Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekologické indikátory
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ekologické faktory – zdroje a podmínky existence
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Vztahy mezi organismy a prostředím
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
EKOLOGIE.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Abiotické podmínky prostředí
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 08 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Rozsah.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7,01 Anotace: Správně definuje probírané pojmy, seznamuje s počátky vzniku života. Vzdělávací oblast: Vznik života na Zemi Autor:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 2. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Části rostlinného těla.
EKOLOGIE.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_417.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – hydrosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu2 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník2.,3. Anotace.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu15 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu3 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu14 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 31. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
22.. * biodiverzita Ekologická přizpůsobivost teplota množství světlamnožství potravy množství soli množství 0 2 nepříznivé podmínky vedoucí ke.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Přizpůsobení živočichů prostředí
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_01 Název materiáluZákladní.
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Ekologické faktory zdroje a podmínky existence
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
2 AUTEKOLOGIE.
Ekologické pojmy.
Abiotický faktor teplo
Ekologická valence.
Krajina – vymezení pojmu, typy krajin
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_ 502 Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Základy ekologie Téma: EKOLOGIE II. (ekologická valence) Metodický list/Anotace: Žáci se seznámí s vymezením pojmů ekologická valence, minimum, optimum, maximum v rozmezí sledovaných podmínek prostředí, s pojmy euryvalentní a stenovalentní. Pochopí vlastnosti a význam organismů s různou ekologickou valencí. Zdroje: uvedeny na konci prezentace

EKOLOGIE II. Ekologická valence RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

EKOLOGICKÁ VALENCE Jsou organismy ve svém přežívání závislé na změnách podmínek prostředí? Setkali jste se s případem negativního vlivu změn prostředí na přežívání organismů? http://www.arianepro.cz/acz/index.php/ekologie.html

EKOLOGICKÁ VALENCE Je to rozmezí podmínek, za kterých je organismus schopen žít Dá se formulovat také jako schopnost organismu přizpůsobit se podmínkám prostředí Je vymezena hranicemi Minimum = nejnižší hodnoty podmínek, za kterých organismus ještě dokáže přežít Optimum = nejlepší hodnota podmínek prostředí pro přežití organismu Maximum = nejvyšší hodnota podmínek, za kterých orgaismus ještě přežívá Vzájemný vztah měnících se podmínek prostředí a prosperity organismu graficky znázorňuje Gaussova křivka http://www.mineralogie-puchnerova.estranky.cz/clanky/ekologie/abioticke-faktory.html

EKOLOGICKÁ VALENCE Organismy mají různou šířku ekologické valence Druhy, které snášejí jen malý rozsah kolísání podmínek prostředí mají ekologickou valenci úzkou a nazývají se stenovalentní (stenoekní) Takové druhy mohou sloužit jako bioindikátory Druhy se schopností snášet velké kolísání podmínek prostředí jsou euryvalentní (euryekní) Druh lze takto charakterizovat i ve vztahu k jedinému sledovanému faktoru prostředí Např. ve vztahu k teplotě rozenáváme druhy stenotermní a eurytermní http://ziva.avcr.cz/2004-3/lisejniky-jako-bioindikatory.html

EKOLOGICKÁ VALENCE Jeden organismus může tolerovat pro jednotlivé faktory prostředí jejich kolísání v různé míře Např. určitá rostlina může být tolerantní vůči kolísání teplot, ale nemusí snášet kolísání salinity Tato rostlina bude eurytermní, ale zároveň stenohalinní Druh přežívá v prostředí tehdy, když žádný z faktorů prostředí nepřekročí hranice ekologické valence = Liebigův zákon minima Faktor, který může nejsnadněji překročit hranice ekologické valence druhu = limitující faktor http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id21432/

EKOLOGICKÁ VALENCE – K ZAMYŠLENÍ Dokážete jmenovat stenovalentní druh nebo skupinu organismů (viz. bioindikátor)? Jmenujte euryvalentní druh (druhy) organismů. Mohou některé z těchto druhů ovlivňovat lidskou společnost (hospodářsky, epidemiologicky…)? Je člověk euryvalentní nebo stenovalentní? http://cit.vfu.cz/vet-ekologie/rozdeleni_skudcu/hlodavci/potkan_obecny.htm

EKOLOGIE II. – ZDROJE PUCHNEROVÁ. Mineralogie. [online]. [cit. 2012-09-26]. Dostupné z: http://www.mineralogie-puchnerova.estranky.cz/clanky/ekologie/ Ariane a ekologie. [online]. [cit. 2012-09-26]. Dostupné z: http://www.arianepro.cz/acz/index.php/ekologie.html Potkan obecný. [online]. [cit. 2012-09-26]. Dostupné z: http://cit.vfu.cz/vet-ekologie/rozdeleni_skudcu/hlodavci/potkan_obecny.htm AMSTRUP, Steve. Medvěd lední. [online]. [cit. 2012-09-26]. Dostupné z: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id21432/ SKALKA, Michal. Lišejníky jako bioindikátory. [online]. [cit. 2012-09-26]. Dostupné z: http://ziva.avcr.cz/2004-3/lisejniky-jako-bioindikatory.html