Budoucnost evropské legislativy v oblasti lehkých letadel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Enterprise Europe Network ČR a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR Úspěšná spolupráce.
Advertisements

Kontrola exportu vojenského materiálu a ručních zbraní pro civilní použití – role MZV.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Revize Nového přístupu
Program TEMPUS Vladimír Horák leden 2013
Dovoz letadel do ČR (se zaměřením na kluzáky a balóny)
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Nová směrnice o energetické účinnosti
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
SINGLE EUROPEAN SKY INDUSTRY CONSULTATION BODY Mgr. Richard Klíma KŘ/vOK.
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Kdo chce být milionářem ?
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Greenforce Network Prezentace pro mezinárodní skupinu ČIŽP Praha, 14. května 2008 Martin Baranyai.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Audit IT procesů ve FNOL
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Internetový obchod v ČR 2005 / 2006 Konference SAEC, , Bratislava Josef Suchánek APEK - Asociace pro elektronickou komerci.
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2014 Generální ředitel 21. října 2014 IATCC PRAHA XII. ročník jednání s leteckými dopravci.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
EMAS III Změny v akreditaci a ověřování Ing. Radim Frolík.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
1 INSPIRE v ČR 7 let poté Jitka Faugnerová CENIA, česká informační agentura životního prostředí Enviro-i-forum Zvolen,
Technologické platformy a dopravní výzkum
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Lekce III – Antidopingová politika Cíle antidopingové politiky
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
EVROPSKá UNIE.
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
TEST 17. POLITOLOGIE
Poskytování služeb na vnitřním trhu EU. Obsah I.Směrnice o službách na vnitřním trhu. II.Způsob implementace v ČR. III.Přínosy zákona o volném pohybu.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Tato prezentace byla vytvořena
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI CIVILNÍHO LETECTVÍ LUDMILA CRHOVÁ
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
EVROPSKÁ UNIE.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
- Praha Prezentace pro představenstvo Asociace leteckých výrobců ČR Valná hromada ALV ČR pátek European Aviation Safety Agency.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
ALV – Informace ÚCL pro Valnou hromadu ALV ČR doc. Ing. Jindřich Ploch, CSc. Generální ředitel.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Právo EU - nové „Základní nařízení“
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
Transkript prezentace:

Budoucnost evropské legislativy v oblasti lehkých letadel Jan Fridrich Viceprezident LAA ČR Pro zahraniční záležitosti, průmysl a vnitřní audit Workshop na výstavě FLYIIN letiště Leoše Janáčka Ostrava, 23. září 2011 © LAA ČR 2011

Obsah Představení LAA ČR Český lehký letecký průmysl Legislativní prostředí ČR Legislativní prostředí EU Problémy Možnosti řešení Legislativa EU a lehká letadla

LAA ČR www.laacr.cz Letecká amatérská asociace České republiky je pověřenou organizací pro certifikace, vydávání pilotních oprávnění a provoz SLZ v České republice. SLZ zahrnuje paragliding, motorový paragliding, závěsné létání, vírníky, vrtulníky, letadla řízená změnou těžiště a aerodynamicky řízená letadla. Z tohoto pohledu je v Evropě unikátní Má 6 400 členů a registruje 7 900 letadel a 10 000 pilotů. Legislativa EU a lehká letadla

Mezinárodní aktivity LAA ČR Vstupem ČR do EU se změnil systém tvorby leteckých zákonů Pro ochranu a zachování stávajícího „komfortu“ létání se SLZ v ČR je nutné se angažovat na evropské úrovni Snahou LAA ČR je vyřešení problémů hmotnosti ať už uvnitř Dodatku II nebo vytvořením samostatné LSA kategorie. V současnosti je nutné pokusit se přenést těžiště jednání na úroveň Evropské komise. Legislativa EU a lehká letadla

Související aktivity LAA ČR Trvalé sledování a ovlivňování vývoje Evropské i domácí legislativy Snaha o informovanost a zabránění negativních dopadů na aktivity LAA ČR Legislativa EU a lehká letadla

Související aktivity LAA ČR Aktivní členství v EMF členství v pracovní skupině MDM032 zastoupení v EGAST Aktivní členství v EHPU Aktivní členství v komisi CIMA (FAI) Reprezentace České Republiky v pracovní podskupině Part66 (průkazy mechaniků) Aktivní účast na jednání ASTM International spolupráce na projektu HAWK/EASA AERO Friedrichshafen AeroExpo Exhibition Bitburg AirVenture Oshkosh založení LAMA EUROPE vydávání katalogů Czech Aviation Legislativa EU a lehká letadla

