Hra hračky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Hra a její atributy doc. PhDr. D. Tomajko, CSc..
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Přijímací řízení…? „Víme, koho přijímáme?“ PaedDr. Ivona Futschiková.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Zdravá škola.
DĚTSKÁ HRA.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Hrové chování.
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Alternativní a augmentativní komunikace
Komunitní a otevřená škola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Praha 4, Tajovského1309 IČ:
KLUB POHÁDKA Dům dětí a mládeže Praha Stodůlky. Dopolední blok pro rodiče s dětmi Klub Pohádka je určen pro rodiče s dětmi od 1 – 3 let. Cíl klubu: zapojení.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Hračky Zbožíznalství 3. ročník Hračky - slouží ke hře dětí i dospělých - mají za úkol u dítěte: a) upoutat jeho pozornost b) zabavit jej c) rozvíjet.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY 2. část Mgr. Irena Kudláčková.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kameny Příroda kolem nás.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Rybolov – poznej svou značku
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

hra hračky

hra základní prvek učení, odráží stupeň dětského vývoje, volné vyjadřování nitra; předobraz a podoba celého lidského života; pomáhá dítěti zmocnit se světa, porozumět mu; vyplývá z potřeby dítěte orientovat se ve světě podle svých sil a možností; přináší citové uspokojení z dosažených kompetencí, nezbytná pro zdravý vývoj sebevědomí a sebehodnocení;

dítě se při hře učí navazovat vztahy spolupráce vžívání do sociálních rolí ovládat vlastní city znát samo sebe zvnitřňovat sociální normy uvolňovat napětí a přetížení, psychická rovnováha

ovlivnění hry pedagogem znamená především tvorbu podmínek pro hru jako smysluplnou formu životní praxe, která respektuje potřeby a zájmy dítěte; úloha hry: seberealizace, smysl sám o sobě, základní potřeba;

charakteristiky hry: interaktivita – hra je reciproční činnost, při hře dítě vytváří interakci s hračkou či druhou osobou, zapojuje se a ovlivňuje situaci, objekt reaguje, pohybuje se, dítě se přizpůsobuje a mění svou činnost podle situace; svoboda, spontaneita – hra je podle volby dítěte, může být nabídnuta dospělým, ale je akcí dítěte, podstatný není druh činnosti, ale spontánní aktivita dítěte, dítě musí chtít dělat to, co dělá;

zajímavost, přijatelnost – hra přináší radost, pocit uspokojení a naplnění, dítě se plně ponoří do činnosti, setrvává u ní, protože ho baví; otevřenost, tvořivost – hra je možnost objevovat, realizovat nové nápady, využít získané zkušenosti, podle podmínek přetvářet situaci, ve hře nejsou správná nebo nesprávná řešení, dítě zkouší možnosti, hledá řešení často cestou pokusu a omylu, důležitý není výsledek, ale činnost samotná, využívá originální divergentní myšlení;

typy her: tvořivé hry – pravidla nejsou předem daná, děti je tvoří v průběhu hry ; námětové, úkolové – hry na „něco“, na „někoho“, založené na napodobování, vychází ze života a práce lidí, dítě uplatňuje svou představivost, sociální dovednosti a zkušenosti; dramatizující – založené na tvořivé reprodukci příběhu, podporuje rozvoj řeči a představivosti;

konstruktivní – založené na stavění, sestrojování, podporuje rozvoj motoriky, divergentního myšlení; realistické – ve skutečných situacích; hry s pravidly – pravidla jsou předem daná, neměnná, specifické: deskové a karetní hry; funkční, činnostní hry – skákání, běhání, kostky, figurky, vláčky;

pohybové – rozvíjejí pohybové dovednosti, strategii, pohotovost, opakováním umožňují osvojit si koordinaci složitějších pohybů, sladit vlastní pohyb s pohybem druhých; didaktické – spojuje se v nich spontánní činnost s učením, pedagogický záměr je vyjádřen konkrétním úkolem, zaměřeny na rozvíjení kognitivních schopností, upevňování poznatků a jejich zařazování do systému;

typy her podle spolupráce s vrstevníky: paralelní hra – batolecí věk, přítomnost dětí stimuluje hru, ale ještě neumí spolupracovat; kooperativní hra – předškolní věk, děti spolu komunikují a spolupracují při hře;

podmínky dětské hry: prostor – musí být dostatečný, charakterem odpovídající druhu a obsahu hry, bezpečný, členitý dle potřeby, někdy zaručující určitou intimitu; čas – dostatek času, potřeba „vyhrát si“, přerušení hry je značně nevhodné, potřeba organizovat hru podle předpokládaného času; prostředky – různý materiál, pomůcky, hračky, měly by odpovídat věku dětí, druhu hry, v dostatečném množství a odpovídající kvalitě;

