vývoj poznávacích procesů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

PŘEDŠKOLNÍ VĚK od 3 do 6/7 let
Kojenecké období.
Předškolní období (3 – 6 let).
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika II
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Dětský svět Dětské naivní teorie
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Předškolní věk – motorický a kognitivní vývoj
PŘEDŠKOLNÍ VĚK od 3 do 6/7 let
Komunikace s dětským pacientem
Mladší školní období.
Perioda raného mládí Ondřej Turek 1A. Dělení  Raný školní věk (mezi 6-7. a 8-9.)  Střední školní věk (mezi 8-9. a rokem)
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Didaktické zásady výuky přírodopisu
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
PŘEDŠKOLNÍ VĚK.
Přednáška č. 3 Předškolní období
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Kriminalistická stopa
KmKII 3 M. Hádková. Člověk ve světě a v jazyce Hranice mého jazyka jsou hranice mého světa. L. Wittgenstein.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Základní principy geografického výzkumu
Žák. Osobnost určitý člověk, individuum odlišné od ostatních ve vlastnostech, zkušenostech atd.
Chyby při vnímání druhých lidí
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Surrealismus.
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Mentální reprezentace
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Strukturace učiva Příprava učitelova.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Návrhový vzor Flyweight
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie učení.
Proč statistika ? Dva důvody Popis Inference
Psychické procesy - vnímání
Specifické poruchy učení
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Sociální psychologie – CŽV 2012
Témata kognitivní psychologie
Jak na jazyky.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

vývoj poznávacích procesů předškolák vývoj poznávacích procesů

názorné, intuitivní, prelogické myšlení málo flexibilní, nepřesné, nerespektující plně logiku, vázáno na činnost; dítě uvažuje v celostních pojmech na základě vyzdvižení podstatných podobností; v úsudcích dítě ještě vázáno na názor (viz. skleničky s vodou či korálky); upravuje si realitu tak, aby byla pro něj srozumitelná a přijatelná – intuitivní přístup;

egocentrismus – tendence zkreslovat na základě subjektivního pohledu (když si zakryji oči rukama, schovám se); fenomenismus – svět je takový , jak vypadá, velryba je ryba; magičnost – není velký rozdíl mezi skutečností a světem fantazie; absolutismus – každé poznání má definitivní a jednoznačnou platnost, potřeba jistoty; příčinnost – otázky proč;

chápe trvalost objektů vnějšího světa, ale ne jejich podstatných znaků; trvalost předmětů určuje vizuální tvar; zásadní změna vzhledu znamená ztrátu původní totožnosti; nerozlišuje nadřazené třídy a dílčí složky (hnědých kuliček je víc než dřevěných); rigidní uvažování – ulpívání na jednom pohledu (můj bratr nemá bratra) a na jednom stavu (ostříhané ovečky už nejsou ty ovečky); chybí komplexní přístup, útržkovitost;

předpoklad správnosti a platnosti – hledání jednoznačné příčiny, odmítání náhod, vysvětlení nemusí být logické, ale musí být subjektivně uspokojující; nezávislé události mohou být spojeny – transdukce (prší, když jedem k babičce, vždy bude pršet při návštěvě u babičky); pokud je realita nesrozumitelná, vysvětlí si ji po svém, smyslem je dosáhnout jistoty;

globální vnímání neschopnost systematického prohlížení jedné části po druhé; postupem stále více vnímá z celku jednotlivé detaily; velmi citlivé analyzátory, sluchové vnímání se zdokonaluje a zpřesňuje; začíná přesněji vnímat prostor;

prostor, čas egocentrická perspektiva vnímání prostoru, co je blízko je větší; neodhaduje vzdálenosti; chápe nahoře, dole, nechápe vlevo, vpravo; rozšíření časové perspektivy (večer, zítra), vzdálenější budoucnost ztrácí význam; čas měří událostmi a opakujícími se jevy;

počet, množství rozliší nápadně odlišné množství (ne 3 od 4, ale od 7); osvojuje si obecný pojem změny množství (spočítá 5 koláčů, ale v řadě s většími mezerami je jich víc); porozumění pořadí a pochopení pojmů méně, více; potřeba umět počítat a znát řadu čísel ke konci období;

živá fantazie harmonizující význam, pro citovou a rozumovou rovnováhu; záliba v pohádkách; animismus – věci jsou živé (ostříhaný plyšák); antropomorfismus – připisuje lidské vlastnosti (sluníčko se směje); arteficialismus – někdo svět udělal (napustil vodu do rybníka);

konfabulace mezery a nedostatky v paměti a rozumové nedostatky vyplňuje dítě svojí fantazií; nerozlišuje mezi snem a skutečností a o svých snech mluví jako o skutečných zážitcích (kolem 6.-7.roku zaniká);

řeč důležitost verbálního vzoru; zdokonalování, výslovnost 3. letého dítěte je hodně nedokonalá, mnohé hlásky nahrazuje jinými nebo je vyslovuje nepřesně, postupně vymizí dětská fyziologická patlavost, pokroky ve větné stavbě; objevují se agramatismy; egocentrická řeč i jako prostředek myšlení;

růst poznatků o sobě a okolním světě, dítě zná své jméno, umí udat i své pohlaví, označuje hlavní barvy; doznívá první období otázek charakteristické „co to je?“; dítě se začíná ptát na příčinu, původ, význam věcí „a proč?“; počátek užívání řeči k regulaci svého chování; kolem 3 let hlasité slovní instrukce, od 4 – 5 let vnitřní řeč;

zájem o mluvenou řeč – povídky, říkanky, písničky; dítě rádo a hodně povídá – často je sám sobě jediným posluchačem; nedokonale zpívá písničky;