Tisková konference Sdružení ČESMAD BOHEMIA „JEDEME V TOM SPOLU“ Tisková konference Sdružení ČESMAD BOHEMIA 8.3.2006
Prezentující Ing. Vladimír Starosta, prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Ing. Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA RNDr. Tomas Raiter, obchodní ředitel STEM/MARK
ČESMAD BOHEMIA Největší sdružení dopravců, podnikajících ve vnitrostátní i mezinárodní nákladní a osobní silniční dopravě Sdružuje cca 1 800 podnikatelských subjektů s téměř 20 000 vozidly Člen Mezinárodní unie silniční dopravy IRU se sídlem v Ženevě, prostřednictvím které má možnost se vyjadřovat a ovlivňovat legislativu EU
Sdružení ČESMAD BOHEMIA Ing. Vladimír Starosta prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA
Legislativní lobby 2005 Zákon o provozu na pozemních komunikacích bodový systém (nerovnoprávné postavení) zákazy jízdy zákaz předjíždění kamionů Zákon o dani silniční slevy pro vozidla Euro 2 – 40%, Euro 3 a vyšší – 48% Zákon o pozemních komunikacích separátní přefakturace mýta ze zákona
Situace v silniční dopravě Nejhorší za posledních 15 let Minimální podpora vlády oboru silniční dopravy Ekonomická krize dopravců vysoké ceny nafty a rostoucí provozní náklady problémy s cash flow (splatnosti 60 dní+) nezdravá konkurence na trhu díky absenci státního odborného dozoru infrastruktura je priorita jen na papíře obor na okraji společnosti, přitom uspokojuje potřeby většiny obyvatel populismus stupňovaný volbami (příklad Bursík)
Silniční doprava - řešení Nevzdáváme se odpovědnosti za bezpečnost a ekologii Od motoristů stát ročně vybere min. 100 mld. Kč – proč stále jezdíme po tankodromu? zvýšení přídělu ze spotřební daně na výstavbu silnic a obchvatů na 50% kontrola kvality a efektivity výstavby Uznání přínosů pro ekonomiku a uspokojení potřeb občanů chceme mít plné hypermarkety??? stavíme stále nové průmyslové zóny
Vnímání kamionové dopravy veřejností ČR Kvantitativní výzkum Vnímání kamionové dopravy veřejností ČR Tomáš Raiter obchodní ředitel STEM/MARK
Základní informace Cílem výzkumu bylo zjištění názorů veřejnosti na kamionovou dopravu, především hodnocení kamionové dopravy u nás a možnosti jejího nahrazení Bylo využito metody kvantitativního výzkumu a CATI dotazování Dotazování se zúčastnilo přes 600 respondentů
Kamionová doprava Naprostá většina populace (90 %) souhlasí s názorem, že kamionová doprava nepřiměřeně zatěžuje dopravu a měla by se výrazně omezit Téměř polovina populace se při jízdě osobním automobilem cítí často omezena jízdou kamionu 40 % respondentů vnímá kamionovou dopravu negativně a nesouhlasí s její nenahraditelností
Názory na kamionovou dopravu
Nahrazení kamionové dopravy Dvě třetiny respondentů se domnívají, že kamionovou dopravu lze účelně nahradit železniční dopravou, případně kombinací dopravy kamionové a železniční Jen 25 % veřejnosti si myslí, že kamionovou dopravu nelze nahradit Více než polovina respondentů by nebyla ochotná podpořit opatření ke snížení kamionové dopravy (speciální daň, která by způsobila růst ceny zboží; omezení osobní spotřeby)
Nahrazení kamionové dopravy
Nahrazení kamionové dopravy
Nahrazení kamionové dopravy
Názory veřejnosti Kamiony devastují silnice – 96 % Kamiony jsou neekologické – 66 % Kamiony havarují výjimečně, avšak s většími důsledky – 66 % Kamiony způsobují stále více nehod – 66 % Kamiony neznečišťují ovzduší více než osobní doprava – 33 %
Názory veřejnosti Řízení kamionu je těžké a nemá takové možnosti jako osobní vozy – 74 % Zásobování obyvatel zbožím je na kamionech zcela závislé – 61 % Kamiony jsou nezbytné pro růst české ekonomiky – 64 %
generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA „Jedeme v tom spolu“ Ing. Martin Špryňar generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA
Cíle projektu „Jedeme v tom spolu“ Seznámit veřejnost s objektivním pohledem na kamionovou dopravu Přesvědčit veřejnost o pozitivních přínosech silniční dopravy Předejít populistickému zneužívání nákladní dopravy v politickém boji Vyvrátit zažité mýty o kamionové dopravě
K jiným řidičům se chovají bezohledně. Kamiony devastují silnice. Kamiony jsou neekologické. Způsobují stále více dopravních nehod.
Proč kamionová doprava? nezastupitelný přínos pro růst české ekonomiky zásobování obyvatelstva je na kamionové dopravě zcela závislé rychlý a levný způsob dopravy není svázaná jízdními řády a neměnnými cestami 100% pokrytí daných oblastí schopnost adaptovat se na výrobní rytmus spojují místa nejkratší cestou
Proč ji nelze nahradit? i v případě růstu železniční přepravy zboží o 50 % v zemích EU (což je velice nepravděpodobné), by byl provoz těžkých vozidel snížen o 3 %, celkový silniční provoz o 0,2 % 90 % nákladů je přepravováno místně, k čemuž se železnice nehodí v železniční dopravě dochází k velkým časovým prolongacím a nedokáže se flexibilně přizpůsobit výrobním požadavkům Zdroj: Konference EP o dopravní politice, Ari Vatanen, Malcolm Harbour, červenec 2005
Mýtus: „Kamiony způsobují stále více dopravních nehod s tragickými následky (zdroj: Policie ČR)“ zvýšená intenzita dopravy (dle MD nárůst počtu nákladních automobilů 12%, dálnice 21% od vstupu do EU) – intenzita dopravy roste rychleji než nehody usmrcení zaviněné řidiči nákladních vozidel – 136 osob = 12% (od dodávek po kamiony) rok 2005 – pokles o 18 osob (-11,7%) rok 2005 – vozidla nad 10 tun – 61 usmrcených osob = 5,4% vozidla do 3,5 tuny – 51 usmrcených osob 63 osob usmrcených cizinci
Mýtus: „Kamiony jsou neekologické“ EURO rok Emise škodlivin g/kWh CO HC NOx částice 1 1992 4,5 1,1 8,0 0,36 2 1998 4,0 7,0 0,15 3 2000 2,1 0,66 5,0 0,10 4 2005 1,5 0,46 3,5 0,02 5 2008 2,0
Mýtus: „Kamiony jsou neekologické“ rozdíl Euro 1 vers. Euro 5 CO pokles o 66,7% HC pokles o 58,2% NOx pokles o 75% částice pokles o 94,4% průměrné stáří tahačů je 8-9 let průměrné stáří osobních vozidel je 13-14 let
Informace o kampani Doba trvání Cílové skupiny 1. fáze březen 2006 (billboardy, tisk, ČS) PR celý rok 2006 (analýzy, statistiky, studie) www.jedeme-v-tom-spolu.cz Cílové skupiny Aktivní řidiči Média a novináři Politická reprezentace
Děkujeme za pozornost! www.jedeme-v-tom-spolu.cz