Hodnocení činností v Tv a sportu 1.Testováním a měřením. 2.Posuzováním. Motorický test je standardizovaný postup (zkouška), jehož obsahem je pohybová činnost a výsledkem je číselné vyjádření průběhu či výsledku této činnosti.
TESTOVÁNÍ tedy znamená: 1. provedení zkoušky ve smyslu procedury 2. přiřazování čísel, ve smyslu měření Motorický test (popř. testová baterie) je nejčastěji užívanou diagnostickou metodou pro zjišťování úrovně motorických (výkonnostních) předpokladů. Od jiných zkoušek se testy odlišují standardizací a statistickým přístupem k vyjádření a vyhodnocení výsledků,jež nazýváme testové skóre.
Standardizace znamená: zaručenou reprodukovatelnost testu (objektivitu) zajištěnou validitu (platnost) a reliabilitu(spolehlivost) vypracovaný systém skórování a hodnocení testových skóre zpravidla pomocí testových norem Tedy: test by byl dokonale objektivní, pokud by různí examinátoři dospěli při testování stejných osob ke stejným výsledkům a při opakovaném provedení přináší stejné či velmi podobné výsledky (metoda test-retest). Tedy: test skok daleký z místa jistě podává validní (platnou) informaci o úrovni dynamické síly dolních končetin skokana na lyžích, ale zřejmě informaci málo platnou (validní) pro lukostřelce.
Struktura motorických testů Z hlediska zaměření Testy základní výkonnosti (člení se na testy motorických schopností a testy motorických dovedností) Testy sportovní výkonnosti (speciální testy pro jednotlivé sporty) Testy pohybového nadání(docilita) Z hlediska místa provádění laboratorníterénní Z hlediska testovaných osob individuálnískupinové Testy mohou být realizovány jako jednotlivé testy nebo v podobě testových systémů.Testové systémy jsou složeny z většího počtu samostatně skórovaných testů, tvořících celek.
Druhy testových systémů: Testová baterie…jednotlivé testy jsou standardizovány společně, jejich výsledky se kumulují a tvoří skóre baterie : a) testové baterie homogenní,konstruují se za účelem zvýšení reliability b) testové baterie heterogenní,jejich smyslem je zvýšení validity výpovědi o tom,co je cílem testování Testový profil…volnější seskupení samostatně standardizovaných a skórovaných testů, společný výsledek se neuvádí.Testy zařazené do profilu jsou validovány samostatně,samostatně jsou i skórovány.
Posuzování a škálování Škálování = hodnocení motorických jevů jež nejsou přístupné měření či testování Kvalitativní Kvantitativní Posuzování (rating) = odhad určitého znaku nějakého jevu
Předmět posuzování Proces posuzování - 1. cílené posuzování - 2. odborné posuzování - 3. rozhodování
Vybrané posuzovací techniky Kontrolní seznam (kumulativní posuzovací škála) Posuzovací škály (grafické, numerické)
Přihrávka: 1. dobrá - letí- li do útočného pásma, ve směru nahrávače (do výš jeho ramen) a lze pokračovat ve hře 2. špatná - hra pokračuje 3. zkažená – chyby při přihrávce – bod soupeře Nahrávka: 1. dobrá – může-li smečař útočit a letí-li alespoň 1,5 m od sítě 2. špatná – hra pokračuje 3. zkažená – bod pro soupeře Útočný úder 1. výborný – dosažen bod 2. dobrý – letí-li do pole soupeře o když tečuje bloky 3. zkažený – dosažen bod pro soupeře 4. špatný – nezdařený úder, ale hra pokračuje Blok 1. výborný – dosažen bod 2. dobrý – blok se nedopustil chyby, hra pokračuje 3. zkažený – soupeř dosáhl bod 4. špatný – blok není postaven, míč sražen mimo hřiště, míč jde prudce do vlastního hřiště (ve všech případech hra pokračuje)
Má podobu úsečky s vyznačeným hodnocením Ne mírně středně značně ano Grafická škála
Vybrané posuzovací techniky Párové srovnávání Třídění do skupin Kolektivní posuzování Kontrolní seznam (kumulativní posuzovací škála) Posuzovací škály (grafické, numerické) Uspořádání do pořadí
Chyby při posuzování Halo- efekt Vliv známosti Logická chyba Chyba kontrastu Chyba přísnosti a benevolence Chyba centrální tendence Chyba tradice Aktuální psychický stav
Athény 2004 Jang Te-jong (KOR) Paul Hamm (USA) Lenka Šmídová (CZE) Michal Martykán (SLK) Erki Nool (EST) etc.