MUDr. Alena Šteflová, PhD

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
ECVET v Programu celoživotního učení
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Koncepce péče o staré občany
Protidrogová politika v EU a v ČR Blanka Korčišová Viktor Mravčík Jůnův statek
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Otevřená metoda koordinace - příležitost pro samosprávy? Milena Jabůrková Svaz měst a obcí ČR.
„Budování rozvojového partnerství za účelem posílení kapacity při plánování a realizaci programů v kraji Vysočina“
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Zapojení se do "evropských" procesů a diskusí o sociálním začleňování Sociální inkluze ve světle současného vývoje a nového programovacího období Seminář.
Systém zdravotní péče v ČR v datech OECD a dalších
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
- strategie pro harmonizaci politik otevřeného přístupu v Evropském výzkumném prostoru Mgr. Daniela Tkačíková Ústřední knihovna VŠB-Technická univerzita.
1 Visegrad, Norské fondy, veřejná výběrová řízení Mgr. Iva Minaříková.
Intervenční programy, poradny podpory zdraví
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
1 Projekt Brno-Zdravé město. 2 Cíl zlepšení zdraví a kvality života obyvatel podpora udržitelného rozvoje Projekt Zdravé město Zásady mezioborová spolupráce.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Definice, základní pojmy
Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D. Hlavní hygienik ČR a náměstek ministra pro ochranu.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
SYSTÉM psychosociální intervenční služby „SPIS“ k zajištění úkolů ochrany obyvatelstva a krizové připravenosti zdravotnictví v České republice. Porada.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Mezinárodní den sester květen 2009
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Ing. Stanislava Správková
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Obor zdravotních služeb MZ
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Transkript prezentace:

MUDr. Alena Šteflová, PhD Výzkum v oblasti veřejného zdraví na evropské úrovni Projekty WHO v ČR k posílení místní a regionální politiky v podpoře zdraví Ministerstvo zdravotnictví 31.březen 2010 MUDr. Alena Šteflová, PhD Kancelář WHO v ČR

Klíčové oblasti veřejného zdravotnictví Od svých počátků zaměřených především na zvládání infekčních onemocnění dokázalo veřejné zdravotnictví eliminovat mnoho zdravotních hrozeb Vzestup chorob jiného charakteru – nemocí multifaktoriálně podmíněných, převážně chronické povahy Jejich léčba i prevence vyžadují jiné nároky i jinou zdravotně politickou strategii Podstata těchto chorob úzce souvisí s organizací moderní společnosti a na jejich vzniku a rozvoji se podílí ponejvíce nezdravý životní styl Klíčové východisko boje proti nim představuje uplatnění nových forem ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí realizovaných na mezisektorovém přístupu.

Neinfekční onemocnění (NCD)‏ Hlavní příčina předčasných úmrtí a ekonomická zátěž pro společnost i zdravotnictví Vznik a rozvoj NCD souvisí se způsobem života a rizikovými faktory – kouření, výživa, pohybová aktivita, alkohol, psychosociální stres - prevantibilní Změna přístupů i v pojímání determinant zdraví - vztah NCD se socioekonomickým prostředím

ČINITELE OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ OBYVATELSTVA Zdraví je ovlivňováno mnoha různými a stále novými faktory, z nichž řada z nich leží mimo tradiční oblast zdravotnictví Sociální a ekonomické 30% Životní styl 40% Životní prostředí 10% Zdravotnické služby 10% Genetické dispozice 10% N.B. Uvedená čísla jsou souhrnným výsledkem různých národních studií. Prezentováno v rámci projektu WHO BCA 2006-07 Investment for Health Z výzkumů ve VB, USA, Kanadě a Austrálii vyplynulo: 40% podíl zdraví, jež je dán životním stylem, je dále ze 35-70% silně ovlivněn sociálními a ekonomickými podmínkami.

