Nestabilita Řecka a Evropské unie v kontextu světové finanční krize

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konec recese v ČR? David Marek listopad Přehled témat •Krátké ohlédnutí za dvěma recesemi v rychlém sledu •Jak je na tom česká ekonomika dnes •Pohled.
Advertisements

Evropa 2020 Integrované směry
Kam kráčí eurozóna Trutnov,
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Strategie Evropa 2020 ve světle krize Seminář Zastoupení EK a Informační kanceláře EP, Praha, Jan Král Odbor koordinace evropských politik.
Euro-krize a cesty ven Jan Bureš, Hlavní ekonom Era Poštovní Spořitelny.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Veřejný dluh a Barro-Ricardova hypotéza
Bankovní unie JUDr. Zuzana Vostrá, Ph.D..
Vypracoval: Štěpán Bill
Mezinárodní finanční instituce
FINANČNÍ A HOSPODÁŘSKÁ KRIZE BIVŠ. Počátky krize srpen 2007 !!! Předchází období rychlého růstu úvěrů, nízkých rizikových prémií, růstu cen aktiv a bobtnající.
1 Na NERVu o EURu Oldřich Dědek Ministerstvo financí prosinec 2011.
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
EVROPA 2020 VLADIMÍR DLOUHÝ. Jedna okamžitá priorita Strategie pro překonání krize Reforma finančních systémů Rozpočtová konsolidace pro dlouhodobý růst.
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
EU jako příležitost pro investory Petr Zahradník EU Office České spořitelny.
Ekonomika a ekonomie Evropské unie Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Investice 2011 – Tsunami na finančních trzích? David Navrátil.
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Ruská federace x WTO a OECD
Hospodářský rozvoj II. Vladan Hodulák.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Financování kapitol státního rozpočtu II
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Měnový kurz.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Mezinárodní finance a rozvoj
Mezinárodní finance a rozvoj Vladan Hodulák. Osnova Měnový×finanční systém Měnový×finanční systém Kapitálové toky Kapitálové toky Dluhová krize RZ Dluhová.
Koordinace hospodářských politik v EU BIVŠ. Hospodářské politiky v EU SPOLEČNÉ – např.: měnová, zemědělská, obchodní, dopravní KOORDINOVANÉ – např.: fiskální,
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Dopady CMU na reálnou ekonomiku a související změny ve fungování finančního trhu Rozvoj a inovace finančních produktů /2/2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Příčiny a důsledky hypoteční krize. Finanční krize – příčiny; hypoteční krize pád nadhodnocených akcií internetových firem většina společností.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu intersociální problémy Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Společná měnová politika RNDr. Oldřich Hájek. Společná měnová politika Období po druhé světové válce Evropská platební unie Marshallův plán Vzájemný směný.
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Rozpočtová a fiskální politika
Jednotná měnová politika
Nástroj změny v místním prostředí
Rozvoj inovací v EU.
Nástroj změny v místním prostředí
Rozpočtová a fiskální politika
Nástroj změny v místním prostředí
Rozpočtová a fiskální politika
Rizika českých veřejných financí
Evropská ekonomika: společně jsme silnější
Transkript prezentace:

Nestabilita Řecka a Evropské unie v kontextu světové finanční krize Ing. Josef Abrhám, Ph.D.

Způsoby reagování na důsledky finanční krize Fiskální politika a Pakt stability a růstu Lisabonská strategie Zlepšená kontrola národních ekonomik Čerpání prostředků z kohezních fondů EU Finanční instituce EU: Evropská investiční banka, Evropská banka pro obnovu a rozvoj Program stabilizace platební bilance Evropský stabilizační mechanismus Spolupráce mezi domácími a zahraničními institucemi bankovního a finančního dohledu Iniciativa bankovní spolupráce (Bank Co-ordination Initiative) Politická reakce Finanční podpora Spolupráce

Dopad krize na Řecko a vybrané členské země EU Zpomalení ekonomik ostatních členských států, vliv na ekonomiky NMS, slabá zahraniční poptávka Zhoršení bilance veřejných financí Odliv kapitálu, pokles produkce Zpřísnění podmínek finančního trhu, rostoucí rozdíly v úrokových sazbách Nárůst rizikových prémií (CDS spreads)

EU podpora platební bilance Některé členské země čelily velkým krátkodobým finančním potřebám, společně s rozsáhlými externími imbalancemi a velkým zadlužením EU střednědobá asistence je dostupná na pomoc k zamezení krize platební bilance, za podmínek silných politických (fiskální politika, měnová politika) závazků k nastolení opětné rovnováhy Finanční asistence je poskytnuta v kontextu širšího mezinárodního finančního balíku

