Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
UCHO Marcela Hanáková.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Stavba kostry člověka II
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Nervová soustava - úvod
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Trávící soustava - úvod
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Pohlavní soustava - muž
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Smyslové vnímání Sluch
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 Sluch Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: 28. 4. 2013 Cílový ročník: 8. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Orgánové soustavy Téma: Smyslová soustava - sluch Metodický list/anotace: Práce seznamuje se základní stavbou ucha, způsobem přenosu zvuku a popisuje centra pro vnímání polohy a pohybu Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: Žáci umějí popsat jednotlivé části ucha, přenos zvuku a také základní funkci center pro vnímání polohy hlavy a pohybu Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 13 – 14 let

Smyslové orgány - opakování Smyslové orgány obsahují tzv. receptory – buňky, které zachycují informace z vnějšího prostředí Na každý receptor je napojen nerv s dostředivými vlákny, který odvádí informaci do mozku (příslušného laloku koncového mozku) Základní smysly: 1. čich 2. chuť 3. hmat 4. sluch 5. zrak

Senzorická oblast – hmat, chuť Koncový mozek Temenní lalok Senzorická oblast – hmat, chuť Týlní lalok Čelní lalok Centrum sluchu Centrum čichu Centrum zraku Spánkový lalok

Sluch Orgánem sluchu je ucho Skládá se ze 3 základních částí: Zevní ucho Střední ucho Vnitřní ucho Zevní ucho: Začíná ušním boltcem Dále pokračuje vnější zvukovod, který je zakončen bubínkem

Střední ucho Zde se nachází tři sluchové kůstky, které navazují na bubínek: Kladívko Kovadlinka Třmínek Jsou to nejmenší kůstky v lidském těle (třmínek je úplně nejmenší kůstkou lidského těla, měří 2,6 mm) Střední ucho je propojeno s nosohltanem tzv. Eustachovou trubicí

Sluchové kůstky Kovadlinka Kladívko Třmínek

Vnitřní ucho Vnitřní ucho je tvořeno labyrintem – ten obsahuje blanitého hlemýždě, vyplněného tekutinou V jeho stěně se nachází sluchové buňky V labyrintu se také nachází ústrojí pro vnímání pohybu a polohy hlavy

Sluchové kůstky (kladívko, kovadlinka, třmínek) Stavba ucha Sluchové kůstky (kladívko, kovadlinka, třmínek) Bubínek Ušní boltec Blanitý labyrint Zvukovod Eustachova trubice

Přenos zvuku Boltec zachytí zvukovou vlnu a ta je šířena zvukovodem do ucha Rozechvívá bubínek a ten chvění přenáší přes 3 sluchové kůstky do blanitého hlemýždě Kapalina v hlemýždi se rozvlní a podráždí sluchové buňky na jeho stěnách Na sluchové buňky jsou napojeny nervová vlákna, která vibrace odvedou do mozku – spánkového laloku koncového mozku, kde je zpracován Slyší mozek NE ucho!

Centrum pro vnímání pohybu hlavy Nachází se v polokruhových kanálcích Ty jsou vyplněny rosolovitou tekutinou – a ve stěnách jsou smyslové buňky Při naklonění hlavy dochází k přelévání tekutiny, ta naráží na smyslové buňky (informace je přenášena 8. hlavovým nervem – sluchově rovnovážný nerv do mozku) a tak si uvědomujeme polohu hlavy.

Centrum pro vnímání polohy hlavy Nachází se v blanitém hlemýždi (v tzv. váčcích – kulovitý a vejčitý) Opět jsou zde smyslové buňky a dále krystalky solí, které se díky gravitaci přesýpají a dráždí smyslové buňky – vše je přenášeno do mozku a my si uvědomujeme polohu hlavy Pozn. Při stavu beztíže – nepůsobí gravitace na krystalky, proto si člověk neuvědomuje, zda je hlavou dolů či nahoru.

Labyrint Blanitý hlemýžď Polokruhové kanálky Centrum pro vnímání pohybu hlavy Chodbička obsahující vejčitý a kulovitý váček Centrum pro vnímání polohy hlavy

Opakování  

Legenda Zvíře ve vnitřních uchu Jedna z kůstek ve středním uchu Trubice v zevním uchu zakončená bubínkem Měkká tkáň zevního ucha, zachycující zvukové vlny Ve váčcích kulovitém a vejčitém je centrum pro vnímání …….. hlavy Trubice spojující střední ucho a nosohltan „bludiště“ ve vnitřních uchu se správně jmenuje……………..

Správné řešení h l e m ý ž ď k a d í v o z u b t c p y s ch ř n r i

POUŽITÉ ZDROJE Vaněčková, I., et al. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2006. ISBN 80-7238-428-7 Obrázky - vlastní tvorba