Český lehký letecký průmysl Výroba UL a LSA Česká republika patří ve výrobě lehkých sportovní letadel (MTOM < 600kg) k Evropské špičce – společně s Německem, Itálií a Francií 20 výrobců kompletních lehkých letadel (UL a LSA) 9 výrobců dílů a komponentů pro tato letadla 11 výrobců doplňků Výroba ročně 400+ letadel, 90 % export Legislativa EU a lehká letadla

Český lehký letecký průmysl Výroba techniky pro paragliding a parašutismus 6 výrobců paragliderů 6 PG výrobců doplňků Více než 2 000 paraglidů ročně 70% exportu 150 zaměstnanců Legislativa EU a lehká letadla

Pozice ČR v lehkém letectví Česká republika patří v oblasti výroby a používání ULL, LSA i PG ke světové špičce Legislativa EU a lehká letadla

Prostředí ve kterém se pohybujeme ČESKÁ REPUBLIKA Poslanecká sněmovna ČR Senát Ministerstvo Dopravy Odbor civilního letectví Odbor infrastruktury Finanční odbor Ministerstvo průmyslu a obchodu Ministerstvo obrany ÚZPLN ÚCL ŘLP Legislativa EU a lehká letadla

Prostředí ve kterém se pohybujeme EVROPSKÁ UNIE Evropský Parlament Rada Evropské Unie Evropská Komise EASA - Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví Nařízení (Evropské komise) 216/2008 (1592/2002) Annex II – dodatek k Nařízení 216/2008, který definuje letadla vyjmutá z pravomoci EASA, tato jsou řešena na národní úrovni pracovní skupiny EASA (MDM032, M017, atd.) Eurocontrol Legislativa EU a lehká letadla

Prostředí ve kterém se pohybujeme EVROPSKÉ ORGANIZACE EAS – Europe Air Sports – reprezentuje 700 000 členů 26 národních aeroklubů a: EGU – European Gliding Union EHPU – European Hang Gliding and Paragliding Union EMF – European Microlight Federation PPL/IR Europe EFLEVA – European federation light,experimental and vintage aircraft IAOPA – Mezinárodní sdružení vlastníků letadel a pilotů ECOGAS – Evropská rada pro podporu všeobecného letectví NAA – Národní letecké úřady LAMA EUROPE – Evropská asociace výrobců lehkých letadel Legislativa EU a lehká letadla

Organizace EU Evropský parlament – The European Parliament Rada Evropské unie – The Council of the EU Evropská komise – The European Commission Soudní dvůr – Court of Justice Účetní dvůr – Court of Auditors Evropský hospodářský a sociální výbor - European Economic and Social Committee Výbor regionů – The Committee of the Regions Evropská centrální banka - The European Central Bank Evropská investiční banka - The European Investment Bank Legislativa EU a lehká letadla

Tvorba Evropských předpisů Nařízení pro civilní letectví se vytváří v tzv. TROJÚHELNÍKU MOCI Evropská komise Commission (výkonná moc) Rada EU Council (členské státy) Evropský Parlament (přímá volba) Legislativa EU a lehká letadla

Tvorba Evropských předpisů Politikové ale nerozhodují technické záležitosti, zůstávají na úrovni Základních požadavků - Essential Requirements. Vytvořili proto EASA , která navrhuje návrh přepisů a implementačních pravidel pro Evropskou komisi Evropská komise Commission (výkonná moc) Management Board EASA Poradní orgány: AGNA SSCC Rada EU Council (členské státy) Evropský Parlament (přímá volba) Legislativa EU a lehká letadla

EASA - Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví V červenci 2002 rozhodla Rada Evropské Unie a EU Parlament o uplatnění společných pravidel v letectví a založila EASA. Cíle: zajistit vysokou a stejnou úroveň ochrany Evropských občanů a podporovat volný pohyb zboží, osob a služeb EASA je funkční od září 2003 EASA sídlí v Kolíně nad Rýnem v Německu V současnosti má přes 500 zaměstnanců Rozpočet 85 mil. EURO (56mil. Poplatky) Website: www.easa.europa.eu Legislativa EU a lehká letadla