řízení her zásahy do hry musí být citlivé, taktní, nenásilné a přirozené; dítěti se poskytuje široký prostor, v němž se může samostatně pohybovat, experimentovat, improvizovat, živelně získávat zkušenosti, relaxovat, bavit se; nenásilnou režií je možné navozovat a zprostředkovat určité zkušenosti, prožitky;

možné pozice pedagoga: facilitátor, poradce – děti ke hře motivuje, povzbuzuje, inspiruje; partner – je vzorem pro osvojování způsobů činností a chování; mediátor – zprostředkovává komunikaci mezi dětmi, pomáhá při řešení konfliktů;

přímé řízení – především u mladších dětí, využívá se rozhovoru, poučení, spoluhry s dítětem, vede k usměrnění dětí, získání poznatků, zkušeností; nepřímé řízení – typické pro starší děti, využívá zkušenosti, postaveno na vytváření podmínek, nabídce prostředků;

hračka – prostředek pro hru základní funkce při hře: podnět pro hru – vyvolává hrovou aktivitu, dítě si volí hru podle hračky, hračka ho motivuje k činnosti, spíše mladší děti; doplněk hry – dítě si nejprve volí námět hry a podle potřeby si vyhledává hračky;

druhy hraček podle vzniku: hračky vlastní výroby – běžné předměty použité pro hru či dítětem vyrobené hračky z různých materiálů; polohotové hračky – stavebnice a tvořivé hračky; hotové hračky – kompletně vyrobené, často napodobeniny skutečných předmětů ze světa dospělých;

požadavky na hračku: bezpečná – materiál, tvar, povrchová úprava, zdravotně nezávadná (netoxická), technicky bezvadná; hygienická – snadno udržovatelná, omyvatelná, pratelná; estetická – vkusná, odpovídající z hlediska barvy i tvaru, ovlivňuje pozitivně estetické cítění;

výchovně hodnotná – podněcuje k pozitivní činnosti, rozvíjí osobnost dítěte a dětskou hru; funkční – slouží k realizaci hrových záměrů; přitažlivá – dítě si k ní vytváří citový vztah, navozuje spontánní hrovou aktivitu dítěte; přiměřená vývojové úrovni – srozumitelná pro použití; variabilní – umožňuje použití v různých druzích her a činnostech, je jednoduchá, podporuje fantazii;

rozvojové funkce hračky: motorický stimul – navozuje pohybovou aktivitu, např. uchopování, manipulaci, lezení, chůzi; má lákat k pohybu, k jeho jistotě a eleganci; rozvoj poznání – rozvíjí poznávací procesy: vnímání – stimuluje rozvoj sluchu, zraku, hmatu, představivost, myšlení a řeč – hračka vybízí ke komunikaci, podporuje soustředění; hračky, které jsou napodobeninami skutečných předmětů umožní poznávat tvar, funkci věcí; při hře s materiály dítě poznává jejich vlastnosti;

rozvoj citů a seberegulace – vyvolá pozitivní emoce, motivuje; dítě si svou hračku vyžaduje a brání; socializační funkce – navozuje vztahy mezi dětmi, např. při spoluhře s jednou hračkou, půjčování hraček;

diagnostická funkce – prostřednictvím hračky se může poznávat osobnost dítěte; způsob, jakým dítě s hračkou zachází, vypovídá o jeho úrovni, druhy hraček, které dítě upřednostňuje, o jeho zájmech; terapeutická funkce – u dětí v tíživé situaci a nemocných je oporou; u zdravotně postižených důležitý terapeutický prostředek, rozvíjí postižené funkce (reedukace) nebo náhradní funkce (kompenzace);