MATEMATIKA Inovativní metoda výuky č ročník učební obory, SOU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

POZNÁMKY ve formátu PDF
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
TECHNICKÁ DOKUMENTACE
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Opravárenství a diagnostika
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
POTRAVINY A VÝŽIVA 2. ročník učebního oboru KUCHAŘ, ČÍŠNÍK třída K2
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
MATEMATIKA Pro tříletý učební obor Číšník – servírka
Občanská nauka 2. ročník dvouletého učebního poměru SOU
Technologie Obráběč kovů studijní obor: Mechanik strojů a zařízení
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Dějepis  1. ročník, studijní obory SOU  Mgr. Lenka Brychová  „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním  rozpočtem České.
TČ1 – Truhlář a Čalouník, 1. ročník, tříletý učební obor
 Základní údaje obdélníka  Obdélníkové tvary  Základní údaje kvádru  Kvádrové tvary Obdélník, kvádr.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Technologie ročník, učební obory:strojní mechanik obráběč kovů
IV/ Obvody a obsahy geometrických obrazců
3. ročník, studijní obory SOU Mgr. Smékalová Dagmar „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_32_INOVACE_ICT35.18 Téma: Excel Číslo projektu:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Číslo a název operačního programu: CZ.1.07 OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Obvody a obsahy rovinných obrazců
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Statistika – základní pojmy, diagramy
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Didaktika geografie.
KAPITOLA 1: TROJÚHELNÍK – OPAKOVÁNÍ  Základní pojmy  Rozdělení trojúhelníků podle délky stran  Rozdělení trojúhelníků podle velikosti úhlů  Cvičení.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
2. stupeň SYMBOLIKA I.. Čtverec: Obvod čtverce: o = 4.a Obsah čtverce: S = a.a S = a 2.
Matematika pro 6. ročník Trojúhelník – obvod a obsah Projekt: Hledání nové cestičky k výuce matematiky Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Autor: Mgr.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Okruh: Grafomotorická cvičení Učební materiál č. 4: Najdi a vybarvi
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
VY_32_INOVACE_SA4A_7 DUM 7. realizace aktivity pro 1
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Hra na barevná auta III. Jaroslava Růžičková.
LYŽOVÁNÍ Jazyk a řeč.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_18_rovinné obrazce
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
KOLEKTIVNÍ SPORTY MATEMATIKA.
Posíláme dopis Věra Vernerová.
Kolik svíček na dort vnímání.
Bc. Miloslava Vavříková
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
GEOMETRICKÉ TVARY Poznáš je?.
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Inovativní metoda výuky č. 154 2. ročník učební obory, SOU Třída CP2 Ing. Monika Habartová „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.”

PLANIMETRIE Téma : Obvody a obsahy rovinných obrazců Rozsah : 3 vyučovací hodiny Realizace průřezových témat v rámci ŠVP : Člověk a svět práce Informační a komunikační technologie Občan v demokratické společnosti

Použité metody : Skupinová výuka Rozhovor Diskuse Problémová metoda Didaktická hra

Popis vybraných metod : Problémová metoda Spočívá v tom, že nejsou žákům předkládány hotové poznatky, ale že jsou vedeni k odvozování nových poznatků na základě vlastního úsilí – zejména aktivní myšlenkové činnosti a na základě dosavadních zkušeností z řešené oblasti. Didaktická hra Je vhodným postupem, jak nenásilně, formou hry s pravidly, rozvíjet u žáků tvůrčí schopnosti i technické myšlení. V matematickém vzdělávání je možné využít různé křížovky, doplňovačky, sudoku, pexeso na matematické téma, které si učitel navrhuje sám.

Zadaný úkol : Zjistit obsah a obvod zadaného rovinného obrazce z tabulek, z internetu, z učebnice. Získané informace prezentovat u tabule všem žákům ve třídě (načrtnout obrázek rovinného obrazce, označit charakteristické rozměry vhodné pro výpočet obsahu a obvodu zadaného útvaru, zapsat matematické předpisy pro výpočet obsahu a obvodu, vyjádřit ostatní rozměry z těchto údajů – např.úhlopříčku, výšku, stranu atd.). Matematické předpisy ( vzorce i názvy vzorců) přepsat na čtvrtku formátu A4 a vytvořit hrací karty matematického pexesa tak, že 1 karta ponese název ( např. obsah čtverce ) a 2. karta ponese vzorec ( S=a2 ). Upevnit získané znalosti formou hry v pexeso.

