátl, Ph.D. FFUK, ÚSTR.
Teorie a výzkum v oborových didaktikách
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
XII. ročník konference ČAPV
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Konceptová analýza Analýza obsahové transformace ve výuce a jejích strukturních opor – obsahová jádra – jádrové činnosti.
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Struktura výuky.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
Koncept násobení Didaktika se má vyznat v tom, jak se v kontextu kultury transformuje subjektivní obsah mysli prostřednictvím vyučování a učení.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Lubomír Valenta Národní centrum Europass ČR Národní ústav odborného vzdělávání Europass v kontextu uznávání neformálního učení (Třetí odborné setkání projektu.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Zajímavosti z konference GIREP Vojtěch Žák KDF MFF UK.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Kultura a jednání v didaktice Ke knize M. Skovajsy (2013) Struktury významu. Kultura a jednání v současné sociální teorii. Praha: SLON.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Mezi oborem a didaktikou aneb o problému „teorie praxe“ ve vzdělávání učitelů.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Mentální reprezentace
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Pedagogické disciplíny
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Kariérní řád a motivace k dalšímu vzdělávání učitelů
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
SEMINÁŘ Mgr. Karolina BOSTLOVÁ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konstruktivismus Zora Syslová.
Psychologie učení.
Kurikulum: obsah školní edukace
Zkoumání kvality výuky
Hodnocení procesu vzdělávání prostřednictvím sledování výuky
Studijní obory Speciální edukace bezpečnostních složek Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek.
Transkript prezentace:

IC3 22. 9. 2014 Věnovat soustředěnější pozornost hloubce konceptové analýzy probírané situace, „zpomalit“ proces analýzy, více jej opírat o rozbor oborových a nad-oborových konceptů.

Obsahově zaměřený přístup – úcta k pojmu a textu (teoretické východisko a centrální kategorie pro 3A) Obsah – vše, co lze uchovávat v paměti subjektu a intersubjektivně sdílet prostřednictvím artefaktů / výrazů. Obsah – potence interpretování významů Transformace obsahu – přiřazení s významovou ekvivalencí („text k textu“) A  B, A je rovnocenné B, A je B /// /// ///  9; 9  3 + 3 + 3; 9  3 * 3, 9  32 Slavík, Chrz, Štech et al. 2013, s. 47 – 60 logické operace infralogické operace

Transformace obsahu OBSAH jako konstrukt, který spojuje:   PX PY R Q X Q Y Q SUBJEKTIVNÍ MODALITA obsah v psychice INTERSUBJEKTIVNÍ MODALITA obsah v sociální interakci OBJEKTIVNÍ MODALITA obsah ve fyzickém světě kontext: kultura, obor OBSAH jako konstrukt, který spojuje: subjektivitu (představa, prekoncept – „obsah v hlavě“) intersubjektivitu (význam, pojem – „společný obsah“, kontext) objektivitu (fenomén, výraz – „obsah jako možnost“). TRANFORMACE/REKONSTRUKCE OBSAHU jako pohyb obsahu „mezi hlavami, kontextem a věcmi“ DIDAKTICKÁ ZNALOST OBSAHU jako subjektivní potenciál učitele pro didaktickou transformaci/rekonstrukci obsahu KONCEPT/PREKONCEPT jako analytické jednotky obsahu (Slavík, Chrz, Štech et al. 2013)

Základní analytické jednotky studia obsahu: koncept – prekoncept Koncept – interpretační a zážitkové pole výrazu; intersubjektivní podmínka prekonceptu Prekoncept – subjektivní podmínka konceptu (koresponduje s představou)

Didaktická transformace obsahu – dynamika teorie pro 3A Kontext přirozené zkušenosti fenomén Didaktický metajazyk Kontext oboru koncept proces učení EXPERT žákovi blízká výrazová struktura žákovi vzdálená výrazová struktura OBSAH ŽÁK UČITEL proces vyučování prekoncept KONTEXT KULTURY Schéma „významového kanálu“ didaktické transformace obsahu van DIJK, E. M.; KATTMAN, U. A research model for the study of science teachers’ PCK and improving teacher education. Teaching and Teacher Education, 2007, 23, s. 885-897. ISSN 0742-051X. JELEMENSKÁ, P. ; SANDER, E ; KATTMANNN, U. Model didaktickej rekonštrukcie : Impulz pre výzkum v oborových didaktikách. Pedagogika, 2003, 53, č. 2, s. 190 – 201. ISSN 3330-3815. SLAVÍK, J.; JANÍK, T. Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání. Pedagogika, 2007, 57, č. 3, s. 263 – 274. ISSN 3330-3815.

Model hloubkové struktury výuky (nástroj 3A) teoretický model pro realizaci výzkumu „svět“ a symbolické systémy – konstrukty Model reprezentuje logické a funkční vztahy mezi cíli – obsahem – činností žáků „tělo a neuronální události“ – konstituenty

Konceptová analýza Poznávací překážky ONTODIDAKTICKÁ ANALÝZA UČIVA – POJMU X PSYCHODIDAKTICKÁ ANALÝZA ŽÁKOVSKÝCH PREKONCEPTŮ VÝSTUPY, CÍLE, KLÍČOVÉ KOMPETENCE Hodnocení Vyučovací situace ŠTECH, S. (2003) s. 66 – 85

KONCEPT Obsahový konstituent Výrazový konstrukt (Janík & Slavík 2009) Přírůstek 1, 2, 3… n  potenciálně proměnlivá vlastnost. Schéma percepčního Gestaltu extenze: [1]   [2]   [3]  …[n] RŮST ZVĚTŠOVÁNÍ ZRÁNÍ ZVYŠOVÁNÍ POČTU  veličina délky, objemu apod. [1]o  [2] O  [3] O …[n] Přírůstek 1, 2, 3… n. [1] /  [2] //  [3] /// …[n] Intenzionální významy intenzionální rozvíjenízhušťování Extenzionální významy extenzionální dekonstrukce Výrazový konstrukt Obsahový konstituent KONCEPT (Janík & Slavík 2009)

symbolické systémy – notace Koncept ZVUK symbolické systémy – notace

Hloubková konceptuální struktura obsahu Zvuk Rychlost Měření Procedurální znalost Hodnotit Konceptuální znalost Fenomén VLASTNOST SUBSTANCE Srovnávání podle všeobecného ekvivalentu Fyzika Intenzita Krása Hodnocení Hudební výchova Srovnávání podle subjektivního ekvivalentu Aplikovat Tvořit Znalost faktů ČINNOST Ukázka z videozáznamu výuky fyziky (virtuální hospitace)

Transdukce – intersubjektivní transformace obsahu (Slavík, Chrz, Štech et. al. 2013, s. 45 – 81)