Použití BoP mechanismu před krizí Rok Země Částka Mechanismus 1974 Itálie 1.16 mld UA (1) 1.4 mld USD Střednědobá finanční asistence z r. 1971 1976 1.1 mld USD   Community loan mechanism Irsko 0.5 mld DEM (2) 0.2 mld USD 1977 0.5 mld USD EK půjčka (Community loan mechanism) 1983 Francie 4 mld ECU (3) 3.6 mld USD 1985 Řecko 1.75 mld ECU 1.3 mld USD 1991 2.2 mld ECU (4) 2.7 mld USD Střednědobá finanční asistence z r. 1988 1993 8 mld ECU (5) 9.4 mld USD (1) Jednotky účtování, Units of account (1UA = 1.2 USD) (2) 1976 roční průměr 1USD = 2.5173 DEM (3) Roční průmer 1ECU = 0.91065 (1983), 0.768403 (1985), 1.239107 (1991), 1.170828 (1993) (4) Ve 3 dávkách. Jen první instalment 1000 mil. ECU vyčerpán, v dubnu 1991. (5) Ve 4 dávkách. Jen první dva instalmenty každý ve výši 2,000 mil. ECU byly čerpány v březnu a listopadu 1993.

NMS které obdržely EU BoP asistenci Balance-of-payments assistance   Maďarsko Lotyšsko Rumunsko Celková částka EUR 20 mld EUR 7.5 mld EU (Art. 119) - Instalment 1 - Instalment 2 EUR 6.5 mld EUR 2 mld EUR 3.1 mld EUR 1 mld EUR 5 mld EUR 1.5 mld IMF EUR 12.5 mld EUR 4.9 mld EUR 2.3 mld EUR 1.7 mld EUR 12.95 mld Ostatní mezinárodní instituce > EUR 0.4 mld Bilaterální půjčky --- < EUR 2.3 mld (1) Půjčky od Skandinávských zemí (DK, EE, FI, NO, SE) ≈ EUR 1.9 mld, CZ, PL ≈ cca EUR 0.4 mld.

MoU podmínky (Conditionality measures) Podmínky fiskální a strukturální, finanční sektor Fiskální konsolidace Fiskální vládní reforma Posílení fiskální governance, Zlepšení veřejného finančního managementu – k vyvarování se budoucích nepřiměřených expansivních politik Dohled a regulace finančního sektoru Prudence a dohled – garance stability bankovního a finančního sektoru ve střednědobém až dlouhodobém měřítku, navození opětovné konfodence bankovního sektoru. Structurální reformy Naplnění těchto podmínek je sledováno a EFC je informováno EK před vydáním každého z instalmentů. EFC je také informováno o možném refinancování půjček nebo o změně podmínek.

Program pomoci Řecku Záchranný balíček 110 mld. EUR 80 mld. EUR bilaterální půjčky členských států 30 mld. EUR – MMF Půjčka na 3 roky – roční úrok 5 % Zaručena ECB Podmíněnost přijetím reforem – hodnocení čtvrtletní

Možnosti řešení řecké situace Státní bankrot Vystoupení z eurozóny Poskytnutí dluhu Mají státy eurozóny povinnost financovat řecké dluhy??? Nutnost komplexního stabilizačního plánu Zesílení koordinace hospodářských politik v rámci EU

Evropský stabilizační mechanismus Nutnost stabilizace finančních trhů PIIGS – splatné dluhopisy 695 miliard eur letos, 502 miliard eur příští rok 750 mld. EUR 500 EU, 250 MMF 440 mld. EUR – záruky, 60 mld. úvěry

Nástup “Evropy“ do nového tisíciletí

Kdy Čína, Indie, Rusko a Brazílie doženou vyspělé ekonomiky Kdy Čína, Indie, Rusko a Brazílie doženou vyspělé ekonomiky? (podle hodnoty HDP) Zdroj: Goldman Sachs Zdroj: Goldman Sachs Zdroj: Goldman Sachs

Zdoj: EUROSTAT

Tři hlavní priority nové strategie

Konkrétní cílové ukazatele Zvýšit zaměstnanost na 75 % Investice do V a V na 3 % Snížit emise o 20 %, zvýšit podíl obnovitelných zdrojů o 20 %, zvýšit energetickou účinnosti o 20 % Snížit podíl dětí s předčasně ukončenou docházkou na 10 %, zvýšit podíl vysokoškolsky vzdělaných ve věku mezi 30-34 na 40 % Snížit o 25 % podíl Evropanů postižených chudobou