Použité pomůcky : Tabulky pro ZŠ nebo SŠ Tabulky výběru vzorců Sešit Internet Archy papíru (čtvrtky) formátu A4 Pastelky, zvýrazňovače, fixy

Průběh 1. vyučovací hodiny – prezentace Žáci jsou rozděleni do skupin (v našem případě do dvojic – trojic, dle počtu žáků ve třídě). Každé skupině je přidělen jeden rovinný obrazec. Žáci ve skupině společně zpracovávají údaje o obsahu a obvodu zadaného rovinného obrazce a o dalších prvcích v daném obrazci (úhlopříčce, výšce, průměru,atd.). Získané informace prezentují studenti u tabule ostatním spolužákům.

Učitel klade skupinám otázky : 1. Jak vypadá útvar, který máte zadán ? 2. Jaké jsou jeho charakteristické rozměry ? 3. Jak se tyto rozměry označují ? 4. Jak spočítáte obvod a obsah tohoto obrazce ? 5. Jaké další rozměry můžete určit ? 6. Lze tyto rozměry vyjádřit pomocí obsahu nebo obvodu ? 7. Setkali jste se s tímto útvarem ve vašem okolí ?

OBVODY A OBSAHY ROVINNÝCH OBRAZCŮ 1. Skupina prezentuje čtverec 2. Skupina prezentuje obdélník

OBVODY A OBSAHY ROVINNÝCH OBRAZCŮ 3. Skupina prezentuje kosočtverec 4. Skupina prezentuje kosodélník

OBVODY A OBSAHY ROVINNÝCH OBRAZCŮ 5. a 6. Skupina prezentuje kruh

OBVODY A OBSAHY ROVINNÝCH OBRAZCŮ 7. Skupina prezentuje lichoběžník 8. Skupina prezentuje pravoúhlý trojúhelník

OBVODY A OBSAHY ROVINNÝCH OBRAZCŮ 9. Skupina prezentuje rovnostranný trojúhelník 10. Skupina prezentuje rovnoramenný trojúhelník

Žáci převážně používali následující tabulky :

Průběh 2. vyučovací hodiny – tvorba karet : Žáci ve skupině tvoří dle prezentovaných matematických předpisů hrací karty pexesa tak, aby 1. karta nesla název rovinného útvaru a 2. vzorec pro obsah nebo obvod zadaného obrazce, eventuelně výpočet jeho charakteristického rozměru (úhlopříčky, výšky). 1 žák píše z druhé strany na všechny karty název hry PEXESO. Tak lze zabránit čitelnosti hracích karet z druhé strany. Poznámka : počet názvů rovinného útvaru odpovídá počtu vzorců pro daný obrazec.

Tvorba karet do pexesa

Tvorba karet do pexesa

Tvorba karet do pexesa

Tvorba karet do pexesa

Průběh 3. vyučovací hodiny – škola hrou : Žáci uspořádají lavice doprostřed třídy tak, aby vznikla rovná plocha pro hraní pexesa. Vyhrává ta skupina, která našla nejvíce karetních dvojic. Učitel hodnotí žáky nejenom dle získaných dvojic pexesa, ale i dle zápalu do hry.

Hra v pexeso

Hra v pexeso

Hra v pexeso

Cíl inovativní výuky : Orientace žáků v dostupné literatuře obsahující matematické vzorce. Komunikace žáků před tabulí ( prezentace zjištěných informací slovem i náčrtkem). Upevnění znalostí tvorbou karet, včetně grafického a estetického ztvárnění. Hra a zábava při výuce matematiky.

Závěr : Žáci se výborně orientovali v matematických tabulkách a velmi pěkně si písemně připravili požadovaný rovinný útvar. Zjištěné informace ovšem ztěžka prezentovali u tabule, vzhledem k malé slovní zásobě a vzhledem ke studu před spolužáky. S nadšením a elánem proběhla příprava hracích karet i s mnohdy vynikajícím grafickým designem. Opakování vzorců pomocí hry bylo pro všechny velmi zábavné. Největším problémem bylo rozpoznání karet s rovnoramenným a rovnostranným trojúhelníkem. Zhotovené karty lze použít i v dalších třídách s danou tématikou.

POUŽITÁ LITERATURA : Běloun a kol. – Tabulky pro ZŠ r.2008 Prometheus Tabulky vzorců v archu A4 www.wikipedia.cz http://svp.muni.cz