Základní Nařízení (EC) 216/2008 EASA Základní Nařízení (EC) 216/2008 Základním dokumentem EASA je Nařízení (Rady a Parlamentu) 216/2008 - jde v podstatě o letecký zákon EU Nařízení Rady a Parlamentu není převáděno do národních zákonů a uplatňuje se přímo!!!! Principy (působnost, cíle, definice) Základní požadavky (základní principy, použitelnost, letová způsobilost, ochrana prostředí, provoz a licencování, uznávání certifikátů, atd…) Organizace EASA (úkoly, vnitřní struktura, pracovní metody, finanční požadavky, závěrečná ustanovení) Legislativa EU a lehká letadla

Dodatek II – Annex II Nařízení 216/2008 EASA Dodatek II – Annex II Nařízení 216/2008 Definuje letadla vyňatá z působnosti Nařízení 216/2008 Paragraf (e) v současnosti de-facto definuje UL letadla bez toho, že by je přímo zmiňoval SLZ se řídí národními pravidly Legislativa EU a lehká letadla

Základní Nařízení - Basic Regulation AMC & Guidance Material EASA Současná struktura předpisů Základní Nařízení - Basic Regulation Regulation (EC) 216/2008 of 20/02/2008 ER : Annexes I to V Agency Opinion Regulation (EC) 1702/2003 on Airworthiness and Environmental Certification kterým se stanoví prováděcí pravidla pro certifikaci letové způsobilosti letadel a souvisejících výrobků, letadlových částí a zařízení a certifikaci ochrany životního prostředí, jakož i pro certifikaci projekčních a výrobních organizací Regulation (EC) 2042/2003 on Continuing Airworthiness o zachování letové způsobilosti letadel a leteckých výrobků, letadlových částí a zařízení a schvalování organizací a personálu zapojených do těchto úkolů Agency Opinion Annex I (Part-M): Continuing Airworthiness Requirements Section A: Technical Requirements Section A: Application Requirements Section B: Administrative Procedures Section B: administrative Procedures Annex (Part 21) Annex II (Part-145): Maintenance Organisation Approvals Appendices: EASA forms Appendices: EASA forms Guidance Material Part 21 Certification Specifications Annex III (Part-66): Certifying Staff Agency CS , AMC & GM AMC 20 AMC 21 CS 25 CS 34 CS 36 CS E CS P CS APU CS AWO CS ETSO CS Definitions CS 22 CS 23 CS 27 CS 29 CS VLA CS VLR Annex IV (Part-147): Training Organisation Requirements Parlament a Rada EU AMC & Guidance Material Part M, 145,66,147 Evropská komise EASA Legislativa EU a lehká letadla

EASA Tvorba předpisů 3 typy předpisů: Nařízení (216/2008) se Základními Požadavky (ER) přijatými Parlamentem (tvrdý zákon) Prováděcí předpisy (IR) přijaté Evropskou Komisí Certifikační Specifikace (CS), Přijatelný způsob průkazu (AMC) a Poradní a výkladový materiál (GM) přijaté EASA (měkký zákon) Legislativa EU a lehká letadla

Postup tvorby Nařízení EASA Postup tvorby Nařízení Pro každou změnu Nařízení 216 (Základních Požadavků), musí EASA vydat Oznámení navrhovaného dodatku (NPA) a nebo Vyhodnocení dopadu regulace (RIA) Akcionáři (MY!) musí být konzultováni Vyhodnocení odpovědí musí provést nezávislá pracovní skupina EASA vydá Dokument odpovědí na připomínky (CRD) Akcionáři ho mohou znovu připomínkovat EASA vydá Vyjádření (návrh nového nařízení), který je předán Evropské komisi Komise vydá zprávu Radě Evropské Unie a Evropskému Parlamentu, říkající, zda souhlasí nebo odmítají návrh Pokud souhlasí je dodatek předán Radě a Parlamentu (Co- decision process) Publikace nového Nařízení v oficiálním žurnálu EU Proces se tváří demokraticky, a je velmi časově náročný! Legislativa EU a lehká letadla

Posloupnost tvorby předpisů EASA Posloupnost tvorby předpisů Legislativa EU a lehká letadla

Současný stav – všeobecné letectví MDM032 pracovala 2006-2009 Byl navržen zjednodušený proces certifikace ELA 2010 proběhla studie HAWK Většina zásadních pravidel je již přijata Probíhá jejich implementace Probíhá nové kolo zlepšování Naprostá ignorace požadavků na zjednodušení Řešení pro lehké letectví v nedohlednu Systém rozděl a panuj – viz CS-LSA a DOA a POA Legislativa EU a lehká letadla

