Imaginace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Řeč, jazyk, mluva.
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
„Test“ schopnosti imaginace
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Kondiční příprava hráče baseballu
Komunikace.
Technická, taktická a psychologická příprava
Muzikoterapie.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
v pedagogické diagnostice
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Imaginace. Řízené představy a hudba je široce uznávaný muzikoterapeutický přístup. Je zcela v souladu s prověřenými postupy léčitelských rituálů mnoha.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Regulace úzkosti ve sportu
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Obrazotvornost či představivost
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Zuzana Ježková Martina Drozdová Tereza Smejkalová Renata Světlíková
Motivování klientů k změně ve vazební věznici Lidija Pilat Sdružení Podané ruce,o.s.Brno.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
osob s mentálním postižením
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
Základní techniky muzikoterapie. Základní techniky MT Improvizace, individuální i skupinová, je významnou projektivní technikou sebevyjádření.. Hudba.
Metoda ohniskových skupin
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
9. Heterogenní a homogenní skupiny
ARTETERAPIE.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_076 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název práce:
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
UČENÍ.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Sebepoznání a sebepojetí
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
Kompozice a poslech.
Kompozice a poslech.
Transkript prezentace:

Imaginace

Imaginace Řízené představy a hudba je široce uznávaný muzikoterapeutický přístup. Je zcela v souladu s prověřenými postupy léčitelských rituálů mnoha tradičních kultur. Jde o naslouchání hudbě v uvolněném stavu s cílem povzbudit představivost, vnímání symbolů a pocitů. Má podpořit kreativitu, zprostředkovat uzdravující zážitky a zvýšit porozumění vlastní osobě. S představami je možné pracovat v tichu, ale s hudbou se tato práce mnohonásobně usnadní.

Relaxace před imaginací Práce s hudbou a představivostí vyžaduje přípravu, která začíná progresivní relaxací. Ležíme na zádech se zavřenýma očima. Soustředíme se na svůj dech a postupné uvolňování svalového napětí. Terapeut přitom může slovně vést klienty k postupnému uvolňování jednotlivých částí těla. Schopnost klientů zcela se při relaxaci uvolnit je třeba postupně trénovat. K relaxaci je vhodná klasická instrumentální hudba, která svým charakterem není příliš dramatická. Vhodná délka trvání je deset až dvacet minut. Důležitý je také terapeutův klidný a příjemný hlasový projev, v ideálním případě sladěný s hudbou.

Slovní vodítko při imaginaci Slovní vodítko by se mělo odvíjet od příjemného, bezpečného místa. Druhá projektivní fáze řízené představivosti by měla být otevřenější.Slovní pokyny mohou obsahovat prvky, které umožní účastníkům vyrovnávat se s různými projektivními úkoly. Slovní pokyny by měly být co nejjednodušší, nejjasnější a co nejméně direktivní. Měly by poskytnout promítací plátno, na které si může účastník promítnout svůj vnitřní svět. Charakter slovního projevu by měl korespondovat s charakterem hudby.

Výběr hudby k imaginaci Představy člověka mnohem více souvisejí s jeho vnitřním naladěním než s konkrétním hudebním podnětem. Samotná hudba nemůže vyvolat úzkost nebo smutek, ale boří obranné valy, které brání, abychom si jej uvědomovali. Hudba podněcující představivost slouží jako katalyzátor a pomůže ujasnit si pocity spojené s aktuálními problémy. Vhodná je spíše instrumentální než vokální hudba. Uklidňující hudba je vhodnější k podpoře zkoumání vlastního nitra a představ než hudba povzbuzující a výslovně rytmická.

Možné obtíže při imaginaci Obtíže s uvolněním a relaxací. Je třeba delší dobu nacvičovat pouze uvolňovací fázi – postupný autogenní trénink. Obtíž opustit bezpečné místo. Jít do neznáma a podstoupit riziko, se může zdát až příliš hrozivé. Opakované zablokování v této fázi, může být součástí individuální terapie. Ohrožující představy. Klient by měl být upozorněn, že je v takovém případě možné otevřít oči a působení představ zmírnit.

Reflexe imaginace Všechny zážitky a výzvy z hudby a představ se začínají sdělovat až po doznění hudby v zpracovávají se spolu se zkušenostmi skupiny. Je třeba získat reakce od všech členů skupiny, nejen od těch, kteří se hlásí. Je možné zkoušet rozvíjet myšlenky účastníků vyplývající ze zážitků při imaginaci a pomáhat jim lépe rozumět pocitům. Někdy je možné identifikovat společné problémy a témata, která účastníci prožívají. Terapeut musí být otevřený a nepředpojatý k pocitům, které mohou být vyjadřovány a sdíleny. Je třeba ujistit účastníky, že se jejich zážitky a pocity budete zabývat a mohou být řešeny v terapii.