MATEMATIKA Inovativní metoda výuky č. 154 2. ročník učební obory, SOU Třída CP2 Ing. Monika Habartová „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.”
PLANIMETRIE Téma : Obvody a obsahy rovinných obrazců Rozsah : 3 vyučovací hodiny Realizace průřezových témat v rámci ŠVP : Člověk a svět práce Informační a komunikační technologie Občan v demokratické společnosti
Použité metody : Skupinová výuka Rozhovor Diskuse Problémová metoda Didaktická hra
Popis vybraných metod : Problémová metoda Spočívá v tom, že nejsou žákům předkládány hotové poznatky, ale že jsou vedeni k odvozování nových poznatků na základě vlastního úsilí – zejména aktivní myšlenkové činnosti a na základě dosavadních zkušeností z řešené oblasti. Didaktická hra Je vhodným postupem, jak nenásilně, formou hry s pravidly, rozvíjet u žáků tvůrčí schopnosti i technické myšlení. V matematickém vzdělávání je možné využít různé křížovky, doplňovačky, sudoku, pexeso na matematické téma, které si učitel navrhuje sám.
Zadaný úkol : Zjistit obsah a obvod zadaného rovinného obrazce z tabulek, z internetu, z učebnice. Získané informace prezentovat u tabule všem žákům ve třídě (načrtnout obrázek rovinného obrazce, označit charakteristické rozměry vhodné pro výpočet obsahu a obvodu zadaného útvaru, zapsat matematické předpisy pro výpočet obsahu a obvodu, vyjádřit ostatní rozměry z těchto údajů – např.úhlopříčku, výšku, stranu atd.). Matematické předpisy ( vzorce i názvy vzorců) přepsat na čtvrtku formátu A4 a vytvořit hrací karty matematického pexesa tak, že 1 karta ponese název ( např. obsah čtverce ) a 2. karta ponese vzorec ( S=a2 ). Upevnit získané znalosti formou hry v pexeso.
Použité pomůcky : Tabulky pro ZŠ nebo SŠ Tabulky výběru vzorců Sešit Internet Archy papíru (čtvrtky) formátu A4 Pastelky, zvýrazňovače, fixy
Průběh 1. vyučovací hodiny – prezentace Žáci jsou rozděleni do skupin (v našem případě do dvojic – trojic, dle počtu žáků ve třídě). Každé skupině je přidělen jeden rovinný obrazec. Žáci ve skupině společně zpracovávají údaje o obsahu a obvodu zadaného rovinného obrazce a o dalších prvcích v daném obrazci (úhlopříčce, výšce, průměru,atd.). Získané informace prezentují studenti u tabule ostatním spolužákům.
Učitel klade skupinám otázky : 1. Jak vypadá útvar, který máte zadán ? 2. Jaké jsou jeho charakteristické rozměry ? 3. Jak se tyto rozměry označují ? 4. Jak spočítáte obvod a obsah tohoto obrazce ? 5. Jaké další rozměry můžete určit ? 6. Lze tyto rozměry vyjádřit pomocí obsahu nebo obvodu ? 7. Setkali jste se s tímto útvarem ve vašem okolí ?
OBVODY A OBSAHY ROVINNÝCH OBRAZCŮ 1. Skupina prezentuje čtverec 2. Skupina prezentuje obdélník
OBVODY A OBSAHY ROVINNÝCH OBRAZCŮ 3. Skupina prezentuje kosočtverec 4. Skupina prezentuje kosodélník
OBVODY A OBSAHY ROVINNÝCH OBRAZCŮ 5. a 6. Skupina prezentuje kruh
OBVODY A OBSAHY ROVINNÝCH OBRAZCŮ 7. Skupina prezentuje lichoběžník 8. Skupina prezentuje pravoúhlý trojúhelník
OBVODY A OBSAHY ROVINNÝCH OBRAZCŮ 9. Skupina prezentuje rovnostranný trojúhelník 10. Skupina prezentuje rovnoramenný trojúhelník
Žáci převážně používali následující tabulky :
Průběh 2. vyučovací hodiny – tvorba karet : Žáci ve skupině tvoří dle prezentovaných matematických předpisů hrací karty pexesa tak, aby 1. karta nesla název rovinného útvaru a 2. vzorec pro obsah nebo obvod zadaného obrazce, eventuelně výpočet jeho charakteristického rozměru (úhlopříčky, výšky). 1 žák píše z druhé strany na všechny karty název hry PEXESO. Tak lze zabránit čitelnosti hracích karet z druhé strany. Poznámka : počet názvů rovinného útvaru odpovídá počtu vzorců pro daný obrazec.
Tvorba karet do pexesa
Tvorba karet do pexesa
Tvorba karet do pexesa
Tvorba karet do pexesa
Průběh 3. vyučovací hodiny – škola hrou : Žáci uspořádají lavice doprostřed třídy tak, aby vznikla rovná plocha pro hraní pexesa. Vyhrává ta skupina, která našla nejvíce karetních dvojic. Učitel hodnotí žáky nejenom dle získaných dvojic pexesa, ale i dle zápalu do hry.
Hra v pexeso
Hra v pexeso
Hra v pexeso
Cíl inovativní výuky : Orientace žáků v dostupné literatuře obsahující matematické vzorce. Komunikace žáků před tabulí ( prezentace zjištěných informací slovem i náčrtkem). Upevnění znalostí tvorbou karet, včetně grafického a estetického ztvárnění. Hra a zábava při výuce matematiky.
Závěr : Žáci se výborně orientovali v matematických tabulkách a velmi pěkně si písemně připravili požadovaný rovinný útvar. Zjištěné informace ovšem ztěžka prezentovali u tabule, vzhledem k malé slovní zásobě a vzhledem ke studu před spolužáky. S nadšením a elánem proběhla příprava hracích karet i s mnohdy vynikajícím grafickým designem. Opakování vzorců pomocí hry bylo pro všechny velmi zábavné. Největším problémem bylo rozpoznání karet s rovnoramenným a rovnostranným trojúhelníkem. Zhotovené karty lze použít i v dalších třídách s danou tématikou.
POUŽITÁ LITERATURA : Běloun a kol. – Tabulky pro ZŠ r.2008 Prometheus Tabulky vzorců v archu A4 www.wikipedia.cz http://svp.muni.cz