Source: Healthy Sheffield adapted from Dahlgren & Whitehead

WHO Komise zaměřená na sociální determinanty zdraví (Commission on social determinants of health)- ustavena v r. 2005 Komise upozorňuje na sociální determinanty zdraví které jsou hlavní příčinou špatného zdraví a způsobují nespravedlivé rozdíly ve zdraví, a to jak mezi zeměmi, tak i uvnitř jednotlivých zemí. Takovou determinantou je např. výše dosaženého vzdělání, výše příjmu, gender problematika, nezaměstnanost, nebezpečné pracovní podmínky, nevyhovující bydlení a nedostupné zdravotnické služby. http://www.who.int/social_determinants/en/

COMMISSION ON SOCIAL DETERMINANTS OF HEALTH Sir Michael Marmot Chair of the Commission on Social Determinants of Health Professor of Epidemiology and Public Health, Royal Free and University College Medical School, London

                                       28. srpna 2008

NESPRAVEDLIVÉ ZDRAVOTNÍ ROZDÍLY Střední délka života ženy v Botswaně je 43 roků. Střední délka života ženy v Japonsku je 86 let. Rozdíl ve střední délce života obyvatel rozdílných čtvrtí města Glasgow (vzdálených od sebe jen 12 kilometrů), je 25 let. Tak velké rozdíly nejsou biologicky odůvodněné, nejsou nutné, jsou nespravedlivé.

“Tato publikace jednoznačně ukončila debatu “Tato publikace jednoznačně ukončila debatu. Zdravotní péče a životní styl jsou důležitými determinanty zdraví.Ale to, co v první řadě podmiňuje přístup ke zdravotním službám a ovlivňuje volbu životního stylu, jsou především sociální faktory.“ Photo: WHO/Chris Black Dr Margaret Chan, the DG of the WHO, at the launch of the CSDH Final Report in Geneva 28th August 2008

Měření nerovností je základních východiskem jejich zvládnutí. MĚŘIT ROZSAH PROBLÉMU A POCHOPIT JEJ, HODNOTIT DOPAD NAVAZUJÍCÍCH AKTIVIT Měření nerovností je základních východiskem jejich zvládnutí. Zdravotní nerovnosti a sociální determinanty zdraví by měly být průběžně sledovány a hodnoceny jak na úrovni jednotlivých zemích, tak v celosvětovém měřítku. Je rovněž nezbytné odborně připravit politiky i zdravotníky a v potřebném rozsahu informovat občanskou veřejnost o významu sociálních determinant zdraví. V tomto smyslu je žádoucí soustavně rozvíjet výzkum a vzdělávání v oblasti Public Health.

Zelená kniha o pracovnicích ve zdravotnictví v Evropě Rada Evropské Unie – DG SANCO koncept zveřejněn v prosinci 2008 – komentář do března 2009 Zdravotnické systémy stojí před řadou výzev: Přizpůsobit své systémy stárnutí populace, očekává se, že v letech 2008-2060 vzroste počet obyvatel v Evropě o 66,9 mil.(65+) a velmi staří (80+) budou nejrychleji rostoucí skupinou obyvatel Zavedení nových technologií – je však třeba připravit odborníky k jejich používání Neustále rostoucí výdaje na zdravotnictví Existence nových a znovu vznikajících hrozeb pro zdraví

Zelená kniha o pracovnicích ve zdravotnictví v Evropě Kapacity v oblasti veřejného zdraví Úkoly veřejného zdraví: Vyhodnocování potřeb zdravotní péče a posuzování dopadů na zdraví pro účely plánování služeb Prevence nemocí – prostřednictvím programů očkování a preventivních vyšetření Podpora zdraví a vzdělávání veřejnosti Plánování a reakce na zdravotní hrozby způsobené ohnisky infekčních chorob, pandemiemi a přírodními a člověkem zapříčiněnými katastrofami, včetně katastrof souvisejících se změnou klimatu. K tomu, aby zdravotnické systémy mohly na tyto výzvy přiměřeně reagovat, musí mít k dispozici schopné a efektivní pracovníky. Kapacity v oblasti veřejného zdraví Veřejné zdravotnictví musí mít k dispozici řádně kvalifikované pracovníky, kterých musí být dostatečný počet, aby tyto činnosti mohli efektivně vykonávat; tento požadavek musí být zohledněn v plánech odborné přípravy a náboru pracovníků.

Smlouva o spolupráci mezi WHO a MZ Biennial Collaborative Agreement Smlouva o spolupráci mezi WHO a MZ Biennial Collaborative Agreement Smlouva BCA 2004-05 Priorita: Posílení dostupnosti a kvalifikace pracovníků ve zdravotnictví Vytvoření/aktualizace učebních osnov vzdělávání zdravotnických pracovníků v oblasti veřejného zdraví Cíl: zajištění adekvátně erudovaných pracovníků v oblasti veřejného zdravotnictví pro prohlubování prevence a omezování NCO a faktorů majících vliv na výskyt onemocnění souvisejících s rizikovým chováním a sociálními determinantami prostřednictvím komplexního a integrovaného přístupu.

