SEBEPOŠKOZOVÁNÍ, JAK MU ROZUMĚT A CO S NÍM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Neurózy, psychózy, rané poruchy
ÚRAZY V DĚTSTVÍ.
o.s. Péče o duševní zdraví
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Klinická propedeutika
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Klíčová otázka č. 4 Specifika péče o osoby bez přístřeší na akutní příjmové ambulanci z pohledu všeobecné sestry Mgr. Patrik Burda 26. – 27. listopadu.
Alkoholismus Kateřina Jahodová.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Návykové látky, závislosti
OSOBNOST.
Sociální patologie SCPT SCPA
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Problematika eutanázie
Náročné životní situace, konflikty
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Alkoholismus.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
CAN-Child Abuse and Neglect
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Klasifikace duševních poruch
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
SEBEVRAŽEDNÉ CHOVÁNÍ A ZÁMĚRNÉ SEBEPOŠKOZOVÁNÍ U DĚTÍ A MLÁDEŽE
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Seminář Trauma.
Sociálně patologické jevy
Sociální patologie SCPT SCPA
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Sebevražedné jednání V čem vidíte rozdíl mezi sebezabitím a sebevražedným jednáním ? Jaké typy sebevražedného jednání znáte ? Jaké jsou nejčastější příčiny.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
PhDr. Táňa Fikarová, PhD.. Literatura Kriegelová, M. (2008) Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada Publishing Vágnerová, M. (2004):
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Číslo v digitálním archivu školy
Šikana.
Vyrovnávání se stresem
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Školská sociální práce
Strašák jménem Sebepoškozování Peter Porubský
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Transkript prezentace:

SEBEPOŠKOZOVÁNÍ, JAK MU ROZUMĚT A CO S NÍM PhDr. Lenka Svobodová 6. října 2014 konference prevence Malenovice svob.lenka@seznam.cz www.psycholog-svobodova.cz

KRITICKÁ MÍSTA, CHYBNÉ STRATEGIE podceňujeme problém věříme mýtům panikaříme nevíme, kdo a jak může řešit… trestáme řešíme následky, nikoliv pravou příčinu podceňujeme prevenci: nepracujeme s emocemi; útěk před překážkami x zdolávání; řešení konfliktních situací

SEBEPOŠKOZOVÁNÍ A MÝTY Ubližuje si jen slaboch… Sebepoškozování se děje jenom z nudy… Ten, kdo se sebepoškozuje, se chce zabít… Mně se to stát nemůže… Dělá mi to naschvál… Na sebepoškozování není možné být závislý…

DEFINICE přesná definice sebepoškozování je nesnadná; různá pojetí sebepoškozování je namířeno proti vlastnímu tělu… „Chování bez vědomého a cíleného záměru zemřít, jehož důsledkem je poškození tělesné integrity.“ (J.Kocourková) „Sebepoškozování je kompulzivní nebo impulzivní zraňování vlastního těla, které je motivované potřebou vyrovnat se s nesnesitelnou psychickou bolestí či úzkostí a znovu získat pocit rovnováhy emocí; bez zjevného záměru ukončit život a bez záměru sexuálního nebo dekorativního.“ (J.Sutton) „Maladaptivní odpověď na tenzi.“ (A.Rieglová) termíny: automutilace, self-mutilation, self-harm, self- injury, self-wounding, deliberate self-harm

CO JE A CO NENÍ SEBEPOŠKOZOVÁNÍ ? chápání lidského těla a vztah k němu je ovlivňován kulturou společnosti, v níž žijeme a právě společenské normy rozhodují o tom, které zásahy na lidském těle jsou přijatelné a které již mají charakter sebepoškozování v patologickém smyslu DEVIANTNÍ xxx KULTURNĚ AKCEPTOVANÉ sociálně přijatelné, na vlastní změnu zaměřené akty (viz.)

KULTURNĚ, SOCIÁLNĚ (NE)AKCEPTOVANÉ SEBEPOŠKOZENÍ Většina ano: stříhání, ušní piercing, malé tetování, kosmetická plastická chirurgie, okusování nehtů… Některé ano: piercing, tetování, zjizvení u růz.kmenů, iniciační rituály, fakírství, … Většina ne: řezání se, pálení částí těla,… Nikdo: autokastrace, autoamputace…

DRUHY SEBEPOŠKOZOVÁNÍ – POJETÍ Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN 10): X60-X84 úmyslné sebeotrávení (léky, alkoholem, rozpouštědly, plyny, atd.) úmyslné sebepoškození (škrcením, topením, výstřelem, kouřem, ohněm, skokem, skokem z výše, tupým nebo ostrým předmětem, havárií, atd.)

