Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F12

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F08
Advertisements

Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F16
Archimédův zákon (vztlaková síla)
TEPELNÁ VÝMĚNA PROUDĚNÍM
Future simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ10 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F11
Past tenses Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Comparatives and superlatives Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani.
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F14
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F06
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F01
Hromadná korespondence
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F01
Elektronické formuláře v programu MS Word
Pohlcení tepelného záření Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F13
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Polovodiče 1 Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Přeměna potenciální energie na kinetickou Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT08 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná.
Ochlazování teploměru Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F06
Rotační magnetické pole
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Tepelná izolace Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT19 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA LÁTKY
Teplo Ing. Radek Pavela.
Tepelné jevy.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf17
Optická propustnost prostředí Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
MS Excel – tvorba křížovky
Hydrostatický tlak Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT01 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Pronouns Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Šablony dokumentů v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Kreslení v programu MS Word
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F09
Styly v programu MS word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Šablony (vlastní) v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F09
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Osvětlení plochy Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Elektrické teplo - základy Teplo 1 Elektrické teplo - základy.
Prezentace tepla Skupina A.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf19 MS Excel - Funkce Průměr Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT03
Výuková prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Automatické tvary Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf02 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Operační systémy Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf12 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Open Office Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf16 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Zásady tvorba prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Animace v prezentaci Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Countability Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Teplo ZŠ Velké Březno.
Optika Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Present perfect and past simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11 Teplota
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY _52_INOVACE_A_12_Teplota
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Transkript prezentace:

Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F12 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Teplo Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F12 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely

Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-2/F12 Škola Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektu Máme šanci číst, zkoumat a tvořit Anotace Žáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci Autor Mgr. Miluše Hamplová Název Teplo Očekávaný výstup Procvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie Vzdělávací oblast - obor Člověk a příroda - fyzika Klíčová slova Teplo,energie Druh učebního materiálu Prezentace Metodika Druhy interaktivity Motivace, procvičení a ověření znalostí Cílová skupina Žáci Stupeň a typ vzdělávání Základní škola II. stupeň Typická věková skupina 9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VM Květen 2012

Metodika – informace pro učitele Tento digitální učební materiál je využitelný několika způsoby. Lze ho použit v klasické výuce pro výklad učiva doplněný obrazovou informací s mnoha dalšími rozšiřujícími informacemi pro žáky. Nutný je minimálně datový projektor a připojení do internetu. Na jednotlivých snímcích je minimum textu (základem je výklad učitele) obrazový materiál obohacuje výuku. Prakticky u každého takového materiálu je odkaz na URL adresu, kde jsou informace se vztahem k danému tématu. Tyto informace doplňují výuku, mají informativní a motivující charakter. Výhodou je, že jsou již předem vybrány a posouzeny co do vhodnosti, přiměřenosti, technické dostupnosti. Jsou vybrány stránky kde, pokud možno, je minimum reklam. Záměrně je minimálně využívána „Wikipedie“, kterou žáci využívají nejčastěji. Záměrem je přinést informace, které se někdy obtížněji vyhledávají. Internet je dynamické médium, je proto noto čas od času prověřit funkčnost odkazů. Další možností je použít tento materiál pro samostatnou práci žáků, kde mohou samostatně procházet jednotlivé snímky a seznamovat se s informacemi, které mají mnohdy charakter zajímavostí doplňující základní výuku. Hloubka informací přesahuje dalece základní učivo a má žáky spíše motivovat k samostatnému poznání. Aktivačním prvkem jsou otázky umístěné na konci prezentace, kde je i zpětná vazba. Otázky rozhodně nemají sloužit k testování a hodnocení, ale k aktivaci žáků a přimět je k vyhledávání informací. Třetí možností je poskytnout žákům tento materiál pro samostatnou práci doma, například jako podklad pro přípravu referátu, vlastní prezentace a podobně. K nejcennějším částem patří zdánlivě nevýrazná poslední stránka prezentace, kde je přehled URL adres které se vztahují k danému tématu. Část je použita přímo v prezentaci, jako odkaz z obrazového materiálu. Výběr adres byl časově náročný, bylo odfiltrováno množství balastu, který se na internetu při vyhledávání mnohdy nabízí. Tento materiál muže sloužit zájemcům pro samostatnou práci a rychlejší orientaci. Ovládání prezentace je standardní a intuitivní, pokud jsou někde animace je na ně upozorněno pokynem k jejich přehrání. Při ověřování neměli žáci žádné problémy s ovládáním prezentace.

