Dýchací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stavba plic a výměna plynů
Advertisements

Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Dýchací soustava Aktivita č. 4 – Biologie pod mikroskopem
Dýchací soustava - opakování
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Bránice. Mechanismus nádechu a výdechu. Vitální kapacita plic
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Dýchací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Dýchací soustava. dýchací soustava plíceplíce (pulmo) –pravá - 3 laloky, levá - 2 laloky –plicní váčky složeny z plicních sklípků (alveol) opletené kapilárami,
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název Dýchací soustava I Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
46.1 Člověk – dýchací soustava
Soustava dýchací Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Plíce (řecky pneumon, latinsky pulmones)
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dýchací soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
Plíce. Stavba plicních váčků : PLÍCE JE PÁROVÝ ORGÁN, KTERÝ UMOŽŇUJE VÝMĚNU PLYNŮ.MEZI KRVÍ A VZDUCHEM. : DO ALVEOL SE DOSTÁVÁ VZDUCH, KYSLÍK DIFUNDUJE.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Plíce * Jsou párovým orgánem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
3. Plíce.
Obr. 2 Dýchací systém.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava
Plíce obr. 8 Dvě plíce houbovité struktury a narůžovělé barvy vyplňují většinu dutiny hrudní a jsou chráněny pružným hrudním košem. Pravá plíce Levá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

Dýchací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Dýchací soustava - význam Dýchací soustava zajišťuje sycení krve kyslíkem, výměnu dýchacích plynů mezi tělem a okolím a odvádí z těla oxid uhličitý. Rozlišujeme takzvané vnější dýchání a vnitřní dýchání. Vnější dýchání zajišťuje výměnu dýchacích plynů mezi plicními sklípky a krví. Vnitřní dýchání je výměna dýchacích plynů (kyslíku a oxidu uhličitého) mezi tkáněmi a krví.

Dýchání Dýchací pohyby obecně zabezpečuje dýchací mezižeberní svalstvo, bránice  a některé další orgány. Dýchací svaly mění objem hrudního koše, načež se roztahují plíce. Plyn se vždy přesouvá z místa vyššího tlaku do nižšího tlaku, a proto je vzduch nasáván do plic. Naopak při výdechu se objem plic zmenší a vzduch je vytlačen ven. Dýchací svaly se rozdělují na inspirační (vdechové) a na exspirační (výdechové), obě skupiny ještě na základní a na pomocné (pomocné jsou aktivní jen při zvýšené zátěži).

Dýchání Při nezvýšeném dýchání je základním mechanismem výdechu pasivní stlačení plic a hrudníku vlastní tíhovou silou, případně potenciální elastickou sílou hrudníku a plic. Proto se v klidu neúčastní výdechu žádné svaly. Při zvýšené zátěži se uplatňují svaly pomocné, tzv. svaly břišního lisu, které táhnou bránici nahoru. Dále se v tomto procesu mohou uplatnit vnitřní mezižeberní svaly, které táhnou žebra dolů.

Dýchací cesty - horní Horní cesty dýchací Dutina nosní začíná nosními otvory a je rozdělena přepážkou (tuto přepážku tvoří chrupavka a části kosti radličné a čichové). Patrem je oddělena od dutiny ústní. Ve stropu dutiny nosní nacházíme čichové pole s čichovými buňkami. Hlavním úkolem nosní dutiny je předehřívání vdechovaného vzduchu a zachycení hrubých nečistot ze vzduchu. Nosohltan je horní část hltanu, která se otevírá do dutiny nosní. Po stranách sem ústí Eustachovy trubice. V blízkosti vyústění Eustachovy trubice se nachází shluk lymfatických uzlin – nosohltanová mandle.

Dýchací cesty - dolní Hrtan  (larynx) je trubice tvořená pohyblivě spojenými chrupavkami. Největší z nich je chrupavka štítná a pod ní je uložena chrupavka prstenčitá, ke které se zezadu připojují hlasivkové chrupavky. Hrtan je od hltanu oddělen hrtanovou příklopkou (epiglottis). Průdušnice (trachea) je trubice tvořená chrupavkami. Je vystlána řasinkovým epitelem a vstupuje do hrudníku, kde se dělí na dvě větve – průdušky. Průdušky jsou chrupavčité trubice zanořující se do plic, jsou vystlané řasinkovým epitelem a v plicích se větví na průdušinky.