DRUHY SEBEPOŠKOZOVÁNÍ – PŘÍMÉ Součást duševní poruchy, onemocnění (syndrom záměrného sebepoškozování) deprese, poruchy osobnosti, schizofrenie (halucinace, bludy), poruchy příjmu potravy, … závislost na návykových látkách mentální retardace, autismus… Reakce na životní trauma, stres, náročné situace vyrovnání se se zátěží, úleva od psychického napětí Sebevyjádření, životní styl napodobování, subkultury (Emo, Gothic…) Účelové chování vyhnout se trestu, ve vězení, touha pozornosti

DRUHY SEBEPOŠKOZOVÁNÍ – NEPŘÍMÉ CHOVÁNÍ BEZ PŘÍMÉHO ZÁMĚRU SE POŠKODIT NEDODRŽOVÁNÍ LÉČEBNÉHO REŽIMU, METODY (ne)předepsané léky (nejen např. diabetik – inzulin) ukončení léčby (nejen např. onkologický pacient…) KOUŘENÍ, ALKOHOL, DROGY diety, přejídání, stravování Opravdu se nesebepoškozujeme?

VÝSKYT VĚK: obvykle 10-16 let, nejčastěji v adolescenci (dívky 12 let, chlapci 15 let…) POHLAVÍ: převážně u dívek (3x častěji) izolovaný sebepoškozující akt (přechodné, účelové, jednorázové) x opakované chování (charakter závislosti)

ZPŮSOBY SEBEPOŠKOZOVÁNÍ Výzkumy ukazují nejčastější způsoby sebepoškozování: 72% řezání (řezná poranění kůže, předloktí, zápěstí, hřbetů rukou i vyřezávání znaků do kůže; ostré předměty, např. žiletka, sklo, nůž, kružítko, špendlík…) 35% pálení 30% sebebití 22% snaha nenechat rány, aby se zhojily 10% vytrhávání vlasů 8% lámání kostí …

SEBEPOŠKOZOVÁNÍ x SEBEVRAŽEDNÉ JEDNÁNÍ vztah sebepoškozování a suicidálního chování není zcela jasný u sebepoškozujících se pacientů je častější výskyt a riziko suicidálního chování 2 odlišné přístupy: suicidální chování chce v důsledku problémů život ukončit xxx sebepoškozování „chce problémy řešit“ (viz.) při posuzování souvislostí sebepoškozování a suicidálního chování hraje úlohu osobnost pacienta a typ osobnostní patologie… sebepoškozování = dar přežití??

PREVENCE ŘEŠENÍ TVÁŘÍ V TVÁŘ sebepoškozování PREVENCE ŘEŠENÍ TVÁŘÍ V TVÁŘ

Nelze zrealizovat jakoukoliv změnu, pokud neznáme „nepřítele“!

V čem tkví závažnost? možné ohrožení života; „vysoké“ suicidální riziko (nelze vyloučit) impulzivita manipulativní složka možnost „nákazy“ nutkavost; „craving“, ZÁVISLOST těžká farmakologická i psychoterapeutická ovlivnitelnost pravá příčina není vidět

Řešit sebepoškozování bez pochopení základních mechanismů a příčin NIKAM NEVEDE, ale hlavně může NAPÁCHAT VĚTŠÍ ŠKODY !

Sebepoškozování a závislost vzorec sebepoškozujícího se aktu má tendenci se opakovat: přítomnost náročné situace (stres, úzkost…)  zesílení emocí  myšlenky na sebepoškození  pokusy sebepoškození odvrátit  nárůst tenze  akt sebepoškození (endorfiny)  úleva, uvolnění napětí, ALE… SEBEPOŠKOZENÍ ÚLEVA ZKLAMÁNÍ POCITY VINY

MOTIV k sebepoškozování – uvolň.napětí cílem sebepoškozování je především zvládat nepříjemné duševní stavy = reakce na nepříjemně prožívanou situaci, doprovázenou zejména pocity bezmoci, lítosti, vzteku, křivdy, přání pomstít se, atd. (agrese je obrácená vůči sobě samému) důležitý moment = vzniklá bolest, která přehluší bolest psychickou (fyzická bolest je hmatatelná, lze řešit, „ovládnout“, na rozdíl od bolesti psychické) při pocítění bolesti mozek začne produkovat endorfiny  úleva od stresu, úzkosti (obrovský balvan z hrudi, cítí se volní, schopní dýchat, schopní života…)

Rizikové faktory, příčiny, SPOUŠTĚČE vina nebo pocit ztráty kontroly nad sebou samým pocit neschopnosti; vztek na sebe nestabilita, zacházení s emocemi, řešení konfliktů, copingové strategie chronická úzkost, onemocnění odmítnutí důležitého člověka zásadní změna v životě, trauma RODINA (vztahy, klima, rozvod, kontrola, konflikty, týrání, zneuž., citové strádání, …) ŠKOLA (vztahy, ADHD, SPU, šikana, zátěž, školní neúspěšnost…)

ŘEŠENÍ v rámci školy PŘÍSTUP, KOMUNIKACE (netrestající, klidný přístup, zájem, NE rychlé rady, společné hledání příčiny a řešení) AKUTNÍ REDUKCE ÚZKOSTI A STRESU – nejhorších je prvních 15 minut (odklonit pozornost od seb.) DLOUHODOBÉ STRATEGIE PREVENCE PRÁCE S EMOCEMI ŽÁKŮ UČIT JINÉ ALTERNATIVY CHOVÁNÍ SPOLUPRÁCE S ODBORNÍKY ! PŘEDÁNÍ DO PÉČE ODBORNÍKŮM (nutná psychoterapie)