Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS - VIP III
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
Školní poradenské pracoviště
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
Výstupy z Úvodního semináře
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Organizační struktura
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Individuální integrace směřující k inkluzi
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Pedagogická diagnostika
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Poradenský a podpůrný systém. Školní psychologie
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Standardy pro základní vzdělávání
Tisková konference
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Organizační struktura
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání Projekty ESF VIP-Kariéra, SIM, Propos Realizátor IPPP ČR PhDr. Jana Zapletalová

Vzdělávání jako nástroj změny Koncept rovných příležitostí (equal educational opportunity) vychází ze snahy vyrovnávat podmínky pro vzdělávání (různé sociální složení třídy, různá kognitivní úroveň x stejní učitelé) a poskytovat stejnou péči Současně se škola snaží dosahovat tzv. „funkčního minima“ žáků a vyrovnávat jejich dosahované výsledky Klíčovou figurou v tomto procesu integrace je učitel Plní roli zprostředkovatele v procesu učení, rozlišuje odlišnosti v průběhu vzdělávání u jednotlivých žáků při zachování kvality procesu vzdělávání Umí pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Umí komunikovat s rodiči těchto žáků Umí pracovat s odbornými doporučeními pro práci se žákem, zavádí je do praxe- vytvoření IVP Dokáže využívat podpůrné poradenské služby (asistenti, ŠP, ŠSP, PPP, SPC…) Zvládá práci s předsudky

Cesty k zajištění rovných podmínek a příležitostí ve vzdělávání Škola Zkvalitnit podpůrné poradenské služby školy vstupem školních psychologů a školních speciálních pedagogů do škol (VIP-Kariéra, Propos) Orientace vzdělávání na pedagogicko-psychologické a didaktické kompetence Podpora procesu integrace žáků ve spektru speciálních vzdělávacích potřeb Pomoc učiteli prostřednictvím poskytování pomoci žákům Metodická podpora učitelům, poskytování zpětné vazby o správnosti zvolených strategií a nápravy problémů Možnost okamžité konzultace, učení se v průběhu vlastní práce pedagoga

Metodická podpora učitelům VIP-Kariéra, Propos, SIM Metodická podpora- vedení rozhovorů s rodiči Metodická pomoc s integrovanými žáky Pomoc se žáky se SPUCH a SPU Rozbory vyučovacích strategií Hospitace ve třídách, práce se třídami Aplikace alternativních vyučovacích metod Zpracovávání metodických materiálů (IVP, šikana, záškoláctví, prevence) Pomoc s problematickými žáky Spolupráce s vedením školy Komunikace s problematickými rodinami

Příklady vzdělávacích obsahů Psychodiagnostické nástroje a nástroje speciálně pedagogické diagnostiky pro oblast kariérového poradenství, pro identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb a pro sociálně psychologickou diagnostiku školních tříd Možnosti krizové intervence ve školním prostředí Problematika aplikací psychologie učení ve školní práci Otázky psychopatologie u dětí a dospívajících ve škole Kariérové poradenství Strategie poskytování poradenských služeb ve škole Trestně právní otázky ve školské praxi Práce se třídami aj. skupinami žáků, vytváření strategií prevence Prevence rizikového chování žáků a praktické dovednosti práce školních speciálních pedagogů s rizikovými žáky a skupinami žáků  Tvorba IVP a jeho naplňování Specifika práce se žáky z odlišného prostředí

Cesty k zajištění rovných podmínek a příležitostí ve vzdělávání Žáci Postupně na základě reflektujících pozorování žáka je vhodné vytvářet: koncept strategií učení (metaučení)ve vztahu ke zvláštnostem průběhu učení se a specifikům jeho osobnosti, (VIP, PROPOS, SIM) sledovat pochopení, reprodukci i praktickou aplikaci učiva, analyzovat postupy práce žáka i její produkty, posuzovat funkčnost strategie a snažit se tyto informace propojit se sociálním kontextem (třída, rodina)

Riziko předčasné selekce ve vzdělávání Brzká selekce ve vzdělávání vede k nerovnosti zvláště u sociálně znevýhodněnných žáků a často k výběru méně prestižních forem vzdělávání (H.Mehan, Hubard,1999) Je třeba vytvářet učivo s vysokým vzdělávacím standardem a současně umožnit učitelům získat interkulturní kompetence Role vrstevníků (vliv na kvalitu vzdělávání)(Colemann 1966, Entorf a Lauck, 2006) Role očekávání rodičů, žáka a školy Škola jako sociální systém a strukturovaná organizace vede k rozvoji vztahů, jazyka a řeči, sociálního povědomí

Cesty k zajištění rovných podmínek a příležitostí ve vzdělávání Rodina Důležitost komunikace s rodiči, vedení dialogu o dítěti, řešení problémů žáka, zpracovávání očekávání školy a rodiny(VIP-Kariéra, PROPOS, SIM) Včasná péče o děti z nepodnětného, odlišného a znevýhodněného prostředí a pomoc rodičům přebírat roli zprostředkovatele ve vzdělávání (SIM) Komunikace s prostředím nahrazujícím rodinu- PROPOS

Co může vzdělávání ovlivnit ? Makro úroveň (vzdělávací politika) Může přispět k vytvoření nových prvků v poradenském a vzdělávacím systému ČR a zajistit jejich funkčnost Realizační (střední úroveň) (škola) Schopnosti škol vzdělávat žáky a ovlivňovat úspěšnost žáků z ohrožených skupin (kvalitní a sdílená pedagogická koncepce školy, vysoká očekávání kladená na žáky, kvalita vyučování, vybavení školy pomůckami, snaha o dobrou komunikaci s rodiči, podpůrný poradenský systém) Mikro- úroveň (žák a jeho rodina) Nepřímo i přímo ovlivňovat žáky a jejich rodiče, pracovat s možnými vývojovými riziky v kontextu procesu socializace, kulturního, společenského a ekonomického kapitálu rodiny