Ovládání Doplnění učiva, zajímavosti - externí odkaz (nutné aktivní připojení) Opakování učiva – odpověď vybrat klepnutím myši! Správná odpověď se zbarví zeleně, špatná červeně. Verze 1.2 V tomto typu prezentace je velké množství odkazů na externí internetové stránky., je tedy nutno občas odkazy aktualizovat. Proto se stejné prezentace mohou vyskytovat v různých verzích. Je maximální snaha používat v prezentaci odkazy na stránky, které nejsou zamořeny protivnou reklamou, ale tato snaha není vždy úspěšná.

Teploměry Podle způsobu měření: Kapalinové Bimetalové Elektrické Optické Podle použití: Pokojové Venkovní Lékařské Laboratorní Automobilové Meteorologické

Teplotní stupnice Anders Celsius Daniel Fahrenheit William Thomson (lord Kelvin) René-Antoine Ferchault de Réaumur

Teplo je jedna z forem energie (Teplo, jako energii měříme v joulech). Vnitřní energie tělesa je součet různých druhů energie (kinetické i potenciální) všech částic v tělese. Benjamin Thomson James Joule   Čím se částice v tělese rychleji pohybují, tím má těleso větší vnitřní energie, tedy má více tepelné energie a to se navenek projevuje vyšší teplotou tělesa. Množství tepelné energie v tělese se navenek projevuje teplotou tělesa.

Teplo předané, nebo odebrané jinému tělesu Samovolně se teplo vždy přenáší pouze z tělesa teplejšího na chladnější. Q = m c (t2 – t1) [ J ] Q – teplo [J] m – hmotnost [kg] Q = m c Dt t1 – počáteční teplota [°C] Dt = (t2 – t1) t2 – konečná teplota [°C] Dt – změna teploty [°C] c – měrná tepelná kapacita Které veličiny ovlivňují množství tepla (Q) které musíme dodat kapalině?

Měrná tepelná kapacita Je množství tepla které musíme dodat 1kg látky, aby se jeho teplota zvýšila o 1°C. c – měrná tepelná kapacita Q – teplo [J] m – hmotnost [kg] Dt – změna teploty [°C] c = 4180 c = 2090 c = 383 led H2O 1kg 1kg 1kg Cu Dt = 1°C Dt = 1°C Dt = 1°C

Šíření tepla Teplo je energie a může se šířit: Vedením Prouděním Zářením

Opakování učiva 1) Jeden stupeň Celsia je definován Vyber pomocí myši správnou odpověď - správná nemusí být vždy pouze jedna odpověď 1) Jeden stupeň Celsia je definován a) Desetina teplotního rozmezí mezi teplotou varu vody a teplotou tuhnutí vody b) Jedna setina teplotního rozmezí tání ledu a teplotou lidského těla c) Jedna setina teplotního rozmezí mezi teplotou tání ledu a varu vody při normálním tlaku 2) Teplo udáváme ve stejných jednotkách jako a) energii b) práci c) výkon

3) Teplota absolutní nuly je teplota, při které se zastavuje tepelný pohyb molekul a dosahuje hodnoty a) – 273 K b) – 273 °C c) 0 K 4) Porovnej velikost dílků na Kelvinově a Celsiově stupnici a) jsou stejně velké b) na Kelvinově stupnici je dílek větší c) na Celsiově stupnicí je dílek větší

