Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání Projekty ESF VIP-Kariéra, SIM, Propos Realizátor IPPP ČR PhDr. Jana Zapletalová
Vzdělávání jako nástroj změny Koncept rovných příležitostí (equal educational opportunity) vychází ze snahy vyrovnávat podmínky pro vzdělávání (různé sociální složení třídy, různá kognitivní úroveň x stejní učitelé) a poskytovat stejnou péči Současně se škola snaží dosahovat tzv. „funkčního minima“ žáků a vyrovnávat jejich dosahované výsledky Klíčovou figurou v tomto procesu integrace je učitel Plní roli zprostředkovatele v procesu učení, rozlišuje odlišnosti v průběhu vzdělávání u jednotlivých žáků při zachování kvality procesu vzdělávání Umí pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Umí komunikovat s rodiči těchto žáků Umí pracovat s odbornými doporučeními pro práci se žákem, zavádí je do praxe- vytvoření IVP Dokáže využívat podpůrné poradenské služby (asistenti, ŠP, ŠSP, PPP, SPC…) Zvládá práci s předsudky
Cesty k zajištění rovných podmínek a příležitostí ve vzdělávání Škola Zkvalitnit podpůrné poradenské služby školy vstupem školních psychologů a školních speciálních pedagogů do škol (VIP-Kariéra, Propos) Orientace vzdělávání na pedagogicko-psychologické a didaktické kompetence Podpora procesu integrace žáků ve spektru speciálních vzdělávacích potřeb Pomoc učiteli prostřednictvím poskytování pomoci žákům Metodická podpora učitelům, poskytování zpětné vazby o správnosti zvolených strategií a nápravy problémů Možnost okamžité konzultace, učení se v průběhu vlastní práce pedagoga
Metodická podpora učitelům VIP-Kariéra, Propos, SIM Metodická podpora- vedení rozhovorů s rodiči Metodická pomoc s integrovanými žáky Pomoc se žáky se SPUCH a SPU Rozbory vyučovacích strategií Hospitace ve třídách, práce se třídami Aplikace alternativních vyučovacích metod Zpracovávání metodických materiálů (IVP, šikana, záškoláctví, prevence) Pomoc s problematickými žáky Spolupráce s vedením školy Komunikace s problematickými rodinami
Příklady vzdělávacích obsahů Psychodiagnostické nástroje a nástroje speciálně pedagogické diagnostiky pro oblast kariérového poradenství, pro identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb a pro sociálně psychologickou diagnostiku školních tříd Možnosti krizové intervence ve školním prostředí Problematika aplikací psychologie učení ve školní práci Otázky psychopatologie u dětí a dospívajících ve škole Kariérové poradenství Strategie poskytování poradenských služeb ve škole Trestně právní otázky ve školské praxi Práce se třídami aj. skupinami žáků, vytváření strategií prevence Prevence rizikového chování žáků a praktické dovednosti práce školních speciálních pedagogů s rizikovými žáky a skupinami žáků Tvorba IVP a jeho naplňování Specifika práce se žáky z odlišného prostředí
Cesty k zajištění rovných podmínek a příležitostí ve vzdělávání Žáci Postupně na základě reflektujících pozorování žáka je vhodné vytvářet: koncept strategií učení (metaučení)ve vztahu ke zvláštnostem průběhu učení se a specifikům jeho osobnosti, (VIP, PROPOS, SIM) sledovat pochopení, reprodukci i praktickou aplikaci učiva, analyzovat postupy práce žáka i její produkty, posuzovat funkčnost strategie a snažit se tyto informace propojit se sociálním kontextem (třída, rodina)
Riziko předčasné selekce ve vzdělávání Brzká selekce ve vzdělávání vede k nerovnosti zvláště u sociálně znevýhodněnných žáků a často k výběru méně prestižních forem vzdělávání (H.Mehan, Hubard,1999) Je třeba vytvářet učivo s vysokým vzdělávacím standardem a současně umožnit učitelům získat interkulturní kompetence Role vrstevníků (vliv na kvalitu vzdělávání)(Colemann 1966, Entorf a Lauck, 2006) Role očekávání rodičů, žáka a školy Škola jako sociální systém a strukturovaná organizace vede k rozvoji vztahů, jazyka a řeči, sociálního povědomí
Cesty k zajištění rovných podmínek a příležitostí ve vzdělávání Rodina Důležitost komunikace s rodiči, vedení dialogu o dítěti, řešení problémů žáka, zpracovávání očekávání školy a rodiny(VIP-Kariéra, PROPOS, SIM) Včasná péče o děti z nepodnětného, odlišného a znevýhodněného prostředí a pomoc rodičům přebírat roli zprostředkovatele ve vzdělávání (SIM) Komunikace s prostředím nahrazujícím rodinu- PROPOS
Co může vzdělávání ovlivnit ? Makro úroveň (vzdělávací politika) Může přispět k vytvoření nových prvků v poradenském a vzdělávacím systému ČR a zajistit jejich funkčnost Realizační (střední úroveň) (škola) Schopnosti škol vzdělávat žáky a ovlivňovat úspěšnost žáků z ohrožených skupin (kvalitní a sdílená pedagogická koncepce školy, vysoká očekávání kladená na žáky, kvalita vyučování, vybavení školy pomůckami, snaha o dobrou komunikaci s rodiči, podpůrný poradenský systém) Mikro- úroveň (žák a jeho rodina) Nepřímo i přímo ovlivňovat žáky a jejich rodiče, pracovat s možnými vývojovými riziky v kontextu procesu socializace, kulturního, společenského a ekonomického kapitálu rodiny