Smlouva o spolupráci mezi WHO a MZ BCA - 2002-2003 Realizace projektu: Hodnocení politiky podpory zdraví a její infrastruktury v České republice Koordinátor: Institut zdravotní politiky a ekonomiky (IZPE) Hodnotící zpráva presentována v rámci parlamentního semináře Kritické hodnocení: - podpora zdraví k ovlivnění životního stylu delegována pouze na resort zdravotnictví malá spoluúčast všech zainteresovaných partnerů potenciál existuje v krajích

Obsah smlouvy o spolupráci 2004-05 Prioritní oblast: Zaměření se na životní styl Výstup projektu: Vybudování kapacitní podpory regionům při začlenění podpory zdraví populace do rozvojových plánů a aktivit Evropská kancelář WHO pro investice pro zdraví a rozvoj ( se sídlem v Benátkách) Analýza a podpora praktické realizace programu Investice do zdraví v českých regionech cestou pilotního projektu ve vybraných regionech ( Jihočeský kraj,Jihomoravský kraj a Liberecký kraj) Nový pohled na oblast veřejného zdraví, podmíněnost rozvoje zdraví s ekonomickým a sociálním rozvojem

Obsah smlouvy o spolupráci 2006-07 Priorita: Zvýšení prevence a potírání nepřenosných nemocí Výstup: Podpora při rozvoji kapacity potřebné k zajištění širšího spektra determinant zdraví obyvatel Pokračování v podpoře krajské politiky integrace zdraví do šíře pojatých rozvojových plánů a politických rámců v podobě konzultací a regionálních workshopů. Uspořádání národního semináře s mezinárodní účastí zaměřeného na problematiku sociálních determinant zdraví: zhodnocení tří regionálních případových studiích realizovaných v ČR presentace studií probíhajících v jednotlivých evropských regionech (Slovinsko, Velká Británie) vytvoření odborných dokumentů WHO/EURO (technical paper IFH) – syntéza studií ; Hodnotící zpráva Investice pro zdraví v krajích ČR

Smlouva BCA 2008-09 Cíl:Posílení politiky zdravého stárnutí, včetně řešení nerovností v přístupu Úkol:Vypracování metodiky profilů zdraví pro prosazování podpory zdraví na místní úrovni s důrazem na plánování zdravých měst, zdravé stárnutí a řešení potřeb zranitelných skupin (klíčoví partneři: národní síť „zdravých měst“, instituce veřejného zdraví a obecní úřady) Řešitelé: SZÚ prostřednictvím pracovní skupiny MZ pro zdravotní plány a politiky a hlavních partnerů – NSZM Dopracování Manuálu pro Zdravotní plán města Rozšíření manuálu o samostatnou část věnující se tématu zdravého stárnutí Zpracování sady indikátorů pro seniory

Smlouva mezi MZ a WHO EURO BCA 2010-11 Očekávaný výsledek: Posílení politik veřejného zdraví s ohledem na hlavní zdravotní rizika a socio-ekonomické determinanty zdraví (SED) se zaměřením na prevenci obezit a na dohled nad užíváním tabákových výrobků Produkt: Vyhodnocení sociálních determinant zdraví pro obezitu a užívání tabákových výrobků a rozložení těchto rizik mezi obyvatelé ČR; zpracování odpovídajících doporučení Koordinátor: MZ / Sekce ochrany a podpory veřejného zdraví Řešitel: SZÚ v návaznosti na odborné společnosti

European Observatory on Health Systems and Policies Podporuje a propaguje tvorbu zdravotní politiky založenou na důkazech prostřednictvím vyčerpávající a přesné analýzy dynamiky zdravotnických systémů v Evropě a přímým angažováním tvůrců koncepcí. Observatory je partnerstvím mezi WHO Regional Office for Europe, vládami Belgie, Finska, Řecka, Norska, Slovinska, Španělska a Švédska, the Veneto Region of Italy, Evropskou investiční , the Open Society Institute, Světovou bankou, the London School of Economics and Political Science (LSE), a the London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM).

Nástroje Observatory Publikace Knihy Health Systems in Transition (HiT) Eurohealth Euro Observer Policy briefs Joint policy briefs Politický dialog Health Evidence Network (HEN) Health Policy Monitor

Děkuji za pozornost www.who.int www.euro.who.int www.who.cz