5) Teplo se ve vakuu přenáší a) prouděním, pokud jsou tělesa blízko sebe b) vedením, pokud se tělesa dotýkají c) zářením, nezáleží na vzdálenosti těles 6) Proč se k přenosu tepla v ústředním topení, nebo v chladiči auta používá voda a) Voda má velkou měrnou tepelnou kapacitu b) Voda chrání zařízení proti korozi c) Voda má malou tepelnou kapacitu a proto se snadno se ohřívá

7) Definuj měrnou tepelnou kapacitu a) Měrná tepelná kapacita je množství tepla, které musíme dodat látce, aby se její teplota zvýšila o 1°C. b) Měrná tepelná kapacita je množství tepla, které musíme dodat 1 kg látky, aby se její teplota zvýšila o 1°C. c) Měrná tepelná kapacita je množství tepla, které musíme dodat 1 kg látky, aby se její teplota zvýšila o 1 K (Kelvin). 8) Na jakých veličinách závisí velikost tepla, které předá jedno těleso druhému a) počáteční a konečná teplota, měrná tepelná kapacita, objem b) hmotnost, hustota tělesa, počáteční a konečná teplota c) hmotnost, počáteční a konečná teplota, měrná tepelná kapacita

9) Vyber příklady látek, které dobře vedou teplo a) Měď, hliník, železo, papír, polystyrén b) Měď, hliník, sklo, vzduch, zinek c) Ocel, zinek, stříbro, měď, hliník 10 Která tělesa silně pohlcují tepelné záření? a) Tělesa z kovu s lesklým, hladkým a světlým povrchem b) Tělesa s tmavým a matným povrchem c) Tělesa se zrcadlovým povrchem

Použité zdroje: http://www.artprofi.cz/sortiment/o-tepelnych-cerpadlech http://adam.kafelanka.cz/index.php?id=14 http://fyzmatik.pise.cz/117751-proc-ma-fahrenheitova-stupnice-tak-divne-hodnoty.html http://www.prevod.cz/popis.php?str=220&parent=y http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/termoche/stupnice.htm http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/termoche/teploty/quido.htm http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/termoche/teploty/ntm.htm http://www.bucovice711.cz/wwwfyzika/vyuka/e-learning/teplovykl.htm http://wikipedia.infostar.cz/i/in/internal_energy.html http://vyuka.ic.cz/teplo/index.htm http://www.imysli.cz/ilearning/disertacka/prvni_tp/konpra.html http://www.frg.wz.cz/index.htm http://www.techmania.cz/edutorium/art_exponaty.php?xkat=fyzika&xser=4d6f6c656b756c6f76e12066797a696b61h&key=323 http://petrik.bigbloger.lidovky.cz/c/106593/Vrzajici-snih-a-suprapevne-helium.html http://www.kfy.zcu.cz/prakt/Skripta/tabulky.pdf http://web.vscht.cz/mistovae/en_tabulky.pdf http://www.techmania.cz/edutorium/art_exponaty.php?xkat=fyzika&xser=4d6f6c656b756c6f76e12066797a696b61h&key=309 http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/13145/vedeni-tepla-ruznymi-materialy.html/ http://www.animfyzika.wz.cz/sirenitepla.html http://fyzikavpraxi.g6.cz/main.php?p=clanek&id=49 http://www.techblog.cz/kosmonautika/izolace-raketoplanu-zachranuje-zivoty.html http://www.techblog.cz/kosmonautika/raketoplan-prezije-tepelna-izolace-vydrzi.html http://mek.kosmo.cz/zaklady/technika/ochrana.htm http://oko.yin.cz/37/golfsky-proud/mapa/ http://hledani.gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2010120022 http://www.bytyzebetin.cz/bydleni-se-kterym-usetrite/tepelna-cerpadla/ http://www.techmania.cz/edutorium/art_exponaty.php?xkat=fyzika&xser=4d6f6c656b756c6f76e12066797a696b61h&key=310 http://www.paladix.cz/clanky/co-to-je-a-jak-se-chova-infracervene-zareni.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Kelvin