Humanistická psychoterapie Carl R

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
a jeho využití u klientů po CMP
Person Centered Approach
Humanistický proud v psychologii
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Komunikační styly v knihovnické praxi Profesionalita a komunikační styl Efektivní komunikace Komunikační proces Postoje a sociální jednání PhDr. Jaroslava.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
KRIZOVÁ INTERVENCE.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teorie motivace Adéla Furiková.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
ARTETERAPIE.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
PCA Jan Holeyšovský 3. Československé symposium PCA , Žďár nad Sázavou Etické pasti a pastičky.
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Práce s biografií a komunikace
HORIZONT ZLÍN Workshop
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Příjemce podpory: TRIALOG
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Mgr.Michal Vičar Emoce.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Etika v psychoterapii Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Psychologie v obezitologii
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Humanistická a existenciální psychologie
Násilná osoba aneb co s ní
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Náročné životní situace
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Transkript prezentace:

Humanistická psychoterapie Carl R Humanistická psychoterapie Carl R. Rogers přístup zaměřený na člověka ( Person Centered Approach - PCA ) Ing. Bc. Dagmar Sližová

Definice - podle Doc. PhDr. Jana Vymětala: Rogersovský psychoterapeutický přístup znamená, že terapeut dosahuje konstruktivních změn v osobnosti a v projevu klienta tím, že jej bez výhrad a vstřícně akceptuje, projevuje se vůči němu vysoce empaticky a autenticky. Touto vztahovou nabídkou vytváří psychoterapeutický prostor, který podporuje osobnostní růst a umožňuje překonání klientových inkongruencí, což se děje díky pravdivějšímu porozumění sobě a subjektivně významným vztahům. Rogersovská psychoterapie je proto psychoterapií dialogickou a vztahovou. Vymětal, J., Rogersovská psychoterapie. Brno, 1996, s. 9

Pár slov o zakladateli: Narozen 8.1.1902 v Oak Parku (Chicago-předměstí) 4. ze šesti dětí Fundamentalistická protestanská rodina – askeze, potlačení emocí, hodnota=práce Od 12 let bydlí s rodinou na farmě – samotářský život, práce, nejsou blízké vztahy Po SŠ studium zemědělství (Wisconsin), pak teologie Po 2 letech přestoupil na Pedagogickou fakultu univerzity v Kolumbii – doktorát z psychologie (1931) Od r.1940 profesor psychologie na univerzitě v Ohiu, později v Chicagu i Wisconsinu V r. 1964 zakládá Centrum pro studium člověka v La Jolla Zemřel v r.1987 Celý aktivní život usiloval o zlepšení komunikace a vztahu mezi znepřátelenými skupinami lidí - v r. 1987 byl navržen na Nobelovu cenu za mír

Základní myšlenky aktualizační tendence - vrozená schopnost člověka k pozitivnímu naplňování svých možností, jinak řečeno schopnost osobního růstu (bramborový klíček) Život ve vztazích, rozhodování ve vztahových souvislostech Zodpovědnost za sebe a spoluzodpovědnost za svět

Shoda sebepojetí, vnitřních potřeb a zkušeností zvenku Vztahy ovlivňují naše sebepojetí a sebepřijetí Kořeny jsou v raném dětství – jak sebe vnímáme Pro pohodu je třeba sebeúcta ( stabilní, vřelé, akceptující prostředí, nekonfliktní vztah rodičů) Kongruence Shoda sebepojetí, vnitřních potřeb a zkušeností zvenku

Terapie inkongruence Proměna sebepojetí na základě významných podnětů a zkušeností v životě – není-li čl. schopen přijetí Popření Racionalizace Inkongruence = vnitřní rozpor, vzniká u čl. při setkání se skutečností, kt. je významná, ale není přijatelná – déletrvající IG – úzkosti, deprese, pocity viny, psychosomatic. potíže atd.

Terapeutický vztah Empatie Akceptace Autentičnost, kongruence Transcendentální fenomén

Psychoterapeutický proces Vytvoření pohledu na sebe a svět X neuvědomování si toho – rigidita Vlastní názory považuje za fakta-věcný popis vnějších témat – inkongruence, úzkostnost, zranitelnost Uvolnění vlivem přijetí – neaktuální pocity a prožitky hl. z minulosti, připouští možnost změny Sdělování i přítomných pocitů,i ve vztahu k terapeutovi – zodpovědnost za sebe, uvědomění konfliktu s dřívějším prožíváním Otevřenost, sdělování pocitů, touha být sám sebou – hledání Zásadní změny v prožívání – plně a přítomně – bolestné – ventilace pláče, vzteku ad. Plně fungující osoba-cíl terapie, tzn. svobodný člověk s tendencí stálého osobního růstu, kt. si plně uvědomuje své pocity, potřeby, své chování vědomě řídí a naplňuje své pozitivní možnosti v souladu s ostatními

Základní nástroje Rozhovor a terapeutický vztah Komunikace verbální a neverbální v souladu s podm. vztahu (empatie, akceptace, autentičnost) Aktivní naslouchání Empatické poznámky Zrcadlení Prafrázování Reflexe …

Využití Psychoterapie (sebepojetí, sebepřijetí), nedirektivní terapie hrou u dětí (Axlineová, Rezková) Poradenství, sociální práce Pedagogika Pracovní vztahy Mediace skupin

Literatura Rogers, C., Způsob bytí. Praha: Portál, 1998 Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006 Vymětal, J. Rogersovská psychoterapie. Praha: Český spisovatel, 1996 Tolan, J. Na osobu zaměřený přístup v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, 2006

Děkuji za pozornost