Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol. Autor: Mgr. Jitka Křičková Téma: Lineární nerovnice - úvod Datum vytvoření: VY_42_INOVACE_MAT.1.08
Anotace: Práce je určena pro výklad učiva v prvním ročníku. Obsahuje zavedení pojmu, soupis povolených úprav a ukázku řešení dvou jednoduchých nerovnic. Ve druhé části jsou řešeny nerovnice v součinovém tvaru.
Je to zápis v jednom z tvarů: kde a, b jsou libovolná reálná čísla, VY_42_INOVACE_MAT.1.08
Ekvivalentní úpravy: 1. k oběma stranám přičteme totéž číslo nebo výraz 2. od obou stran odečteme totéž číslo nebo výraz 3. převedeme člen z jedné strany na druhou s opačným znaménkem 4. násobíme ( nebo dělíme) obě strany nerovnice kladným číslem 5. násobíme (nebo dělíme) obě strany nerovnice záporným číslem a zároveň otočíme znaménko nerovnosti VY_42_INOVACE_MAT.1.08
Příklad: Řešte nerovnost 3x - 5 < x+ 2 Řešení: na jednu stranu nerovnice ( levou) převádíme členy s x, na druhou stranu ostatní: 3x - x < x < 7 / : 2 x < Výslednou nerovnost můžeme zobrazit: VY_42_INOVACE_MAT.1.08
Příklad: Řešte nerovnici Řešení: Celou rovnici násobíme nejmenším společným násobkem jmenovatelů číslem 6 : 2x - 3 > 1+ 6x Členy s x převedeme na levou stranu rovnice, ostatní na pravou: (otočit znaménko nerovnosti !!!) VY_42_INOVACE_MAT.1.08
Nerovnice v součinovém tvaru VY_42_INOVACE_MAT.1.08
Příklad: (x-2)(x+1)>0 Řešíme metodou nulových bodů: VY_42_INOVACE_MAT.1.08
Příklad: (x+3)(x-1) 0 Řešíme metodou nulových bodů: VY_42_INOVACE_MAT.1.08
Materiál čerpá z vlastních úloh. VY_42_INOVACE_MAT.1.08