Plíce Plíce  (plumo) jsou párový orgán umístěný v dutině hrudní. Pravá plíce má 3 laloky, levá 2 laloky. Povrch plic je kryt poplicnicí, která přechází v pohrudnici. Prostor mezi oběma blanami nazýváme pohrudniční dutina. Je vyplněna malým množstvím tekutiny, která zajišťuje hladké klouzání obou blan po sobě při dýchání.

Fyziologie plic Vnitřek plic se skládá z rozvětvujících se průdušek, tedy dolních cest dýchacích, a dýchacího oddílu, části, kde dochází k výměně plynů. Průduška, která vstupuje do plic plicní brankou, se 25krát větví . Vytváří průduškový strom (arbor bronchalis). V průběhu větvení se mění stavba stěny průdušek, hlavní průduška má podobnou stavbu stěny jako průdušnice, je tvořena chrupavkou, s každým dalším větvením chrupavky ubývá a přibývá hladké svaloviny. Sliznice je pokrytá řasinkovým epitelem, řasinky kmitají směrem ven a pomáhají odstraňovat nečistoty. V průběhu větvení časem zmizí i hladká svalovina, stěna je tvořena jen tenkou sliznicí, s epitelem s řasinkovými buňkami.

Fyziologie plic Dále navazuje plicní lalůček. V něm se větví na průdušinky (bronchioli), které už patří k dýchacímu oddílu plic.  Průdušinky ústí do plicních sklípků - alveolů. Alveoly jsou tenkostěnné váčky, ve kterých probíhá difúze dýchacích plynů.

Fyziologie plic Jejich stěna je tvořena pouze jednou vrstvou extrémně tenkých buněk, pneumocytů. Bazální membrána, na kterou pneumocyty nasedají, přechází ve stěnu okolních kapilár, aby mohly plyny volně přecházet. Alveolární membrána je tlustá jen asi 1 μm.

Kapacita plic Dechový cyklus - nádech a výdech tvoří dechový cyklus, který se opakuje šestnáctkrát za minutu, ve dne, v noci, po celý náš život. Při jednom nádechu přivedeme do plic průměrně půl litru čerstvého vzduchu, tedy vzduchu, v němž je 21% kyslíku a jen 0,04%oxidu uhličitého. Při výdechu z plic odejde půl litru vzduchu s 15%kyslíku a 4,5%oxidu uhličitého.

Kapacita plic dospělý člověk 16 vdechů/min v klidu, (1/2 l vzduchu = dechový objem) dítě 20-26 vdechů/min v klidu při tělesné námaze, emocích (hněv, …), v horkém prostředí - vyšší dechová frekvence sportovci - 14 vdechů/min

Kapacita plic Vitální kapacita plic vzniká součtem dechového objemu, inspiračního rezervního objemu a expiračního rezervního objemu. inspirační rezervní objem = množství vzduchu, které je možné nadechnout po normálním vdechu (2-2,5 l) expirační rezervní objem = množství vzduchu, které je možné ještě vydechnout po normálním výdechu (1-1,5 l) závisí na pohlaví, věku, trénovanosti, zdravotním stavu,… je to orientační ukazatel výkonnosti plic - u žen 3,2 l, u mužů 4,2 l zvětšuje se u sportovců, foukačů skla, trubačů, zpěváků,… Celková kapacita plic je součtem vitální kapacity a reziduálního objemu (1,5 l vzduchu)

Normální hodnoty muži ženy Klidový dechový objem 0,6 0,5  Inspirační dechový objem 3,2 2,9 Exspirační dechový objem 1,8 1,9 Reziduální objem 1,4 1,2 Vitální kapacita plic 5,6 4 Celková kapacita plic 7,0 5,2 Funkční reziduální kapacita plic 2,8

Zdroje informací Černík, V., Bičík, V., Martinec, Z. Přírodopis 3 pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Libertas, a. s., 1. vydání. ISBN 80-85937-97-2 Jelínek, J., Zicháček, V. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství OLOMOUC, 2004. ISBN 80-7182-177-2 Vlastní tvorba Obrázky byly vyhledány ve wikipedii jako Creativ Commons nebo Public Domain: In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu png. Dostupn z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illu01_head_neck.jpg In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu png. Dostupn z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Respiratory_system_complete_en.svg&page=1