Nebylo cílem vyjmout ultralighty z Annexu II Projekt HAWK/EASA – 2010 Projekt HAWK měl za úkol porovnat ultralehké předpisy v Evropě a připravit doporučení pro dohled nad procesem ELA 1 Nebylo cílem vyjmout ultralighty z Annexu II Tato doporučení budou vstupem pro pracovní skupinu BR01, která měla začít pracovat koncem 2010 – nyní se mluví o 1Q2012!!! Na semináři 19.10.2010 proběhla diskuse nad 5.variantami možného řešení Konečná zpráva byla odevzdána EASA v prosinci 2010 a byla neveřejná! Legislativa EU a lehká letadla

Projekt HAWK/EASA – 2010 4 dotazníky: Počáteční letová způsobilost, Zachování letové způsobilosti, Způsobilost letového personálu, Provoz Návštěva 8 zemí v Evropě: ČR, Německo, Velká Británie, Francie, Itálie,Norsko, Švédsko, Holandsko Návštěva FAA v USA (srovnání s LSA) Legislativa EU a lehká letadla

Projekt HAWK/EASA – 2010 Základní zjištění: Méně regulace = Větší aktivita Více regulace = Menší aktivita V zemích, kde neexistuje národní výcvikový program je více nehod Ukazatele smrtelných nehod jsou pro ultralighty a kluzáky podobné přibližně 1.6 smrtelných nehod/1000 letadel Většina nehod souvisí s pilotními chybami, nikoliv s letadly Legislativa EU a lehká letadla

Projekt HAWK/EASA – 2010 Odlišný přístup FAA: V roce 2000 si položili otázku, jaká úroveň bezpečnosti je přijatelná pro různé druhy leteckých aktivit Odpovědi jsou uvedeny v AC23 – 1309 : Očekává se, že Experimental/homebuilt neregulovaná letadla budou méně bezpečná než LSA LSA letadla jsou méně bezpečná než certifikovaná letadla všeobecného letectví (GA) Certifikovaná GA letadla jsou méně bezpečná než dopravní letadla Legislativa EU a lehká letadla

Navržená řešení HAWK Varianta 1 – nedělat NIC: Předpokládá, že proběhne implementace doposud navržených změn tzn. ELA,CS-LSA, DOA, POA, LAPL, Part66 a L licence mechaniků atd Důsledek UL firmy budou postupně vtaženy do systému EASA pro DOA a ÚCL pro POA. Aplikace poplatků EASA buď jen za DOA nebo i za POA Možnost omezení provozu UL do zahraničí Likvidace průmyslu pod LAA ČR Legislativa EU a lehká letadla

Navržená řešení HAWK Varianta 2 – Modifikace současných návrhů pro proces ELA1: Předpokládá, že proběhne implementace doposud navržených změn tzn. ELA,CS-LSA, DOA, POA, LAPL, Part66 a L licence mechaniků atd. Současně bude navržena změna procesu ELA a základního nařízení Důsledek Vše co ve Variantě 1 + zmatek, protože se bude modifikovat něco, co ještě není ověřeno Legislativa EU a lehká letadla

Navržená řešení HAWK Vatianta 3 – delegování a přenesení činností EASA na Assesment body: Předpokládá, využití preambule Nařízení 1108/2009, které představuje možnost využití Assessment bodies Důsledek LAA ČR funguje na tomto principu, otázkou je jak by to fungovalo v Evropě a jaké budou podmínky pro získání tohoto statusu. Legislativa EU a lehká letadla

Navržená řešení HAWK Varianta 4 – Smíšený přístup: Předpokládá, se ověření různých regulační přístupů pro letadla od MTOM 451kg do 1200kg Část pravomocí by zůstala na úrovni EU a část na národních úrovních Důsledek Není jasný Legislativa EU a lehká letadla

Navržená řešení HAWK Varianta 5 – Kompletní deregulace: Předpokládá, se přesun letadel v procesu ELA1 do Annexu II Důsledek Problém certifikací v různých zemích, systém který známe. Legislativa EU a lehká letadla

PROBLEMATICKÉ OBLASTI Nové navrhované evropské předpisy pro sportovní a rekreační létání jsou nepřehledné a komplikované Nezohledňují současné potřeby a ve svém důsledku mohou vést k likvidaci sportovního a rekreačního létání nejenom v ČR Jsou výhodnější pro stávající piloty, kteří jsou již v systému pod ÚCL Začnou platit nejpozději 2012 Nutné politické řešení Legislativa EU a lehká letadla

Identifikované problémy Složitost navrhovaných nových EASA předpisů pro sportovní a rekreační létání Praktická spolupráce s EASA Proces ELA a předpis CS-LSA jsou jen částečným řešením Evropská LSA kategorie není shodná s US LSA Požadavky Part 21 na DOA a POA EASA poplatky a platby (fees&charges) Změna Základního nařízení EC 216/2008 je nutná v každém případě! Legislativa EU a lehká letadla

EASA poplatky a platby (fees&charges) EC 593/2007 Hodinová sazba: 225 EURO Certifikace Roční poplatek: 6 000 EURO Roční poplatek za držení Typového certifikátu: 900 EURO Každá změna mimo rozsah oprávnění DOA : 250 EURO DOA - Design Organisation Approval Jednorázový poplatek za DOA: 6 750 EURO Roční poplatek za dozor: 3 375 EURO POA - Production Organisation Approval Jednorázový poplatek za POA : 9 000 EURO Roční poplatek za dozor : 6 500 EURO Data pro organizaci s obratem < 1 milion EURO POA je nyní zatím na národní úrovni, takže tyto polatky zatím neplatí Legislativa EU a lehká letadla

Možné řešení - Evropská komise a EASA Komise musí odpovědět na tyto otázky: Chcete mít v Evropě sportovní a rekreační létání? Souhlasíte s tím, že sportovní a rekreační létání potřebuje jiná pravidla než komerční dopravní letectví? Jestliže je odpověď ANO: Pověřit EASA rychlým vytvořením samostatných pravidel pro potřeby sportovního a rekreačního létání Vytvořit v rámci EASA samostatné ředitelství pro sportovní a rekreační létání Jestliže je odpověď NE: JE NUTNÉ VYMĚNIT EK Legislativa EU a lehká letadla

ABY TOHO NEBYLO MÁLO… Potenciální hrozby, o kterých se moc nemluví: Rozdělení evropského vzdušného prostoru – SESAR, FAB atd. Neuvážená aplikace bezpečnostních programů určených pro dopravní letectví do oblasti sportovního a rekreačního létání – SSP, SMS atd. Nepromyšlená aplikace nových technologií pocházejících z dopravního letectví do oblasti sportovního a rekreačního letectví – ELT, povinné radiostanice s kanálovým odstupem 8,33 kHz, snižování povinné výšky a rozšiřování prostoru pro odpovídače SSR Možné zrušení našeho vojenského letectva a s tím související ochrana a využívání vzdušného prostoru ČR cizím letectvem. Pronájem našeho vzdušného prostoru pod záminkou, že si zacvičíme také – viz omezení RHINO atd. Legislativa EU a lehká letadla

1. Co nejdéle udržet Annex II ve stávajícím znění Co potřebujeme Legislativa EU a lehká letadla

Systém bude úspěšný pouze když tyto složky budou vyvážené Co potřebujeme 2. Co nejdříve vytvořit samostatný systém pro evropské LSA – pokud možno GLOBÁLNÍ Letová způsobilost založená na ASTM F2245 Licencování (jednoduchá zdravotní způsobilost) Provoz (jasná definice komerční činnosti) Údržba Systém bude úspěšný pouze když tyto složky budou vyvážené Legislativa EU a lehká letadla

3. Lobovat na všech úrovních Co potřebujeme Lobovat na všech úrovních – jde o politický problém, nikoliv o technický problém 3. Legislativa EU a lehká letadla

Přejít od pasivní obrany Co potřebujeme Změnit naše chování! Přejít od pasivní obrany k pozitivní ofenzívě! POUŽÍVAT ZDRAVÝ ROZUM! Legislativa EU a lehká letadla

Jinak dopadneme jako pilot na obrázku… Děkuji Vám za pozornost! Závěr Jinak dopadneme jako pilot na obrázku… Děkuji Vám za pozornost! Pokud máte více dotazů k této problematice kontaktujte Jana Fridricha fridrich@laacr.cz Tel +420 777 813 040 WWW.LAACR.CZ OK - EASA Legislativa EU a lehká letadla